Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kalundborg... Novo
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Kalundborg... Novo
Af anho. 16/03-24, 13:15.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 15/03-24, 19:34Men i første omgang kunne man jo "bare" forlænge regionaltogene der i dag slutter i Slagelse fra Lufthavnen til at køre til Kalundborg. Novo vil da nok også sætte pris på direkte tog til Lufthavnen...

Det er næppe en god ide. Hvis banen er enkeltsporet - hvilket nok er nødvendigt for at få en god samfundsøkonomi - vil det være bedst at holde den i (næsten) isoleret drift, hvor den kun deler spor med Tølløsebanen mellem Høng og Ringsted. Så kan den få en meget høj rettidighed.

Og hvad er nytten af at forlænge regionaltoget til Slagelse op til Kalundborg? Jo, folk der kommer fra Ringsted eller Sorø og skal til Kalundborg, kan spare et skift. Men det er så også det. Jeg tvivler på at det kan opveje for den tabte rettidighed, som desuden også kan forplante sig til Tølløsebanen. Togene på de travle hovedlinjer, og især dem der kommer inde fra København, er oftere forsinkede - og det vil være et stort problem for en enkeltsporet bane hvor togene skal mødes præcist og stramt i Gørlev.

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 16/03-24, 17:11.
Det er selvfølgelig en pointe med rettidighed.

Kalundborg... Novo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/03-24, 17:46.
Intercitytogene fra Københavns Lufthavn til Slagelse fortsætter i reglen til Odense. Det er småt med regionaltog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kalundborg... Novo
Af tgsen. 16/03-24, 22:34.
Citat fra: anho Dato 16/03-24, 13:15
Citat fra: Frank Poulsen Dato 15/03-24, 19:34Men i første omgang kunne man jo "bare" forlænge regionaltogene der i dag slutter i Slagelse fra Lufthavnen til at køre til Kalundborg. Novo vil da nok også sætte pris på direkte tog til Lufthavnen...

Det er næppe en god ide. Hvis banen er enkeltsporet - hvilket nok er nødvendigt for at få en god samfundsøkonomi - vil det være bedst at holde den i (næsten) isoleret drift, hvor den kun deler spor med Tølløsebanen mellem Høng og Ringsted. Så kan den få en meget høj rettidighed.
I stedet kan man tillægge strækningen Slagelse - Næstved, evt. forlagt til øst om Slagelse. Det ville også give isoleret drift. Den samlede strækning kan blive meningsfuld når/hvis der kommer Kattegatforbindelse.
CitatOg hvad er nytten af at forlænge regionaltoget til Slagelse op til Kalundborg? Jo, folk der kommer fra Ringsted eller Sorø og skal til Kalundborg, kan spare et skift. Men det er så også det. Jeg tvivler på at det kan opveje for den tabte rettidighed, som desuden også kan forplante sig til Tølløsebanen. Togene på de travle hovedlinjer, og især dem der kommer inde fra København, er oftere forsinkede - og det vil være et stort problem for en enkeltsporet bane hvor togene skal mødes præcist og stramt i Gørlev.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
DSB MH 308

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak