Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Årlig betalt månedskort/DSB 1/ungdomskort osv.
Det er blevet meget populært at binde sig til en streamingtjeneste et år af gangen, i stedet for en måned af gangen, men så derimod få en 10-15% besparelse, samlet med betaling for 12 individuelle måneder.

Har netop skrevet til DSB, hvad de tænker om en sådan model for månedskort/DSB 1 månedstillæg, undgomskort osv.

Dette skulle selvfølgelig være muligt indenfor deres nuværende økonomiske råderum, hvis ikke dette skal højere op i systemet, hvad tænker i herinde om en sådan model? Ville det gøre den offentlige transport mere attraktiv, eller er der nogen som har et lignende, realistisk, forslag?

det er for ufleksibelt, hvis man skulle miste sit job er det en lang periode at betale for er dyrt pendlerkort som man ikke bruger.

Fynbus havde for en del år siden en 10+2 model, hvor hvis du for 10 måneder i træk havde betalt for et gyldigt pendlerkort, fik du 2 måneders pendlerkort gratis. det kunne være en bedre model.

Jeg har en gang om året mulighed for at spørge ledelsen hos DSB, hvad sker i virksomheden. Og sidste gang spurgte jeg netop om produkter til pendlere om der sker en udvikling. For de har fjernet de services, som gjorde at kunne have et pendlerkort hele året som fx abonnementservice i det gamle HT-område og DSB have også en ordning, som gjorde noget af den samme for dem, som have en DSB pendlerkort. Men efter det svar, som jeg fik, så rydder de mere op i service end at udvikle nye.

Det er også gået ud over dem, som har et årskort hos DSB, som brugt det som en meget fleksibel ordning til at rejse rundt i landet efter de arbejdsopgaver de have. Problemet for dem, at der ikke var et alternativ for dem. De rejser på en måde, hvor et pendlerkort ikke giver mening.

Det eneste, som er på vej, er en afløser for rejsekortet. Den kommer på DSB app til maj og senere på andre apps. Pt. ligner det er kun en til en overførelse af forretningsregler uden at tilføje nyt. Det eneste nye tanke, som har jeg hørt, er capping, så dem som ikke ved om de rejse nok på en måned til et pendlerkort, kan få et loft over betaling. Men det kommer, ved jeg ikke.

Jeg er med i betaen for rejsekort i DSB appen og det er vitterligt bare rejsekort i DSB-appen. Det er meget smart at man kan få DSB point, der kan bruges i 7-eleven men man kunne godt gøre mere med det.

Det er også værd at have med, at streamingtjenester o.l. typisk tilbyder årlig betaling da betalingsomkostningerne godt kan være ret høje – f.x. bliver 3 kroner + 2% i kortgebyr til 5% af en en transaktion på 100 kroner, men kun 2,3% på en transaktion på 1000 kroner. Månedskort til offentlig transport er alligevel så dyrt, at transaktionsomkostningerne ligger tættere på 2% end 5% og så kan man nok lige så godt bare beholde månedlig betaling.

Ja, det eksisterede jo med abonnementsservice hvor man fik det der svarer til en måneds rabat når man have abonneret et år uden pause.

Men man kan også selv være lidt strategisk i forhold til de perioder man fornyer pendlerkort til, for det hedder minimum 30 dage. Så man kan forny frem til nærmeste fredag eller dagen før en helligdag også starte den ny periode om mandagen, så betaler man ikke for den pågældende weekend. Det samme med ferieperioder, hvis man eksempelvis holder ferie fra 15. juli til 31. juli, så kan man lave et periodekort fra 1. juni til 15. juli, så man undgår at betale for de dage man har ferie.

Citat fra: steenth Dato 18/03-24, 11:34Jeg har en gang om året mulighed for at spørge ledelsen hos DSB, hvad sker i virksomheden. Og sidste gang spurgte jeg netop om produkter til pendlere om der sker en udvikling. For de har fjernet de services, som gjorde at kunne have et pendlerkort hele året som fx abonnementservice i det gamle HT-område og DSB have også en ordning, som gjorde noget af den samme for dem, som have en DSB pendlerkort. Men efter det svar, som jeg fik, så rydder de mere op i service end at udvikle nye.

Det er også gået ud over dem, som har et årskort hos DSB, som brugt det som en meget fleksibel ordning til at rejse rundt i landet efter de arbejdsopgaver de have. Problemet for dem, at der ikke var et alternativ for dem. De rejser på en måde, hvor et pendlerkort ikke giver mening.

Det eneste, som er på vej, er en afløser for rejsekortet. Den kommer på DSB app til maj og senere på andre apps. Pt. ligner det er kun en til en overførelse af forretningsregler uden at tilføje nyt. Det eneste nye tanke, som har jeg hørt, er capping, så dem som ikke ved om de rejse nok på en måned til et pendlerkort, kan få et loft over betaling. Men det kommer, ved jeg ikke.

Det er ærgerligt at man er så kundefjendsk i DSB og den kollektive transport generelt. Der var mange gode produkter for 10 år siden, eksempelvis også 10-turs kortene og DSB 1' klippekortet. Rigtig gode kommercielle produkter, fordi det var "loyalitetsprodukter". Det er altid svært at skaffe en kunde, så hvis man kan få den kunde til at købe 10 rejser på en gang eller endda et årskort (Bus & Tog årskortet) så er det jo en kæmpe gevinst for virksomheden. Især også fordi disse produkter stadig have en fornuftig pris for DSB, modsat de ofte stærkt rabatterede Orange billetter.
Minigruppebilletten var også populær og det var heller ikke en voldsom rabat man gav på den, men nok til at det kunne betale sig for en lille gruppe af personer at skifte bilen ud med tog. For bilen koster jo stort set det samme om man sidder 1 eller 5 personer i den.

Rejsekortet er som rabatform også på vej ud, da trafikselskaberne har aftalt at udfase prisforskellen mellem en kontantbillet og grundprisen på Rejsekort. Så snart har vi kun normalpris og Orange-billetter, da Arriva også har afskaffet deres egne "YourWay" billetter, som var deres Orange-billetkoncept. Orange-billetterne kræver dog at der indgår et DSB-tog i rejsen, så der sælges rigtig mange Orange-billetter Silkeborg-Randers eller Skanderborg-Skive, selvom folk rejser Silkeborg-Aarhus og Aarhus-Skive.

Anders

Citat fra: mpp Dato 18/03-24, 12:15Jeg er med i betaen for rejsekort i DSB appen og det er vitterligt bare rejsekort i DSB-appen. Det er meget smart at man kan få DSB point, der kan bruges i 7-eleven men man kunne godt gøre mere med det.

Det er også værd at have med, at streamingtjenester o.l. typisk tilbyder årlig betaling da betalingsomkostningerne godt kan være ret høje – f.x. bliver 3 kroner + 2% i kortgebyr til 5% af en en transaktion på 100 kroner, men kun 2,3% på en transaktion på 1000 kroner. Månedskort til offentlig transport er alligevel så dyrt, at transaktionsomkostningerne ligger tættere på 2% end 5% og så kan man nok lige så godt bare beholde månedlig betaling.

Lidt off-topic.. I danmark må man ikke lægge gebyr på kort betaling, over på kunden, medmindre det enten er et firma-kort eller et udenlandsk kort.

www.taenk.dk:
Citat fra: www.taenk.dkForretninger i Danmark og EU må ikke opkræve gebyr for din betaling med Dankort, Visa/Dankort, Visakort, MasterCard og andre almindelige betalingskort, som er udstedt i EU. Det gælder både for fysiske butikker og webshops.

Citat fra: andersj Dato 18/03-24, 12:30Rejsekortet er som rabatform også på vej ud, da trafikselskaberne har aftalt at udfase prisforskellen mellem en kontantbillet og grundprisen på Rejsekort. Så snart har vi kun normalpris og Orange-billetter, da Arriva også har afskaffet deres egne "YourWay" billetter, som var deres Orange-billetkoncept.

Så man har brugt en 5-6 milliarder kroner på et Rejsekort, som i og for sig kan klares lige så godt med enkeltbilletter på en app? Eller opretholdes tidsrabatten (på Sjælland) og mængderabatten (på Fyn og i Jylland)? Og hvordan med kvalitetstillægget for metroen, som man betaler når man bruger Rejsekort, men ikke ved køb af enkeltbillet?

Eller er "grundprisen" på Rejsekort end anden en "grundprisen", hvis man kan kalde det for det, på en enkeltbillet?

Man kan så også undre sig over, at de ændrer det, når nu en ekspertgruppe lige om lidt kommer med forslag til ændringer af blandt andet takststrukturen.

Citat fra: thomastog Dato 18/03-24, 12:57
Citat fra: mpp Dato 18/03-24, 12:15Jeg er med i betaen for rejsekort i DSB appen og det er vitterligt bare rejsekort i DSB-appen. Det er meget smart at man kan få DSB point, der kan bruges i 7-eleven men man kunne godt gøre mere med det.

Det er også værd at have med, at streamingtjenester o.l. typisk tilbyder årlig betaling da betalingsomkostningerne godt kan være ret høje – f.x. bliver 3 kroner + 2% i kortgebyr til 5% af en en transaktion på 100 kroner, men kun 2,3% på en transaktion på 1000 kroner. Månedskort til offentlig transport er alligevel så dyrt, at transaktionsomkostningerne ligger tættere på 2% end 5% og så kan man nok lige så godt bare beholde månedlig betaling.

Lidt off-topic.. I danmark må man ikke lægge gebyr på kort betaling, over på kunden, medmindre det enten er et firma-kort eller et udenlandsk kort.

www.taenk.dk:
Citat fra: www.taenk.dkForretninger i Danmark og EU må ikke opkræve gebyr for din betaling med Dankort, Visa/Dankort, Visakort, MasterCard og andre almindelige betalingskort, som er udstedt i EU. Det gælder både for fysiske butikker og webshops.

Det betyder ikke, at der ikke bliver betalt kort-gebyrer og andre transaktionsomkostninger. De betales uanset hvad af virksomheden, som derfor bliver nødt til at prissætte deres produkter og ydelser, så omkostninger til betalingsudbydere kan dækkes.
Jo større andel af betalinger, der foretages via Apple Pay, MobilePay og diverse kreditkort med cashback-ordninger mm., jo mere eksponerede er forbrugerpriserne samlet set for betalingsudbydernes mulighed for at sætte omkostningerne op, som vi fx har set for nyligt med MobilePay.

Citat fra: poulcarstens1 Dato 18/03-24, 14:24
Citat fra: thomastog Dato 18/03-24, 12:57
Citat fra: mpp Dato 18/03-24, 12:15Jeg er med i betaen for rejsekort i DSB appen og det er vitterligt bare rejsekort i DSB-appen. Det er meget smart at man kan få DSB point, der kan bruges i 7-eleven men man kunne godt gøre mere med det.

Det er også værd at have med, at streamingtjenester o.l. typisk tilbyder årlig betaling da betalingsomkostningerne godt kan være ret høje – f.x. bliver 3 kroner + 2% i kortgebyr til 5% af en en transaktion på 100 kroner, men kun 2,3% på en transaktion på 1000 kroner. Månedskort til offentlig transport er alligevel så dyrt, at transaktionsomkostningerne ligger tættere på 2% end 5% og så kan man nok lige så godt bare beholde månedlig betaling.

Lidt off-topic.. I danmark må man ikke lægge gebyr på kort betaling, over på kunden, medmindre det enten er et firma-kort eller et udenlandsk kort.

www.taenk.dk:
Citat fra: www.taenk.dkForretninger i Danmark og EU må ikke opkræve gebyr for din betaling med Dankort, Visa/Dankort, Visakort, MasterCard og andre almindelige betalingskort, som er udstedt i EU. Det gælder både for fysiske butikker og webshops.

Det betyder ikke, at der ikke bliver betalt kort-gebyrer og andre transaktionsomkostninger. De betales uanset hvad af virksomheden, som derfor bliver nødt til at prissætte deres produkter og ydelser, så omkostninger til betalingsudbydere kan dækkes.
Jo større andel af betalinger, der foretages via Apple Pay, MobilePay og diverse kreditkort med cashback-ordninger mm., jo mere eksponerede er forbrugerpriserne samlet set for betalingsudbydernes mulighed for at sætte omkostningerne op, som vi fx har set for nyligt med MobilePay.

Jeg er ikke uenig.

Men nu var min kommentar til, at der blev beregnet specifikt med procenter og kroner, for at finde prisforskel på månedlig og årlig betaling. Som om det var et gebyr, der var pålagt/synligt for brugeren.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/03-24, 13:50
Citat fra: andersj Dato 18/03-24, 12:30Rejsekortet er som rabatform også på vej ud, da trafikselskaberne har aftalt at udfase prisforskellen mellem en kontantbillet og grundprisen på Rejsekort. Så snart har vi kun normalpris og Orange-billetter, da Arriva også har afskaffet deres egne "YourWay" billetter, som var deres Orange-billetkoncept.

Så man har brugt en 5-6 milliarder kroner på et Rejsekort, som i og for sig kan klares lige så godt med enkeltbilletter på en app? Eller opretholdes tidsrabatten (på Sjælland) og mængderabatten (på Fyn og i Jylland)? Og hvordan med kvalitetstillægget for metroen, som man betaler når man bruger Rejsekort, men ikke ved køb af enkeltbillet?

Eller er "grundprisen" på Rejsekort end anden en "grundprisen", hvis man kan kalde det for det, på en enkeltbillet?

Man kan så også undre sig over, at de ændrer det, når nu en ekspertgruppe lige om lidt kommer med forslag til ændringer af blandt andet takststrukturen.

Rejsekortets formål var og er beregning af indtægtsfordeling mellem trafikselskaberne, rabatterne var for at få folk til rent faktisk at bruge Rejsekortet.

Grundprisen er rigtig nok før diverse tillæg og rabatter. Lige nu ligger en 2 zoners Rejsekort-tur med metroen på 22,25 kr. før eventuelle rabatter (20,50+1,75 kr. metrotillæg) mens en kontantbillet koster 24 kr.
Dertil skal man huske at Rejsekortet koster 50 kr. at anskaffe hvert 5. år. Så rejser man kun med metroen i myldretiden skal man foretage 29 rejser før de 50 kr. er tjent hjem.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/03-24, 17:51
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/03-24, 13:50
Citat fra: andersj Dato 18/03-24, 12:30Rejsekortet er som rabatform også på vej ud, da trafikselskaberne har aftalt at udfase prisforskellen mellem en kontantbillet og grundprisen på Rejsekort. Så snart har vi kun normalpris og Orange-billetter, da Arriva også har afskaffet deres egne "YourWay" billetter, som var deres Orange-billetkoncept.

Så man har brugt en 5-6 milliarder kroner på et Rejsekort, som i og for sig kan klares lige så godt med enkeltbilletter på en app? Eller opretholdes tidsrabatten (på Sjælland) og mængderabatten (på Fyn og i Jylland)? Og hvordan med kvalitetstillægget for metroen, som man betaler når man bruger Rejsekort, men ikke ved køb af enkeltbillet?

Eller er "grundprisen" på Rejsekort end anden en "grundprisen", hvis man kan kalde det for det, på en enkeltbillet?

Man kan så også undre sig over, at de ændrer det, når nu en ekspertgruppe lige om lidt kommer med forslag til ændringer af blandt andet takststrukturen.

Rejsekortets formål var og er beregning af indtægtsfordeling mellem trafikselskaberne, rabatterne var for at få folk til rent faktisk at bruge Rejsekortet.

Formålet var/er dataindsamling til diverse formål, herunder indtægtsdeling, men også værdifuld detaljeret viden om folks rejsevaner som trafikvirksomhederne i høj grad benytter sig af, bl.a. til at optimere den kollektive transport.

Det skal "rejsekort som app" være med til at understøtte i endnu højere grad. DSB's app kan det ikke, men det kommende "rejsekort som app" ved præcis hvilken afgang i hvilken linje i hvilken transportmiddeltype, du tager med.

Gå op Sider:[1]

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak