Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Sløve signaler
Gå ned Sider:[1] 2
Sløve signaler
Af Dopes. 10/05-22, 16:39.
Hej

Ved nogen, hvor mange watt, der bruges i signaler? Og er der slet ikke sket nogen udvikling i design i mange, mange år?

Det har altid undret mig, at signaler lyser "sløvt", som om der sidder en gammel cykellygtepære i. Har det altid været sådan? Lyskurver på vejene lyser meget kraftigere rødt/gult/grønt, mens togsignaler som sagt ser lidt sløve og støvede ud.

Kender nogen forklaringen?

Sløve signaler
Af T. Rithmester, Struer. 10/05-22, 21:16.
På et tidspunkt fortalte Sikringsmontør Hans Henrik Larsen mig, at der i Hjerms I-signal sad en 15 watt pære bag en Fresnellinse.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Sløve signaler
Af Frank Poulsen. 10/05-22, 21:31.
Tror grunden til de virker sløve også handler meget om vinklen. Lyset er tilpasset den vinkel en lokofører vil se dem i, og ikke stående på jorden.

Sløve signaler
Af T. Rithmester, Struer. 10/05-22, 21:43.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/05-22, 21:31Tror grunden til de virker sløve også handler meget om vinklen. Lyset er tilpasset den vinkel en lokofører vil se dem i, og ikke stående på jorden.

Jep, hvilket meget tydeligt ses her.
U-signal , Hammerum

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Sløve signaler
Af T. Rithmester, Struer. 10/05-22, 21:54.
Men sådan en 15 watt pære bag en Fresnellinse kan nu godt kaste lys af sig ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjerms sydlige I-signal. 2. februar 2021.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Sløve signaler
Af Dopes. 10/05-22, 22:42.
Okay, det giver mening. Jeg har altid bare set på de røde og grønne signaler i landskabet, hvor det virker som om, de næsten ikke lyser.

Men jeg kan egentlig godt lide den form for lys. Der er noget nostalgisk over det. Særligt når det er mørkt, virker det næsten som et halvsovende øje. Og de blænder i hvert fald ikke ude i siden.

Sløve signaler
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/05-22, 22:46.
Fresnell linsen samler, sammen med parabolen bag pæren, langt hovedparten af lyset ud i et ret snævert lysbundt, som er rettet ind mod der hvor lokomotivføreren vil se det.
Og så er der noget med at de går på sparpmode, når der ikke registreres tog i nærheden.
Sparer strøm og levetid på pæren.

Sløve signaler
Af Jens, Fredericia. 10/05-22, 23:14.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/05-22, 22:46Fresnell linsen samler, sammen med parabolen bag pæren, langt hovedparten af lyset ud i et ret snævert lysbundt, som er rettet ind mod der hvor lokomotivføreren vil se det.
Og så er der noget med at de går på sparpmode, når der ikke registreres tog i nærheden.
Sparer strøm og levetid på pæren.

Det er kun AM-signaler på ældre bloktyper der går i sparemode eller 'mørkegrønt'.

Mvh. Jens

Sløve signaler
Af jaer. 11/05-22, 06:56.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/05-22, 22:46Fresnell linsen samler, sammen med parabolen bag pæren, langt hovedparten af lyset ud i et ret snævert lysbundt, som er rettet ind mod der hvor lokomotivføreren vil se det.
Og så er der noget med at de går på sparpmode, når der ikke registreres tog i nærheden.
Sparer strøm og levetid på pæren.

Der anvendes ikke paraboler bag lampen (jernbanens udtryk for en pære) for at sikre mod falsk lys.

/ Jan

Sløve signaler
Af metrohenrik, Ringsted. 11/05-22, 11:17.
Citat fra: T. Rithmester Dato 10/05-22, 21:54Men sådan en 15 watt pære bag en Fresnellinse kan nu godt kaste lys af sig ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjerms sydlige I-signal. 2. februar 2021.

Du kunne evt lægge dit flotte billede fra Livbjerg på igen. Der kan man se keglen i tågen.
19.januar 2021, har du skrevet i billedteksten, på det gamle forum..

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Sløve signaler
Af Andrew_J. 11/05-22, 17:44.
Citat fra: T. Rithmester Dato 10/05-22, 21:43
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/05-22, 21:31Tror grunden til de virker sløve også handler meget om vinklen. Lyset er tilpasset den vinkel en lokofører vil se dem i, og ikke stående på jorden.

Jep, hvilket meget tydeligt ses her.
U-signal , Hammerum


Hvorfor står der 2 U signaler lige ved siden af hinanden i Hammerum?

Sløve signaler
Af flpo@me.com. 11/05-22, 17:55.
Udkørsel fra hhv. spor 2 og spor 1

Sløve signaler
Af Andrew_J. 11/05-22, 19:36.
Citat fra: flpo@me.com Dato 11/05-22, 17:55Udkørsel fra hhv. spor 2 og spor 1

Givr bare ikke mening at de står lige ved siden af hinanden. normalt står U signaler mellem sporene. som i f.eks Tornby på Hirtshalsbanen.

Sløve signaler
Af ivar. 11/05-22, 19:57.
Alternativet er 2 PU og 1 U. Hvorfor det ene er valgt frem for det andet, må mere kyndige forklare, men der er nok flere faktorer.

mvh
-ivar

Sløve signaler
Af T. Rithmester, Struer. 11/05-22, 20:35.
Citat fra: metrohenrik Dato 11/05-22, 11:17
Citat fra: T. Rithmester Dato 10/05-22, 21:54Men sådan en 15 watt pære bag en Fresnellinse kan nu godt kaste lys af sig ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjerms sydlige I-signal. 2. februar 2021.

Du kunne evt lægge dit flotte billede fra Livbjerg på igen. Der kan man se keglen i tågen.
19.januar 2021, har du skrevet i billedteksten, på det gamle forum..


Åh ja :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det østlige F-signal ved Livbjerggård Mellemblok i tågen. 19. januar 2021.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Gå op Sider:[1] 2
DSB MZ 1423ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak