Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ERTMS, på det rene
ERTMS, på det rene
Af Stennicke. 11/05-22, 16:31.
Hej folks

Som jeg har forstået det så er
ERTMS det system udenfor toget også hedder systemet inde i toget noget andet?

Og er det rigtig (mis)forstået, et et tog med det nye system ikke kan kører hvor der er analog signaler?

Hilsen
Stennicke

ERTMS, på det rene
Af Niels Munch. 11/05-22, 16:51.
Citat fra: Stennicke Dato 11/05-22, 16:31Hej folks

Som jeg har forstået det så er
ERTMS det system udenfor toget også hedder systemet inde i toget noget andet?

Og er det rigtig (mis)forstået, et et tog med det nye system ikke kan kører hvor der er analog signaler?

Hilsen
Stennicke


Du kan med fordel læse om ERTMS her: https://da.wikipedia.org/wiki/European_Rail_Traffic_Management_System - og her: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane - hvor det er beskrevet, at et ETCS-tog skal være udrustet med et STM-modul, hvis det skal køre under "gammelt signalsystem" med ATC.

S-banen udrustes med CBTC som togkontrolsystem, læs her: https://da.wikipedia.org/wiki/Communication-based_train_control .

M.v.h.
Niels

ERTMS, på det rene
Af steenth. 11/05-22, 18:01.
Citat fra: Stennicke Dato 11/05-22, 16:31Og er det rigtig (mis)forstået, et et tog med det nye system ikke kan kører hvor der er analog signaler?
Tog med ETCS og uden STM kan godt kører med på de gamle strækninger. Fx kører lokaltog til/fra Roskilde med begrænsning af hastigheden ind imod Roskilde. Og i Nordjylland NJ's tog til Aalborg og Skørping. Men her er ikke ATC på strækningen.

I nogle steder har de ETCS niveau 1, hvor der er ETCS sammen med almindelige signaler på samme måde som vi kører med ATC. Ellers kører nogle lande med et begrænset version, a.la. ATC-togstop på et sikkerhedsniveau med de gamle systemer. Det bruger Schweiz meget...

Ellers ETCS er et togkontrolsystem, som er med i ERTMS sammen med GSM-R...

ERTMS, på det rene
Af RasmusD. 11/05-22, 18:33.
Signalsystemet hedder ETCS, European Train Control System. Det fortæller toget om og hvor langt det må køre, og griber ind hvis toget kører for hurtigt eller for langt m.m.

Signalsystemet ETCS er en del af et større system kaldet ERTMS, European Rail Trafic Management System. ERTMS er en slags paraplybetegnelse. Udover ETCS indeholder det fx også en standard for radiokommunikation, GSM-R, der bliver brugt både til tale og dataoverførsler i togdriften.

Kørsel uden kompatibelt togkontrolanlæg på infrastruktur med togkontrolanlæg
Af Svend. 11/05-22, 19:49.
Seneste redigering: 11/05-22, 19:53 af Svend

Om kørsel ind på Roskilde station uden ATC (lokaltog fra Køge):

Kørsel uden kompatibelt togkontrolanlæg på infrastruktur med
togkontrolanlæg (Trafikstyrelsens BJ 5-1-2017)


1. Strækninger med faste ATC- og ATC-togstop-anlæg
1.1. Planlagt kørsel – tog optaget i tjenestekøreplanen (TK)
Kørsel kan i princippet ikke finde sted.
Såfremt særlige forhold gør sig gældende, kan optagelse dog finde sted, men kræver
forudgående ansøgning og godkendelse i Trafikal Sikkerhed samtidig med ansøgning
om kapacitetstildeling. De kørsler, der har karakter af tilslutningskørsel, men reelt ikke
er det, anerkendes dog med det nuværende omfang i TK. Det omfatter:
• Lokaltogs kørsel Holbæk-Tølløse, Gadstrup-Roskilde samt Nykøbing FalsterNykøbing Falster Vest


Trafikcirkulære 38-2021

Gå op Sider:[1]
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak