Citat fra: anho Dato 23/04-24, 15:33Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 11:52Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne. For jeg har selv brugt 4A og kørt bil på ruten, da boede der inde.
Man skal bygge infrastruktur til den trafik man ønsker at have, ikke den trafik man har.
På nogle dele af 4As rute kører bussen næsten uhindret i hele døgnet - på andre dele er der betydelig køkørsel i myldretiden. Man kunne derfor nøjes med - uanset om man går med en bus- eller sporvejsløsning - at bygge særskilte baner i de områder hvor der er mest behov for det.
For eksempel er der på Nordre Fasanvej, i området omkring Godthåbsvej, meget ofte kø i den sydgående retning, men kun sjældent i den nordgående. Men der er ikke meget plads på vejen - kun et spor i hver retning. Til gengæld er der parkeringsspor i begge sider. Hvis man pletvist inddragede parkeringspladserne, kunne man sagtens finde plads til et dedikeret bus/sporvognsspor i sydgående retning. Samme situation gør sig gældende på store dele af ruten: der er næsten altid plads til (som minimum) et dedikeret spor i den mest tilstoppede retning, hvis bare man er villig til at sløjfe nogle parkeringspladser. På visse steder kunne man også overveje at gøre biltrafikken ensrettet, for at få plads til dedikerede bus/sporvognsbaner i begge retninger.
Er lige præcis det der er forskellen på BRT og +way. +way/BRT "lite" undersøger den pågældende rute, og opgraderer kun dér hvor der er behov for det, dvs. prioritet i lyskryds, rundkørsler, korte busbaner omkring stoppesteder, og hvad der nu ellers er nødvendigt. 5C ruten er i øjeblikket eneste rute med denne standard, hvorfor kun den hedder C, men 500S får også snart denne standard imellem Avedøre holme og Glostrup, denne skifter dog ikke navn til 500C, da det kun er noget af dens meget lange rute som bliver opgraderet.
Alle A,E,R, og S linjer burde opgraderes til +way, da det er langt billigere og langt nemmere at finde politisk opbakning til, og det måske ikke tiltrækker billister, men nemt og billigt holder fast i de eksisterende brugere, som får en markant bedre oplevelse, især hvis frekvensen og/eller længere busser også bliver en realitet.