Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Godkendelse til godsvogne
Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/03-24, 19:02Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?

Det tager 6-12 måneder også.

Godkendelse til godsvogne
Af KarstenF. 23/03-24, 08:40.
Og hvad med lastvogne? _ Er det bare et dunt spørgsmål  ;D

Godkendelse til godsvogne
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 23/03-24, 08:57.
Citat fra: banemanden Dato 19/03-24, 20:48
Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/03-24, 19:02Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?
Citat fra: KarstenF Dato 23/03-24, 08:40Og hvad med lastvogne? _ Er det bare et dunt spørgsmål  ;D

Det tager 6-12 måneder også.
de er vel type godkendt til EU?

Godkendelse til godsvogne
Af Winther. 23/03-24, 10:04.
Hej
Tunge køretøjer er bygget efter de strengeste krav i Europa, så de kan tilpasses til de forskellige lande. Der er ikke fælles regler for lastbiler som gælder i alle EU lande, ud over at grænse overskridende trafik ikke kan forhindres hvis:
At totalvægten ikke overskrider 40 t.
At højde 4,0 m. Brede 2,55 m (FRC godkendte køretøjer 2,6 m )
At længden ikke overskrider 16,5 m for trækker-trailer, 18,5 m for forvogn hænger, 25,25 m for modul vogntog.
At de overholder Euro normen for emissioner.
At de fælles regler for syn og registrering overholdes.
Reglerne i de forskellige lande er mangfoldige, bare totalvægten varierer fra 104 t. i Finland til 40 t. Tyskland.
Og landene kan lave bilaterale  aftaler, der regulerer gods trafik mellem landene.
Kort sagt EU laver kun grund reglerne for køretøjer der færdes i hele EU. Hvad landene tillader intern er deres egen sag.
vh Bent

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalender
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak