Citat fra: peter christensen Dato 4/04-24, 06:00Citat fra: mss Dato 3/04-24, 23:32Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.
En MzIII er mindre komplex rent teknisk end MzIV.......og hvor skal pengene komme fra?
Så rig en onkel er DJK næppe heller.
Men vinder du "nogle millioner" i lotto, så ved du hvad beløbet kan bruges på...
Jeg vidste ikke at MZIV er
væsentligt mere kompliceret end MZ III. Men de er ihvertfald meget forskelligt indrettet. Derudover ligner MZ III jo MZ I/II meget i forhold til MZ IV der fremstår som en helt anden lokomotivtype. Vel ikke uvæsentligt.
Det jeg mente, var netop også at man kan bevare den som ikke-driftsklar, for ja -det er hundedyrt at holde sådan en kørende.
Jeg bifalder da også Jernbanemuseets nye tilgang til ikke-køreklart materiel.
Med enkelte undtagelser havde den gamle ledelse ikke meget til overs for materiel der ikke (potentielt) kunne køre.
Bl.a. derfor var S-tog også så lavt prioriteret (derudover manglende fokus på København og dennes million indbyggere). I dag havde man nok beholdt en FC (3. Generations endevogn), men dengang insisterede man på at det galdt om at bevare et tog der kunne køre (altså 4 vogne) eller intet! I dag har vognjo også kun en vogn af 1. Og en af 2. Generation.
Endelig er brunt materiel stadig mest i fokus, selvom det efterhånden kun er pensionister der har en erindring om dem i deres barn/ungdom. Et link der ellers også (udover det decideret historiske) er vigtigt for at vække interesse.
Derfor er rødt og rød/sort materiel væsentligt hvis samlingerne ikke skal virke for støvede på yngre generationer.