Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Ny officiel rejsekort check ind app
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Citat fra: mpp Dato 17/06-24, 22:55Tit kan man jo få Orangebilletter med rabat til førstkommende afgang. Jeg kørte f.x. fra Næstved til København og fik billetten til 50 kroner i stedet for 90 (rejsekort) eller 92 (enkeltbillet). Hvis man på forhånd har accepteret, at man vil betale fuld pris for en rejse er det at finde en Orangebillet jo bare en bonusbesparelse.
Jeg har ikke accepteret "fuld pris". Når jeg selv bruger Orange tit (i stedet for rejsekort), så er det ikke pga. prisen - men for at undgå at skulle tjekke ud. Men at Orange kan købes "tit" er bare ikke godt nok i forhold til ønsket om at undgå tjek-ud (NB: Jeg efterspørger ikke flere Orange-billetter). Jeg vil hellere betale mere end Orange, og undgå tjek-ud. Men jeg forventer stadig mængderabat som tilbagevendende kunde (ganske som med rejsekort, og som det var med klippekort uden tjek-ud).

System-tilbedere m.fl har det måske fint med tjek-ud. Men hvis man er vant til at bruge klippekort eller månedskort (eller bil eller fly...) så er tjek-ud bare irriterende. Men lad os endeligt ikke gøre rejsen for behagelig - det kunne jo bare give flere kunder i bixen ;)

Citat fra: PD Hansen Dato 18/06-24, 00:13.....
System-tilbedere m.fl har det måske fint med tjek-ud. Men hvis man er vant til at bruge klippekort eller månedskort (eller bil eller fly...) så er tjek-ud bare irriterende.
.....

Hmmm. Jeg har stadig en gammeldags bil, hvor man skal huske at checke ud - øh låse -, når man forlader den. Og det har jeg ikke hidtil følt irriterende.

Citat fra: PD Hansen Dato 16/06-24, 17:14
Citat fra: Trainee Dato 16/06-24, 16:30[...] Der er ikke nogen forhold der har forværret sig [...]
Det er en forværring i forhold til klippekort, hvor kunderne kunne få både 1) lav pris, 2) ingen overvågning, 3) intet krav om bøvl med tjek ud. At klippekort er "gammeldags" er ikke en relevant undskyldning for at moderne teknologi ikke skulle kunne give den samme fordel.
Rejsekortet er en stor forbedring i forhold til klippekortet.

Et eksempel (ikke fortænkt, den reelle verden for mig):

Vi havde 5-6 klippekort på lager: Et til Aalborg, et-to til Aarhus, et i Odense og 2-3 stykker i København. Alle forudbetalte - og måske et i reserve, hvis det gule HT kort slipper op på et inferiørt sted hvor man ikke lige kan købe et nyt.

I København skulle jeg først finde destinationen på det meget lille zonekort på standeren, se hvor mange zoner rejsen var - og så håbe at jeg havde fået det rigtige klippekort med.

Og ve mig, hvis jeg undervejs ombestemte mig og valgte at stå af et andet sted, måske i en anden zone.

Ofte endte man med at bruge et større klippekort end nødvendigt for at slippe for alt bøvlet og fandt sig så i en dyrere billet.


Rejsekort: Check ind, check ud, færdigt arbejde. Betaler hverken for lidt eller for meget og skal ikke tænke på opfyld, købe nye klippekort og fylde tegnebogen med dem.






Ny officiel rejsekort check ind app
Af Togiudlandet. 18/06-24, 12:59.
Seneste redigering: 18/06-24, 13:00 af Togiudlandet
Citat fra: PD Hansen Dato 16/06-24, 17:14Det er en forværring i forhold til klippekort, hvor kunderne kunne få både 1) lav pris, 2) ingen overvågning, 3) intet krav om bøvl med tjek ud. At klippekort er "gammeldags" er ikke en relevant undskyldning for at moderne teknologi ikke skulle kunne give den samme fordel.

Helt enig - jeg savner nu også klippekortet, som var nemt at bruge - især som tillæg til pendlerkortet, modsat rejsekortet, hvor man skal stige af på stationen, hvor pendlerkortzonerne løber ud for at tjekke ind - når man toget igen? Man kunne også se, at man rent faktisk havde tjekket ind og man skulle ikke bøvle med mellem-tjek-ind (hov nej ikke alle steder) og tjek-ud.

Klippekortet kommer desværre aldrig tilbage, men det er nu spøjst, at et 5 milliarder kroner dyrt projekt som rejsekortet skal udfases som fysisk kort kun 16 år efter det blev sat i drift. Og kun 9 år efter, at sidste mulighed for at benytte klippekortet i hovedstadsområdet var til stede.

De mange milliarder kunne have været brugt mere fornuftigt andre steder i den kollektive trafik. For har det skabt flere passagerer? Har det været samfundsmæssigt rentabelt?

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59
Citat fra: PD Hansen Dato 16/06-24, 17:14Det er en forværring i forhold til klippekort, hvor kunderne kunne få både 1) lav pris, 2) ingen overvågning, 3) intet krav om bøvl med tjek ud. At klippekort er "gammeldags" er ikke en relevant undskyldning for at moderne teknologi ikke skulle kunne give den samme fordel.

Helt enig - jeg savner nu også klippekortet, som var nemt at bruge - især som tillæg til pendlerkortet, modsat rejsekortet, hvor man skal stige af på stationen, hvor pendlerkortzonerne løber ud for at tjekke ind - når man toget igen? Man kunne også se, at man rent faktisk havde tjekket ind og man skulle ikke bøvle med mellem-tjek-ind (hov nej ikke alle steder) og tjek-ud.
Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59Klippekortet kommer desværre aldrig tilbage, men det er nu spøjst, at et 5 milliarder kroner dyrt projekt som rejsekortet skal udfases som fysisk kort kun 16 år efter det blev sat i drift. Og kun 9 år efter, at sidste mulighed for at benytte klippekortet i hovedstadsområdet var til stede.
De 5 mia kroner er et vildt gæt. Det kan du ikke dokumentere. Politiken har kommer med det bud, men måtte udsende et dementi.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59De mange milliarder kunne have været brugt mere fornuftigt andre steder i den kollektive trafik. For har det skabt flere passagerer? Har det været samfundsmæssigt rentabelt?
De har spare i en del at ikke at drifte klippekort mv. Udgifterne, som trafikselskaber har skulle betale, er omkring 1,5 mia. kroner.

Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10De 5 mia kroner er et vildt gæt. Det kan du ikke dokumentere. Politiken har kommer med det bud, men måtte udsende et dementi.

Det var nu ellers Ingeniøren, der skrev om det i 2012 på baggrund af oplysninger fra Rejsekort selv. Om de har dementeret det, ved jeg ikke.

https://ing.dk/artikel/samlet-regning-rejsekort-fem-milliarder-kroner


Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Måske - har ærlig talt ikke sat mig ind i det, for så skal jeg stadig have et rejsekort, og som jeg har forstået, så skal et pendlerrejsekort også tjekkes ind månedligt, for at pendlerkortet virker.

Så er pendlerkortet nemmere med DSBs App, trods alt. Det virker så snart man har betalt. Og af princip gør jeg alt for at undgå rejsekort og IC4-tog. Så hellere en enkeltbillet, hvis der ikke kører en bil.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59Klippekortet kommer desværre aldrig tilbage, men det er nu spøjst, at et 5 milliarder kroner dyrt projekt som rejsekortet skal udfases som fysisk kort kun 16 år efter det blev sat i drift. Og kun 9 år efter, at sidste mulighed for at benytte klippekortet i hovedstadsområdet var til stede.
Husk at design og udvikling startede i slut 90'erne/start 00'erne.

Citat fra: Trainee Dato 18/06-24, 14:53
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59Klippekortet kommer desværre aldrig tilbage, men det er nu spøjst, at et 5 milliarder kroner dyrt projekt som rejsekortet skal udfases som fysisk kort kun 16 år efter det blev sat i drift. Og kun 9 år efter, at sidste mulighed for at benytte klippekortet i hovedstadsområdet var til stede.
Husk at design og udvikling startede i slut 90'erne/start 00'erne.

De første forsøg/undersøgelser fandt allerede sted i 80´erne i DSB regi

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 14:16
Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10De 5 mia kroner er et vildt gæt. Det kan du ikke dokumentere. Politiken har kommer med det bud, men måtte udsende et dementi.

Det var nu ellers Ingeniøren, der skrev om det i 2012 på baggrund af oplysninger fra Rejsekort selv. Om de har dementeret det, ved jeg ikke.

https://ing.dk/artikel/samlet-regning-rejsekort-fem-milliarder-kroner
Det ligner at den kære journalist har blandet anskaffelse og drift sammen. Og gætte sig frem..

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 14:28
Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Måske - har ærlig talt ikke sat mig ind i det, for så skal jeg stadig have et rejsekort, og som jeg har forstået, så skal et pendlerrejsekort også tjekkes ind månedligt, for at pendlerkortet virker.
Der er 2 forskellige pendlerprodukter på rejsekort. Et rent pendlerkort, som er på grøn rejsekort og skal kun tjekkes ind i starten af en ny periode og kombi-kort, som er en personlig rejsekort med pendlerkort, som bruges som normalt kort. Reelt kunne man undvære tjekind og ud inden for gyldighedsperiode.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 14:28Så er pendlerkortet nemmere med DSBs App, trods alt. Det virker så snart man har betalt. Og af princip gør jeg alt for at undgå rejsekort og IC4-tog. Så hellere en enkeltbillet, hvis der ikke kører en bil.
Jeg har det omvendt med rejsekort. For jeg har flere gange været ude for at en anden app har belastet telefonen, så det var svært at få DSB's app frem. Der er rejsekort dejlig simpel, som hos mig normalt, når jeg bruger den, er i kortholder med snor. IC4 er jeg fri for for det meste, da min sædvanlig rejsestrækningen har ETCS... på godt og ondt.

Citat fra: Togiudlandet link=msg=18554
quote author=Togiudlandet link=msg=18554 date=1718713712]
Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Måske - har ærlig talt ikke sat mig ind i det, for så skal jeg stadig have et rejsekort, og som jeg har forstået, så skal et pendlerrejsekort også tjekkes ind månedligt, for at pendlerkortet virker.

Så er pendlerkortet nemmere med DSBs App, trods alt. Det virker så snart man har betalt. Og af princip gør jeg alt for at undgå rejsekort og IC4-tog. Så hellere en enkeltbillet, hvis der ikke kører en bil.
Det er utroligt nemt at undgå at bruge rejsekort; det er bare at lade være.
Det vil nok koste nogle strafafgifter i ny og næ, men det er ofte prisen for at stå fast på sine principper. 
Det gælder her som i andre religiøse forhold.

Citat fra: Niels Munch Dato 18/06-24, 07:54
Citat fra: PD Hansen Dato 18/06-24, 00:13.....
System-tilbedere m.fl har det måske fint med tjek-ud. Men hvis man er vant til at bruge klippekort eller månedskort (eller bil eller fly...) så er tjek-ud bare irriterende.
.....

Hmmm. Jeg har stadig en gammeldags bil, hvor man skal huske at checke ud - øh låse -, når man forlader den. Og det har jeg ikke hidtil følt irriterende.

Det er jo fint, du har det sådan. Men i bilbranchen er der sket udvikling, så bilen blandt andet selv tænder lyset, låser dørene (op) og man behøver tilmed ikke have en nøgle i tændingslåsen mere.

I den kollektive trafik gik man fra en moderne benzinbil (ikke el, for klippekortet var ikke perfekt) med automatisk lygtetænding og låse til en gammeldags bil, hvor man ikke bare skulle huske at tænde/slukke for kørelyset eller låse dørene (op), men også huske at dreje nøglen en gang i tændingslåsen for hver gang man skiftede vejtype.

Hvem ville seriøst skifte en moderne bil ud med sådan noget lort?

Citat fra: Krabsen Dato 18/06-24, 16:15
Citat fra: Togiudlandet link=msg=18554
quote author=Togiudlandet link=msg=18554 date=1718713712]
Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Måske - har ærlig talt ikke sat mig ind i det, for så skal jeg stadig have et rejsekort, og som jeg har forstået, så skal et pendlerrejsekort også tjekkes ind månedligt, for at pendlerkortet virker.

Så er pendlerkortet nemmere med DSBs App, trods alt. Det virker så snart man har betalt. Og af princip gør jeg alt for at undgå rejsekort og IC4-tog. Så hellere en enkeltbillet, hvis der ikke kører en bil.
Det er utroligt nemt at undgå at bruge rejsekort; det er bare at lade være.
Det vil nok koste nogle strafafgifter i ny og næ, men det er ofte prisen for at stå fast på sine principper. 
Det gælder her som i andre religiøse forhold.

Det er jo også det jeg gør... helt uden at få strafafgiter.

Citat fra: Krabsen Dato 18/06-24, 09:19
Citat fra: PD Hansen Dato 16/06-24, 17:14
Citat fra: Trainee Dato 16/06-24, 16:30[...] Der er ikke nogen forhold der har forværret sig [...]
Det er en forværring i forhold til klippekort, hvor kunderne kunne få både 1) lav pris, 2) ingen overvågning, 3) intet krav om bøvl med tjek ud. At klippekort er "gammeldags" er ikke en relevant undskyldning for at moderne teknologi ikke skulle kunne give den samme fordel.
Rejsekortet er en stor forbedring i forhold til klippekortet.
[...]
Rejsekort: Check ind, check ud, færdigt arbejde. Betaler hverken for lidt eller for meget og skal ikke tænke på opfyld, købe nye klippekort og fylde tegnebogen med dem.
Så fordi du oplever rejsekort som en forbedring, så må DSB-app og Rejsekort-app ikke blive "endnu" bedre, med mulighed for frivillig mulighed for forhånds-tjek-ud, som er det der er foreslået ovenfor? Alt skal forblive som DSB og Rejsekort A/S har besluttet, de ved nok bedst. Kunderne må komme i sidste række, systemet er vigtigst.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
DSB MH 346

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak