Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- VIKING-Rail - Prøve containertog til/fra Aarhus/Aalborg 27/03/2024
Gå ned Sider:[1] 2
VIKING-Rail kørte i dag et prøve godstog fra Aarhus havn til Aalborg Østhavn.
Containerne minder meget om dem som blev brugt til fiskemel i Skagen, så man kunne håbe på et gensyn til disse kørsler, nu blot fra Aalborg. (Hvis jeg ellers gætter rigtig).

Jeg fulgte toget under vejs, og en video fra kørslen kan ses her: 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

Fedt du gider vise os andre hvad der lige sker på "Aalborgkanten"   Hilsen "Fynboen" - Steen

VIKING-Rail - Prøve containertog til/fra Aarhus/Aalborg 27/03/2024
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/03-24, 23:53.
Citat fra: SimonTog Dato 27/03-24, 20:11Containerne minder meget om dem som blev brugt til fiskemel i Skagen, så man kunne håbe på et gensyn til disse kørsler, nu blot fra Aalborg. (Hvis jeg ellers gætter rigtig).
 

Fiskemel fra Aalborg?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: SimonTog Dato 27/03-24, 20:11VIKING-Rail kørte i dag et prøve godstog fra Aarhus havn til Aalborg Østhavn.

..... med gode, gamle "Kong Hother".

M.v.h. & tak for kigget
Niels

Jeg har lagt en række billeder op også, og disse kan ses her:
https://www.simontog.dk/viking-rail-proeve-container-tog-aarhus-aalborg-27-03-2024/

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

I går (lørdag) køres der så retur fra Aalborg Østhavn til Aalborg og videre syd på mod Aarhus/Aarhus Havn.
En video der fra kan ses her:

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

Ifølge opslag på LinkedIn var kunden logistikvirksomheden Ancotrans.

Anders

Men hvorfor kalde det prøvetog??

Der kører stort set dagligt godstog til Aalborg Havn - herunder med containere.

Citat fra: Krabsen Dato  2/04-24, 16:22Men hvorfor kalde det prøvetog??

Der kører stort set dagligt godstog til Aalborg Havn - herunder med containere.

Det er DB Schenker som kører til Aalborg normalt, hvor dette tog var fremført af Viking Rail.
Det udgik desuden fra havnen i Aarhus, hvor det normalt udgår fra Fredericia.

Citat fra: Krabsen Dato  2/04-24, 16:22Men hvorfor kalde det prøvetog??

Ancotrans er stort set udelukkende i containertrucking, så måske prøver de at finde nye veje. Med omkring 900 trækkende enheder til rådighed kan de vel forudse stigende afgifter, skærpede miljøkrav og hvad der nu ellers kommer.

vh
-ivar


Citat fra: Johnni Christensen Dato  2/04-24, 16:26
Citat fra: Krabsen Dato  2/04-24, 16:22Men hvorfor kalde det prøvetog??

Der kører stort set dagligt godstog til Aalborg Havn - herunder med containere.

Det er DB Schenker som kører til Aalborg normalt, hvor dette tog var fremført af Viking Rail.
Det udgik desuden fra havnen i Aarhus, hvor det normalt udgår fra Fredericia.
Jo, men hvori består prøven?
Der bruges standard lokomotiver og vogne, og lokoførerne har formentlig samme uddannelse - eneste forskel er at det tilfældigvis er to forskellige firmaer, der står bag.
For det kan ikke betyde meget for kørslen i Aalborg, om toget kommer fra Aarhus eller Fredericia 😉

Citat fra: Krabsen Dato  2/04-24, 19:30Jo, men hvori består prøven?

Nu var det vel Viking's medarbejdere, der skulle prøve turen, herunder rangering/omløb, hvor loket med togkontrolsystemet jo på et tidspunkt gerne skulle være forrest.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Krabsen Dato  2/04-24, 16:22Men hvorfor kalde det prøvetog??

Der kører stort set dagligt godstog til Aalborg Havn - herunder med containere.
Det er helt normalt for branchen at man kører en eller flere prøveafgange inden kunden tegner kontrakt for noget mere fast. Ligesom når man med software kan prøve en demoversion, før man binder sig.

Det er nok heller ikke kun en prøve af selve togkørslen, men nok mere samspillet med andre aktører på eksempelvis Port of Aalborg. En ting er hvad kan lade sig gøre på papiret, men fungerer det nu også at læsse og losse et fuldt containertog på x antal minutter osv. Der kan være mange led man ønsker at teste i praksis og identificerer problemer inden man kører med kundernes last.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/04-24, 20:47Det er nok heller ikke kun en prøve af selve togkørslen, men nok mere samspillet med andre aktører på eksempelvis Port of Aalborg. En ting er hvad kan lade sig gøre på papiret, men fungerer det nu også at læsse og losse et fuldt containertog på x antal minutter osv. Der kan være mange led man ønsker at teste i praksis og identificerer problemer inden man kører med kundernes last.
Det kan der være god fornuft i - ikke mindst på Østhavnen, hvor omløbs- og rangeringsmuligheder er lidt kringlede...

Gå op Sider:[1] 2

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nordjyske Jernbaner A/S
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak