Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Gå ned Sider:[1] 2
Hvorfor hedder sporene 11+12 og 23+24 på København Syd station, når der ikke er 24 spor på stationen? Ville være mere naturligt blot at bruge spor 1-8, når øresundsperronerne bliver taget i brug:

A/E 1+2 som nu, F 3+4, ny bane 5+6, Øresundsspor 7+8.

Ja er det ikke også spor 11 og 12 på Høje Taastrup

Eller der har i hvert fald været.

Nårh ja, er rigtigt med Høje Taastrup, men glemte også at nævne København H med spor 26, hvorfor hedder det ikke spor 13?

Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 10:38Hvorfor hedder sporene 11+12 og 23+24 på København Syd station, når der ikke er 24 spor på stationen? Ville være mere naturligt blot at bruge spor 1-8, når øresundsperronerne bliver taget i brug:
Jo, givetvis mere naturligt. Men sporene er allerede nummereret. På fjernsporene ligger København Syd "signalteknisk" delvist på Vigerslev station (som ikke har "egne" passagerudvekslingsfaciliteter), og Vigerlev station har allerede spor 1 og 2, beliggende noget længere mod vest. Spor 21-24 har iøvrigt haft de spornumre længe før de fik perron. Så formentlig ville det være et kæmpe arbejde at rette alt dokumentation til, både på papir og "ude i relæskurene", før at man var sluppet af med de nuværende spor 1 og 2. Og derfor lader man være.

Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 12:45..., men glemte også at nævne København H med spor 26, hvorfor hedder det ikke spor 13?
Samme historie, spor 13 ligger ude langs siden af klargøringscentret.

Ok, tak for svaret, det giver god mening.

En anden ting jeg lagde mærke til på rejseplanen idag. Når lokaltoget stopper ved Ølby station, så stopper den ved spor "O", altså bogstavet O, men når regionaltoget stopper ved Ølby, så stopper den ved spor "0", tallet nul.

Dette er nok bare en fejl i rejseplanen, hvorfor jeg har skrevet om det til dem. Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?

Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Af Mikkelhk, Lunderskov. 17/04-24, 13:54.
Seneste redigering: 17/04-24, 13:58 af Mikkelhk
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?
Der findes spor 0 i både Esbjerg, Varde og Vemb. I Esbjerg bruges sporet adskillige gange dagligt, i Varde måske kun én enkel eller ingen gange i normal daglig drift. I Vemb vender Y-togene altid i spor 0 til/fra Lemvig.
Det er nærmere spor O der er meget speciel, og næsten helt sikkert en datafejl imellem Lokaltogs systemer og systemerne bag Rejseplanen/Banedanmarks systemer. På mit-tog.dk står lokaltogene korrekt til spor 0 i Ølby.

Hilsen Mikkel

Jeg synes det giver meget god mening med de her spring i numrene. På Østerport har man også spor 1-6 på den ene side af vejen og 12 og 13 på den anden side. Det er unaturligt, hvis sporene er fortløbende nummereret, men de ikke ligger ved siden af hinanden, særligt hvis man ikke er kendt på stationen.

Da jeg var på interrail var vi lige ved at misse toget til Frankrig fordi vi ikke i tide opdagede, at perronen til togene til Frankrig lå afsides. Spor 1-6 havde gennemkørende tog og trapper flere steder fra stationen mens man i spor 7-8 skulle gennem tolden. Hvis spor 7-8 var kaldt 11-12 eller noget andet ville det være klarere, at de ikke lå ved siden af spor 5-6. I Zurich var sporene nummerede så de gennemkørende underjordiske spor havde højere numre end de stoppende overjordiske spor, hvilket var smart.

Man ser jo i øvrigt også det samme med nummereringen af togvogne, hvor man i IC3 altid har 71-72, 81-82 osv, så man fra vognnummeret ved om den har første klasse eller børneafdelingen.

Så vidt jeg husker er ringbanens spor nummereret 11 og 12 på næsten alle dens stationer, også dem der kun har to spor. F.eks. på Grøndal og Fuglebakken.

Hillerød har især et - fra et passagersynspunkt - meget underligt nummereringssystem. Man har både spor 0 og 4n, og en del spring i numrene også.

Synes at huske at der i Hjørring, da jeg pendlede til stationen i slut 90erne, var et spor 00, ved siden af spor 0, begge kun rettet mod vest, til HPs tog. Og ved siden af spor A og B, alle med perron

Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Af andersj, Aalborg. 17/04-24, 16:00.
Citat fra: Brian Væver Dato 17/04-24, 15:20Synes at huske at der i Hjørring, da jeg pendlede til stationen i slut 90erne, var et spor 00, ved siden af spor 0, begge kun rettet mod vest, til HPs tog. Og ved siden af spor A og B, alle med perron

Hjørring har spor 1+2 med gennemgående spor og havde spor "0" og "A" som var rettet mod Hirtshals. Spor "0" og "A" var dog kun benævnt sådan overfor passagererne og hed/hedder i virkeligheden spor 15 og 13. I dag bruger man kun spor 15 og 13, da det gav for meget bøvl og forvirring at sporene havde to navne.

Anders

Spor 11+12 og 23+24 København Syd
Af danchr, Århus. 17/04-24, 17:28.
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Dette er nok bare en fejl i rejseplanen, hvorfor jeg har skrevet om det til dem. Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?
Hovedbanegården i Århus har spor 0 & 1 til letbanen; teknisk set kører den som jernbane der. Spor 1 er ældre end letbanen, omend der ikke var perron ved det, og 0 er nok valgt for at bibeholde en konsistens uden at skulle ændre resten. Ulig København Syd ligger alle sporene stadig ved siden af hinanden.

Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?

Aalborg station har også et spor 0, der ligger ud mod busterminalen

Morten Hunnerup Staghøj
- Webmaster og sikkerhedsansvarlig i Limfjordsbanen (LFB)

Tak for alle svarene på mine spørgsmål :)

Geoff Marshall har lavet en video hvor han besøger alle spor 0 i Storbritannien.

Måske det var noget for Simon A eller Kenny. :-)

Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?

Østerport havde (indtil vistnok 2003) også et spor 0. Dengang hed S-tog sporene også 3 og 4, men efter der kom 4 fjerntogsspor, så omdøbte man alle sporene på nordøstsiden af stationsbygningen.

Men om det kun var passagerrettet man omdøbte ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke, hvad sporet mellem spor 4 og 5 kaldes. Det er jo heller ikke til passagerer.

Gå op Sider:[1] 2
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak