Citat fra: RasmusR Dato 11/03-24, 12:29Og så er vi tilbage ved grundproblemet i at forbedre servicen og driften i Nordsjælland, nemlig at Lokaltog og S-tog er to forskellige systemer, og to forskellige virksomheder - hver med egen økonomi, organisation, bane, rullende materiel - og, ja, ikke mindst: interesse og dagsorden.
Længe leve automobilet.
Nu driver Lokaltog jo en helt anden type trafik i et helt andet landskab end S-tog gør.
Stoppestederne på Lokaltogs baner er mindre end S-togenes standsningssteder og har derfor også færre passagerer. S-togene er en pendlerbane fokuseret på København, men selv med en direkte forbindelse med S-tog videre ud på lokalbanerne, vil der næppe være mange passagerer der kører hele vejen igennem, da ruten simpelthen bare bliver
meget lang at pendle. Dertil kommer den meget lavere passagerbelægning ude på lokalbanens strækninger, grundet de mindre byer - S-togene er simpelthen for lange til at være praktiske på sådan en rute, når passageroplandet er så meget mindre.
Jeg mener derfor ikke at det er et problem, at Lokaltog har andre prioriteter end DSB S-tog. De har trods alt også helt andre forudsætninger for deres jernbanedrift.
Måske kunne kvartersdrift med S-tog på Lille Nord give mening (når S-togene overgår til 8 tog i timen på hovedlinjerne), men det ville også nødvendiggøre S-tog på Kystbanen og en række andre projekter (som dog også kan være gode i sig selv). Men på de andre baner? Jeg tvivler.
At bruge samme materiel på alle strækningerne, selv uden samdrift, ville også enten kræve fuld elektrificering af hele Lokaltogs netværk (hurtigt overslag: 1.5 milliarder kroner) eller at
alle S-tog skulle køre rundt med batterier, også selvom langt de fleste af dem kører under køreledning hele vejen.