Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 20/03-24, 10:28Citat fra: Isak Nielsen Dato 20/03-24, 09:12Citat fra: Lars Dato 19/03-24, 23:18Er der andet end de to hovedspor tilbage i Hobro?
Spor 1 er der stadivæk, og skal bruges når NJ forlænger deres tog til Hobro, som forhåbentligt bliver næste år, men jeg ved ikke hvad statussen er på det projekt, men barrieret for det har altid været den manglende kapacitet, som bliver løst sammen med ERTMS senere på året
Der er et ønske om at forlænge "Aalborg Nærbane" fra Skørping til Hobro. Men der er aldrig rigtig nogen, der har anvist, hvor pengene skal komme fra. Vi er nogle, der stadig venter spændt
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det er naturligvis Transportministeriet der skal betale drift på statens infrastruktur, ligesom det også er ministeriet der betaler for Nordjyske Jernbaners kørsel på Skørping-Frederikshavn samt Lindholm-Aalborg Lufthavn i dag. Analysen for økonomi mv. blev gennemført i 2023 og præsenteret overfor Regionsrådet i december 2023 - mere om analysen her:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1618.msg14446.htmlEn endelig beslutning skal træffes senest medio 2024, hvis kørslen skal igangsættes til K26 i december 2025. Lige pt. forhandler Region Nordjylland, DSB og Transportministeriet om vilkårene. Scenarie 1 med timedrift til Hobro er næsten omkostningsneutralt, da det kun koster 1 mio. kr. årligt at indføre pga. forventet øgede passagerindtægter hos DSB som følge af en den markante rejsetidsreduktion på fjerntogene mellem Hobro og Aalborg.