Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Forskelle i køretekniske egenskaber for IC3 og IR4
Hejsa

De to primære forskelle (angående kørselsdynamik) på IR4 og IC3 er vel bogiernes primære affjedring, hvor IR4 benytter chevron fjedre og IC3 benytter en gummifjeder af en art (gummiklokkefjedre?). Den sekundære affjedring burde være ens på begge typer, nemlig luftaffjedring.

Findes der en grundlæggende teknisk årsag til denne forskelligartede konstruktion, eller afprøvede man blot forskellige teknologier? (Eller leverede ASEA bogier til IR4, for ASEA var vist glad for bogier med chevronfjedre, som fx ses under svenske 80'er vogne og X2000)

Kan denne tekniske forskel mærkes i togsættenes kørsel ved fx sporfejl eller hjulflader? (Sædekvalitet fraregnet)

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1]
 
AB  1
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak