Citat fra: hummel_62 Dato 23/03-24, 23:18Citat fra: mpp Dato 23/03-24, 22:14Citat fra: vestjyden Dato 23/03-24, 10:42Citat fra: mpp Dato 23/03-24, 09:47Citat fra: vestjyden Dato 22/03-24, 21:49Citat fra: mpp Dato 22/03-24, 21:29Citat fra: vestjyden Dato 22/03-24, 16:39Kommer den ny kommende bane over Vestfyn til at bringe Odense-Esbjerg ned på en time med tiden?
Ja, det er nævnt et sted at man med den bane vil kunne køre Odense-Esbjerg på en time som forudsat i Timeplanen. Det kræver selvfølgeligt at der indkøbes passende tog og at man laver en køreplan, der understøtter det.
Tak for svar,
Ja, det er et kvarter der skal hentes. Ca. 1 time 20 min idag og så tidsbesparelse på 6 min over Vestfyn.
Timeplanen forudsætter, at man kun stopper i Kolding. Der er i dag 4 stop udover Kolding og tager de hver 3 minutter er du der næsten. Kører man derudover 200 km/t Kolding-Esbjerg skulle den være hjemme.
Men det er bare rimelige store byer og nogle med videre forbindelser bare at suse igennem...
Meningen er at timemodellens tog skal være i tillæg til de nuværende tog. Når man så tænker på, at der tit blot er en enkelt ER, der fortsætter fra Odense til Esbjerg kan man måske godt tænke, at det kommercielle grundlag for en timeforbindelse til Esbjerg måske ikke helt er der lige nu. Det må tiden vise og det kunne da være fedt hvis nye lyntog til Esbjerg kunne vise hvad timemodellen kan ift. at tiltrække passagerer til toget.
hvilke forbindelser kunne køres i rent kommerciel drift. Bort set fra S tog og København- århus
Det har været fremme, at timeplanstogene skulle kunne køre kommercielt, eventuelt endda at de blev udbudt mod betaling og staten ligefrem tjente penge på koncessionen. Så er der selvfølgeligt spørgsmålet om det ville være en samlet pakke eller de 3 linjer ville være udbudt hver for sig (til Aalborg, til Aarhus med stop i Østjylland og til Esbjerg).
Når det så er sagt er der jo ikke uendeligt penge til at støtte togdriften og så er det vel forventeligt, at man prioriterer de tog man får størst nytte af. Der er i dag to tog i timen mellem Kolding og Esbjerg og så er spørgsmålet om der skal være et tredje også eller pengene er bedre brugt andetsteds.