Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Gå ned Sider:[1] 2
I anledningen af S-banens 90 års fødselsdag inviterer DSB til gratis kørsel med alle S-tog den 6. april samt holder åbent hus på værkstedet i Høje Taastrup fra 10-15.

Mere info her: https://www.dsb.dk/s-tog/90/

Anders

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/03-24, 20:37.
Citat fra: andersj Dato 21/03-24, 17:24I anledningen af S-banens 90 års fødselsdag inviterer DSB til gratis kørsel med alle S-tog den 6. april samt holder åbent hus på værkstedet i Høje Taastrup fra 10-15.

Mere info her: https://www.dsb.dk/s-tog/90/
5. S-tog bliver førerløst fra 2030 og årene frem. Det giver flere tog, flere afgange og flere nye stationer.??
Er de planlagt?  Stationerne altså

Citat fra: hummel_62 Dato 21/03-24, 20:375. S-tog bliver førerløst fra 2030 og årene frem. Det giver flere tog, flere afgange og flere nye stationer.??
Er de planlagt?  Stationerne altså
Det er politisk beslutttet, at S-tog bliver forlænget til Roskilde. Så det giver nogle flere stationer, som er Hedehusene, Trekroner og Roskilde. Men det er først i 2030'erne at det bliver udført, men DSB har allerede det med i deres planlægning.

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/03-24, 21:06.
Citat fra: steenth Dato 21/03-24, 21:02
Citat fra: hummel_62 Dato 21/03-24, 20:375. S-tog bliver førerløst fra 2030 og årene frem. Det giver flere tog, flere afgange og flere nye stationer.??
Er de planlagt?  Stationerne altså
Det er politisk beslutttet, at S-tog bliver forlænget til Roskilde. Så det giver nogle flere stationer, som er Hedehusene, Trekroner og Roskilde. Men det er først i 2030'erne at det bliver udført, men DSB har allerede det med i deres planlægning.
Takker
Havde ikke fået fat i at Roskilde var endeligt besluttet

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/03-24, 22:53.
I seneste anlægsplan fra 2023-04 står skrevet at det er besluttet at Banedanmark skal anstille undersøgelser af en forlængelse HTå - Ro i forbindelse med udrulningen af næste generations S-tog.

Der står ikke noget om en anlægslov.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det er kun når det gælder anlæg af motorveje, at man beslutter dem uden at kende alle forudsætningerne og ignorerer ny viden, der foreslår at man dropper motorvejene.

Når det gælder tog vil man gerne have forundersøgelser og detaljerede beslutningsgrundlag så man kan hælde projekterne ned af brættet på "oplyst" grundlag (fx med broen over Vejle Fjord).

Det er en lidt trist, at den 1. gen S-tog ikke er på banen for at mærkere dagen .
Sidst den kørte var vist i ca. 2006 /2007. ?
Jeg selv kan huske at havde kørte med 2. gen S-tog i 1989 fra København til Klampenborg og retur.
Og mener at til S-banens 100 års jubilæum om 10 år frem, bliver det nok helt umuligt med veterantogskørsel
!



1. generations S-toget kørte for sidste gang 21. september 2003 efter at have kørt som veterantog siden juni 1993. 2. generation blev taget ud af almindelig drift 3. februar 2007.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Desvære findes der ingen køreklar 1. generations S-tog, 2. generations S-tog eller 3. generations S-tog.....

Ville ellers være fedt at se dem idrift igen nu på 90 års fødselsdagen :)

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 22/03-24, 21:05.
Ja det er lidt flovt når man nu ser hvad de kan i andre byer... (diskret hentydning...)

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/03-24, 21:37.
Seneste redigering: 22/03-24, 21:40 af Per Holm
Ved banedrift er der miljø- og sikkerhedskrav der skal være opfyldte.

Den mest realistiske måde (økonomisk og sikkerhedsmæssigt) at gøre det på er ved brug af folie.

For eks. har DB Cargo lige sminket deres nyeste Vectron MS (249 001) som en gammel "Ludmilla". Nu kan man mindes svundne tider uden at gå på kompromis med sikkerheden.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: paw-go-daw Dato 22/03-24, 20:09Desvære findes der ingen køreklar 1. generations S-tog, 2. generations S-tog eller 3. generations S-tog.....
Selv hvis de kunne køre er der jo ingen signaler lokoføreren kan kigge på (hint CBTC er intalleret overalt på S-banen).

Det er teoretisk muligt at installere ETCS i damptog, og så give lokoføreren signaler på en skærm inde i damplokomotivet.

Er det teknisk muligt at gøre det samme med CBTC på ældre S-togs modeller? Altså at installere antenne + andet nødvendigt udstyr + skærm i et gammelt S-tog, og så sætte en lokofører til at holde den hastighed som CBTC foreskriver? Jeg synes jeg husker noget om at togene jævnligt skal have skriftlig tilladelse til at køre videre, hvis de fremføres manuelt, og det ville jo gøre det praktisk uladsiggørligt.

S-tog fylder 90 år - kør gratis den 6. april
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 23/03-24, 09:04.
Kunne man ikke forestille sig et og andet kunne trække de gamle S-tog? En søndag eftermiddag dag hvor trafikken vel er mindst( ikke lille og ubetydelig men mindst)
Okay, lyden vil mangle.

Har ikke forstand på hvad det kunne være, noget ME MY MZ ?

Ville da gerne tage en tur
God påske

Hvis det bare handler om at give folk muligheden for at køre med de gamle tog er det mest oplagte vel, at man finder en strækning, hvor man kan køre enkeltsporsdrift og så kører det gamle tog i pendulfart i det andet spor. Det skal så gøres en anden dag, end den dag man lokker hele byen ud og køre S-tog.

Man kan givetvist installere en skærm i toget til CBTC men det bliver nok rimeligt dyrt og gevinsten er beskeden. Derudover kører man jo med en rimelig stram køreplan i dag og hurtigere end dengang, så der skal laves en særkøreplan alligevel.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak