Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Muligt nyt S-tog værksted
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: tgsen Dato  4/04-24, 01:08
Citat fra: RasmusD Dato  3/04-24, 23:32
Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Hovedsagen er at spærre tilgangen fra den anden side af sundet så DSB ikke bliver konkurrenceudsat. Derfor skal Kystbanen omstrømmes.


Fjern lige sølvpapirshatten. S-toget er langt mere konkurrencedygtigt end regionaltoge og langt mindre omkostningstungt at drive. Det der med at det er DSB der er bange for konkurrence må i simpelthen lægge fra jer.

Muligt nyt S-tog værksted
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/04-24, 08:53.
Citat fra: RasmusD Dato  3/04-24, 23:32
Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Så s- tog til Hedehusene Trekroner  for S-tog ?.
Så hurtigere regional tog fra  eks Kalundborg Holbæk. Med stop Roskilde H Tåstrup Glostrup, København.
Med vilje jeg dropper Valby, da det skal være regional too og s-tog  vonder bee

Citat fra: andersj Dato  3/04-24, 22:26
Citat fra: mpp Dato  3/04-24, 22:10Der er vel den (lille) fordel ved at have alle værkstederne på de sydlige/vestlige grene, at man så ikke binder sig til en bestemt kobling mellem tog mod syd og tog mod nord. Som det er nu kobler man jo Køge- og Hillerødbanerne og med et værksted ved Hillerød ville man så pludseligt have to værksteder til A- og E-togene og stadig ikke noget til C- og H-togene mellem Klampenborg og Frederikssund.

Mit indtryk er at der fortsat kun skal være et enkelt værksted. Dvs. går man videre med Oppe Sundby, så nedlægges Tåstrup værkstedet med udfasningen af Litra SA/SE.
Det fremgår af tegningen at man forventer at kunne tjene 1,3 mia. kr. på at byudvikle grunden i Tåstrup.
Hvad vil DSB gøre, når 6 generation af S-tog også skal have plads til nye værksteder? Det bliver svære at finde nye steder, hvis skal være i nærheden af S-togstrækninger. Man burde fast reservere nogle arealer, som kan bruges til værksteder, som fx have gjort ved Hundige.

Muligt nyt S-tog værksted
Af tgsen. 4/04-24, 11:38.
Citat fra: Thomas123 Dato  4/04-24, 06:53
Citat fra: tgsen Dato  4/04-24, 01:08
Citat fra: RasmusD Dato  3/04-24, 23:32
Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Hovedsagen er at spærre tilgangen fra den anden side af sundet så DSB ikke bliver konkurrenceudsat. Derfor skal Kystbanen omstrømmes.


Fjern lige sølvpapirshatten. S-toget er langt mere konkurrencedygtigt end regionaltoge
Naturligvis er det det. Et førerløst S-tog er nemlig et unikum som de ikke har tilsvarende på den anden side. Det er let at vinde en konkurrence uden konkurrenter.
Citatog langt mindre omkostningstungt at drive.
Et unikt netværk på den ene side af sundet er dyrere end et der omfatter begge sider.
CitatDet der med at det er DSB der er bange for konkurrence må i simpelthen lægge fra jer.
og to banegårde i samme by for første gang siden Boulevardbanen blev bygget?

Muligt nyt S-tog værksted
Af andersj, Aalborg. 4/04-24, 11:47.
Citat fra: tgsen Dato  4/04-24, 11:38
Citat fra: Thomas123 Dato  4/04-24, 06:53
Citat fra: tgsen Dato  4/04-24, 01:08
Citat fra: RasmusD Dato  3/04-24, 23:32
Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Hovedsagen er at spærre tilgangen fra den anden side af sundet så DSB ikke bliver konkurrenceudsat. Derfor skal Kystbanen omstrømmes.


Fjern lige sølvpapirshatten. S-toget er langt mere konkurrencedygtigt end regionaltoge
Naturligvis er det det. Et førerløst S-tog er nemlig et unikum som de ikke har tilsvarende på den anden side. Det er let at vinde en konkurrence uden konkurrenter.

Hvis man kan udbyde driften af metroen, så kan man vel også udbyde driften af førerløse S-tog? Øresundstogene er da også et unikum og dem har man også udbudt på svensk side, med blandet succes.

Anders

Muligt nyt S-tog værksted
Af mss. 5/04-24, 19:06.
Et udbud på noget så specialiseret som en (rigtig!) S-Bane inkluderer at udbyder (DSB/staten) stiller med materiellet.

Mht. Værkstederne, den første førerløse generation er en stor omstilling. Ved senere generationer kan man formentlig videreanvende eksisterende faciliteter.
Men lad os nu se hvordan det går med afgørelsen. Måske ender man alligevel med at ombygge værkstedet i Tåstrup.
I Frederikssund er modstanden virkeligt stor. Jeg har familie der, og det er ikke en lille protestgruppe, men den halve by der er på dupperne.


Muligt nyt S-tog værksted
Af andersj, Aalborg. 5/04-24, 19:29.
Men hvad er der så unikt ved den grund, siden det skaber så stor modstand? På Google Maps ligner det bare en pløjemark indhegnet af en firesporet hovedvej og S-banen.

Eller er det bare traditionel NIMBYisme?

Anders

Muligt nyt S-tog værksted
Af Svend. 5/04-24, 21:42.
Citat fra: andersj Dato  5/04-24, 19:29Men hvad er der så unikt ved den grund, siden det skaber så stor modstand? På Google Maps ligner det bare en pløjemark indhegnet af en firesporet hovedvej og S-banen.

Eller er det bare traditionel NIMBYisme?

Der bor faktisk en hel del mennesker i området lige op til arealet, som på igen måde har forestillet sig, at der nu skal anlægges industri i deres baghave. Et par enkelte helt nye huse skal også rives ned, så tæt kommer det på! Det indgår heller ikke som en del af den lokale byplanlægning. Men det er måske sådan, at fordi det er DSB der vil bygge, er alt i orden?

Muligt nyt S-tog værksted
Af Svend. 5/04-24, 22:12.
Citat fra: Svend Dato  5/04-24, 21:42
Citat fra: andersj Dato  5/04-24, 19:29Men hvad er der så unikt ved den grund, siden det skaber så stor modstand? På Google Maps ligner det bare en pløjemark indhegnet af en firesporet hovedvej og S-banen.

Eller er det bare traditionel NIMBYisme?

Der bor faktisk en hel del mennesker i området lige op til arealet, som på igen måde har forestillet sig, at der nu skal anlægges industri i deres baghave. Et par enkelte helt nye huse skal også rives ned, så tæt kommer det på! Det indgår heller ikke som en del af den lokale byplanlægning. Men det er måske sådan, at fordi det er DSB der vil bygge, er alt i orden?

Ud over det ejer DSB 55.309 m² ved Ballerup station, som i sin tid er reserveret til opførelse af netop et sådan anlæg ...... men det er måske for småt eller for kostbart at anvende til jernbaneformål?

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak