Citat fra: LarsJels Dato 19/07-23, 12:08Det kunne være rigtigt interessant, hvis nogen her kunne skitsere/beregne, hvad der skal til af f.eks. flere krydsningsspor, dobbeltspor-sektioner, højere hastighed for at kunne lave en reel nærbane mellem Ribe og Varde med halvtime/20 min.-drift uden ekstra ophold på Esbjerg St., når det også skal bindes sammen med andre forbindelser i Tønder og Skjern.
Slige øvelser er altid interessante for en gammel "køreplansmand". Til at starte med, skal man jo nok gøre op med sig selv, hvor Esbjerg Nærbane skal have de bedste skifteforbindelser? Skal de ligge i f.eks. Esbjerg og/eller i Bramming - eller et helt tredje sted. Og hvad med - som nævnt - Tønder og Skjern (og andre steder). Det er altid en umulig opgave. Med mindre man lader Esbjerg Nærbane få sin helt egen - og optimale - køreplan.
Men man kunne jo f.eks. tage udgangspunkt i Superlyntogene til/fra Esbjerg: De er sat til at ankomme og afgå i minuttal 30. Det vil sige, at ankommende nærbanetog fra Nørre Nebel og Ribe skal ankomme til Esbjerg i minuttal ca. 25 og afgå videre i minuttal 35. Allerede der hopper kæden af, for hvem gider at sidde og glo i et nærbanetog i 10 minutter i Esbjerg, hvis man skal fra f.eks. Bramming til Varde?
Med venlige køreplanshilsner
Thomas Boberg Nielsen