Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Store forandringer på Hobro St.
Der er mange arbejder i gang på Hobro St. Nyt signalsystem, elektrificering og ny gangbroDu kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Billede 1 Stationen set fra nord
Billede 2 De første master rejst syd for byen ved Thostrup Hovgaard
Billede 3 og 4 Anlæg af ny gangbro

Store forandringer på Hobro St.
Af Lars. 19/03-24, 23:18.
Er der andet end de to hovedspor tilbage i Hobro?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 19/03-24, 23:18Er der andet end de to hovedspor tilbage i Hobro?
Spor 1 er der stadivæk, og skal bruges når NJ forlænger deres tog til Hobro, som forhåbentligt bliver næste år, men jeg ved ikke hvad statussen er på det projekt, men barrieret for det har altid været den manglende kapacitet, som bliver løst sammen med ERTMS senere på året

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Udvidelse af Aalborg Nærbane
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/03-24, 10:28.
Citat fra: Isak Nielsen Dato 20/03-24, 09:12
Citat fra: Lars Dato 19/03-24, 23:18Er der andet end de to hovedspor tilbage i Hobro?
Spor 1 er der stadivæk, og skal bruges når NJ forlænger deres tog til Hobro, som forhåbentligt bliver næste år, men jeg ved ikke hvad statussen er på det projekt, men barrieret for det har altid været den manglende kapacitet, som bliver løst sammen med ERTMS senere på året

Der er et ønske om at forlænge "Aalborg Nærbane" fra Skørping til Hobro. Men der er aldrig rigtig nogen, der har anvist, hvor pengene skal komme fra. Vi er nogle, der stadig venter spændt :)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Store forandringer på Hobro St.
Af andersj, Aalborg. 20/03-24, 10:43.
Seneste redigering: 20/03-24, 10:47 af andersj
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 20/03-24, 10:28
Citat fra: Isak Nielsen Dato 20/03-24, 09:12
Citat fra: Lars Dato 19/03-24, 23:18Er der andet end de to hovedspor tilbage i Hobro?
Spor 1 er der stadivæk, og skal bruges når NJ forlænger deres tog til Hobro, som forhåbentligt bliver næste år, men jeg ved ikke hvad statussen er på det projekt, men barrieret for det har altid været den manglende kapacitet, som bliver løst sammen med ERTMS senere på året

Der er et ønske om at forlænge "Aalborg Nærbane" fra Skørping til Hobro. Men der er aldrig rigtig nogen, der har anvist, hvor pengene skal komme fra. Vi er nogle, der stadig venter spændt :)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er naturligvis Transportministeriet der skal betale drift på statens infrastruktur, ligesom det også er ministeriet der betaler for Nordjyske Jernbaners kørsel på Skørping-Frederikshavn samt Lindholm-Aalborg Lufthavn i dag. Analysen for økonomi mv. blev gennemført i 2023 og præsenteret overfor Regionsrådet i december 2023 - mere om analysen her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1618.msg14446.html

En endelig beslutning skal træffes senest medio 2024, hvis kørslen skal igangsættes til K26 i december 2025. Lige pt. forhandler Region Nordjylland, DSB og Transportministeriet om vilkårene. Scenarie 1 med timedrift til Hobro er næsten omkostningsneutralt, da det kun koster 1 mio. kr. årligt at indføre pga. forventet øgede passagerindtægter hos DSB som følge af en den markante rejsetidsreduktion på fjerntogene mellem Hobro og Aalborg.

Anders

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
København - Slangerup Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak