Citat fra: andersj Dato 16/03-24, 19:57Det er lidt ærgerligt at det er Deutschlandticket til 49€ som er blevet omdrejningspunktet politisk og i medierne herhjemme. Alene organiseringen af den kollektive transport i Tyskland, med opdeling i nærtrafik/fjerntrafik, gør det svært at sammenligne med Danmark.
Man skulle hellere kigge på Klimaticket i Østrig, hvor den fulde vision er årskort der koster 1€ dagligt for en delstat/by, 2€ dagligt for to delstater og 3€ dagligt for hele landet. Jeg er ikke helt med på hvor langt man er i indførelsen af visionen, men 3€ dagligt for hele landet var en af de første der blev indført. Wien har dog siden 2012 også haft 365€ årskort.
Helt generelt ville det give nogle fordele hvis man gik tilbage til nogle "alle-zoner" pendlerkort, for det giver alligevel en fleksibilitet også at kunne bruge den kollektive transport på andre ruter end pendlerruten. En af fordelene ved Deutschlandticket er bl.a. at selvom du pendler til dagligt nede i München, så er billetten også gyldig til bybussen når du er på ferie i Flensburg.
Taksterne, især for pendlere, er alt for firkantet herhjemme. Giv nu nogle fordele, som eksempelvis fri kørsel i hele regionen i weekenden og om aftenen eller "tag en ven gratis med" en-to gange om måneden. Jeg har sagt det før, trafikselskaberne herhjemme er alt for dårlige til den kommercielle del af forretningen. Der skal kunder i butikken og de skal fastholdes.
Vent hvis der vil havde været en Danmarksbillet vil Flenborg zone blive inkluderet hvis man rejst med rute 110?