Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Svendborgbanen strategisk analyse
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: mgameing123 Dato 26/04-24, 10:57
Citat fra: vollensir Dato  3/09-22, 00:08De ældste af Desiro-togsættene er 20 år gamle, og giver virkelig mange problemer for Arriva, De var jo ikke i den stand som DSB havde lovet Arriva. Derfor Arriva er ved at undersøge mulighederne for at indsætte/kører med Lint-togsæt på Svendborgbanen.

Kan godt være det er dyrt, men i stedet for at betale alle mulige tåbelige konsulenter millioner af kroner. Kunne de jo bruges på at udbygge banen, heller i dag end i morgen..

Hvorfor skal der udarbejdes en analyse/rapport over hvor der skal anlægges ekstra krydsningsmuligheder, det må da være nemt at kunne se i driftrapporter m.m. Det kan da ikke være så svært at finde ud af..

Man kunne jo også anlægge dobbeltspor mellem Odense og Ringe, det ville nok også kunne tage noget af presset på banen...


Man kan også genåbne Ringe til Faaborg. Så kan man køre måske en tog hver 15. minut

Det får de jo alligevel brug for til Als-Fyn forbindelsen.

Med al respekt for nye, gode, bedre, dyrere ideer, så er konklussionen:

Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at undersøge muligheden for at forbedre driften på Svendborgbanen ved at etablere vigespor. Trafikstyrelsen har gennemført første del af undersøgelsen, en strategisk analyse, som siden efteråret har været drøftet med lokale parter på Fyn. Resultaterne af analysen viser, at der er få gevinster ved at etablere et vigespor på strækningen.

På baggrund af drøftelserne og resultaterne fra analysen har forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 besluttet ikke at sætte gang i yderligere undersøgelser af vigespor på Svendborgbanen. Der er siden analysen blev igangsat gennemført ændringer i køreplanen, som har haft en positiv effekt på kundepunktligheden, derudover vil det nye signalsystem og de kommende batteritog yderligere kunne afhjælpe nogle af de udfordringer, passagerer på strækningen oplever med forsinkelser.


JH

Svendborgbanen strategisk analyse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/04-24, 13:25.
Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/04-24, 13:25Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.
Forskellen mellem en enkeltsporet bane med kortere dobbeltsporede stykker og så en ægte dobbeltsporet bane er jo, at man kan slippe for bindinger i forbindelse med krydsninger, når man skal planlægge en køreplan. Og man slipper også for ekstra køreplanstillæg til krydsninger. Det ville give mulighed for S-togslignende drift til Ringe med dobbeltspor, hvor en blanding ville gøre det betydeligt mere besværligt.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Ekspropriationen til dobbeltspor bliver da en udgift der vil noget.

Citat fra: Per Holm Dato 26/04-24, 13:25Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.

Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.

Svendborgbanen strategisk analyse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/04-24, 22:07.
Seneste redigering: 26/04-24, 22:10 af Per Holm
Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 26/04-24, 21:13Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.


Kan godt huske da Oss blev anlagt.

Det ser ikke ud til at der er gjort indhug i matriklen som sporet Od - Frs tidligere lå på, så bort set fra at der skal laves en ombygning  af Oss med en ny perron- og sporbærende bro over omfartsvejen burde genetablering/nyanlæg af et supplerende hovedspor Od - Stenløsevej ligge i den nedre ende af prisskalaen.

Jeg ved ikke hvor det vil være mest presserende at afkorte de enkeltsporede banestykker, men her vil det i det mindste være billigt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 26/04-24, 21:13Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.

Det område omkring Odense Sygehus Station (især ringvejen) kunne alligevel godt trænge til at blive opdateret. Primært tænker jeg på at man vil kunne hæve cykelstierne+fortorv væsentligt over vejbanens niveau, og derved gøre gå/cykelturen lettere (ved at man ikke skal op ad bakken) og sikrere (beskyttelse mod påkørsel), samt at det vil forbedre adgangen til stationen (tættere på gaden). Tænker at man i den forbindelse kunne flytte perronen til den anden side, og så genetablere dobbeltsporet. Det ville nok være dyrt, og det ville kræve at lidt planlægning hvis man samtidigt vil have plads til busstoppet, men måske den øgede fremkommelighed det værd?

Løsning omkring Odense Sygehus må svare til det der i analysen beskrives som "nyt tilslutningsspor på Odense station" ?

Er beregnet til at koste 162 millioner kroner og er ikke samfundsøkonomiske rentabelt.

JH

Ikke helt, den der er beskrevet beholder, så vidt jeg kan se, enkeltsporet på Odense Sygehus St. Det forslag jeg kommer med svarer på mange måder til forslaget om at forlænge Fruens Bøge vigesporet. Dog i den anden retning (om end en kombination kunne fungere), så at der bliver dobbeltspor lidt syd for Fruens Bøge, og så hele vejen op til et godt stykke nord for OSS. Eventuelt kombineret med forslaget om ekstraspor ind til Odense station. Det burde kunne øge frekvensen på Odense-Ringe banen.

Hvad er planerne for Odense Sygehus Trinbræt når OUH flyttes? Så flyttes det store kundegrundlag (formentlig til letbanen ved Hjallese). Dyrskuepladsen trækker næppe mange mennesker til når der ikke er koncerter eller lignende omkring den.
Jeg ved ikke om det ville gøre en forskel i køreplanen hvis den nedlægges, hvorved togene kører Odense-Fruens Bøge uden stop.

Svendborgbanen strategisk analyse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/04-24, 19:34.
Seneste redigering: 27/04-24, 19:38 af Per Holm
Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Svendborgbanen strategisk analyse
Af andersj, Aalborg. 27/04-24, 19:47.
Citat fra: Per Holm Dato 27/04-24, 19:34Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.

Alle de 1.600 statslige arbejdspladser i Odense flytter sammen i "WoodHub" byggeriet på Lerchesgade ved Odense Banegård i 2025 - https://bygst.dk/byggeri/projekter/woodhub-lerchesgade/

Man må nok formode at det mest af alt bliver boliger ved det nuværende OUH og dermed er der ikke ret mange der skal pendle til området ude fra oplandet, hvilket betyder at trinbrættet får en mindre relevans. Lokale rejsende mellem bydelen og midtbyen er bedre stillet med bybusser der standser tættere på både der hvor folk skal af og på og kan køre hyppigere end toget.

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/04-24, 19:47
Citat fra: Per Holm Dato 27/04-24, 19:34Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.

Alle de 1.600 statslige arbejdspladser i Odense flytter sammen i "WoodHub" byggeriet på Lerchesgade ved Odense Banegård i 2025 - https://bygst.dk/byggeri/projekter/woodhub-lerchesgade/

Man må nok formode at det mest af alt bliver boliger ved det nuværende OUH og dermed er der ikke ret mange der skal pendle til området ude fra oplandet, hvilket betyder at trinbrættet får en mindre relevans. Lokale rejsende mellem bydelen og midtbyen er bedre stillet med bybusser der standser tættere på både der hvor folk skal af og på og kan køre hyppigere end toget.

I tillæg så er Odense kommune ved at arbejde på at få lavet busbaner på Sdr. Boulevard så busserne kommer hurtigere frem.

https://fyens.dk/trafik/p-pladser-fjernes-paa-central-gade-saadan-skal-beboerne-goere-i-stedet

Hvis Odense Kommune er seriøs med en koncertpianist med plads til 90.000 tilskuere så skal der nok være noget offentligt transport i nærheden.

Stationen kunne eventuelt så kun bruges ved arrangementer i stil med Roskilde Festivalplads st.

Gå op Sider: 1 2 [3]
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak