Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Godkendelse til godsvogne
Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/03-24, 19:02Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?

Det tager 6-12 måneder også.

Godkendelse til godsvogne
Af KarstenF. 23/03-24, 08:40.
Og hvad med lastvogne? _ Er det bare et dunt spørgsmål  ;D

Godkendelse til godsvogne
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 23/03-24, 08:57.
Citat fra: banemanden Dato 19/03-24, 20:48
Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/03-24, 19:02Der tales i Sverige om godkendelsesprocessen for personvogne, der er godkendt i Tyskland, men som skal igennem Danmark.
Det tager seks måneder eller deromkring.

Jeg har spørgsmålet om hvordan det fungerer med godsvogne.
Hvis en godsoperatør vil medbringe nogle godsvogne, som ikke har været i Danmark før, hvor lang tid tager det så at få en teknisk godkendelse?
Citat fra: KarstenF Dato 23/03-24, 08:40Og hvad med lastvogne? _ Er det bare et dunt spørgsmål  ;D

Det tager 6-12 måneder også.
de er vel type godkendt til EU?

Godkendelse til godsvogne
Af Winther. 23/03-24, 10:04.
Hej
Tunge køretøjer er bygget efter de strengeste krav i Europa, så de kan tilpasses til de forskellige lande. Der er ikke fælles regler for lastbiler som gælder i alle EU lande, ud over at grænse overskridende trafik ikke kan forhindres hvis:
At totalvægten ikke overskrider 40 t.
At højde 4,0 m. Brede 2,55 m (FRC godkendte køretøjer 2,6 m )
At længden ikke overskrider 16,5 m for trækker-trailer, 18,5 m for forvogn hænger, 25,25 m for modul vogntog.
At de overholder Euro normen for emissioner.
At de fælles regler for syn og registrering overholdes.
Reglerne i de forskellige lande er mangfoldige, bare totalvægten varierer fra 104 t. i Finland til 40 t. Tyskland.
Og landene kan lave bilaterale  aftaler, der regulerer gods trafik mellem landene.
Kort sagt EU laver kun grund reglerne for køretøjer der færdes i hele EU. Hvad landene tillader intern er deres egen sag.
vh Bent

Gå op Sider:[1]
ContecRail
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak