Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Manglende retningsangivelse ved bestilling af togbilletter på dsb.dk
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: nrk Dato  4/03-24, 20:07mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Fik engang at vide (hvis jeg husker rigtigt) at systemet hedder Plads90. Så kan I selv prøve at gætte hvad "90" betyder i den kontekst  ;)

Der kommer inden længe et nyt system til udlandsbilletter i fællesskab med vores nabolande, men jeg ved ikke hvad planerne er for de nationale systemer.

Systemet er helt klart forældet og man har heller ikke mulighed for at vælge hvilken del af toget man vil sidde i. Det er ret dumt når man har standardpladser ved siden af familiepladser i IC3, hvor folk der søger standardpladser måske vil foretrække midtervognen, og familiepladser i en midtervogn i ER4, hvormed barnevognspladsen er i dørområdet udenfor hovedkupeen (og dermed mere støjplaget end ellers).

Citat fra: mpp Dato  4/03-24, 22:38Systemet er helt klart forældet og man har heller ikke mulighed for at vælge hvilken del af toget man vil sidde i. Det er ret dumt når man har standardpladser ved siden af familiepladser i IC3, hvor folk der søger standardpladser måske vil foretrække midtervognen, og familiepladser i en midtervogn i ER4, hvormed barnevognspladsen er i dørområdet udenfor hovedkupeen (og dermed mere støjplaget end ellers).

Med fare for at have misforstået, hvad du mener..

Jeg har da ingen problemer, med at vælge hvilken afdeling jeg vil sidde i; hvis jeg derefter åbner "vælg anden plads" kommer en oversigt over flex/barnevogn/døre/kupé/.. pladsering, så man kan vælge hvor man vil sidde.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: nrk Dato  4/03-24, 20:07mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Så fortæl mig, hvordan du vil løse, at vise kunden i dag, hvilken retning toget kører, når der reserveres plads til en tur ude i fremtiden.

Vel vidende at togsættet der benyttes kan ændres med mindre end en halv times varsel, til et tilsvarende der vender den anden vej ?

Reelt ved du ikke hvilke pladser der "kører forlæns", før toget holder klar til afgang, ved perron.

Citat fra: thomastog Dato  5/03-24, 11:32
Citat fra: nrk Dato  4/03-24, 20:07mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Så fortæl mig, hvordan du vil løse, at vise kunden i dag, hvilken retning toget kører, når der reserveres plads til en tur ude i fremtiden.

Vel vidende at togsættet der benyttes kan ændres med mindre end en halv times varsel, til et tilsvarende der vender den anden vej ?

Reelt ved du ikke hvilke pladser der "kører forlæns", før toget holder klar til afgang, ved perron.

En mulighed i fremtidens tog kan jo være, at i hvert fald på vis-a-vis sæderne, så bliver siddepladsnummeret fordelt som de er blevet købt (forlæns kørsel eller modsat), lige inden toget bliver sat i drift.

Har jeg så valgt plads 96 ved vinduet, som ved købet vender fremad i køreretningen, og det så viser sig, at toget er vendt om, jamen så får jeg blot plads 95. Ved elektronisk siddepladsnumre kan det ikke være det store problem at ændre nummeret så 95 bliver til 96 og 96 bliver til 95.

Der er så nok en million andre regler og sikkerhedsforanstaltninger, der hindrer det, men vi får aldrig ændret noget, hvis ikke man udfordrer det bestående eller bare tænker lidt ud af boksen.

Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 12:24
Citat fra: thomastog Dato  5/03-24, 11:32
Citat fra: nrk Dato  4/03-24, 20:07mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Så fortæl mig, hvordan du vil løse, at vise kunden i dag, hvilken retning toget kører, når der reserveres plads til en tur ude i fremtiden.

Vel vidende at togsættet der benyttes kan ændres med mindre end en halv times varsel, til et tilsvarende der vender den anden vej ?

Reelt ved du ikke hvilke pladser der "kører forlæns", før toget holder klar til afgang, ved perron.

En mulighed i fremtidens tog kan jo være, at i hvert fald på vis-a-vis sæderne, så bliver siddepladsnummeret fordelt som de er blevet købt (forlæns kørsel eller modsat), lige inden toget bliver sat i drift.

Har jeg så valgt plads 96 ved vinduet, som ved købet vender fremad i køreretningen, og det så viser sig, at toget er vendt om, jamen så får jeg blot plads 95. Ved elektronisk siddepladsnumre kan det ikke være det store problem at ændre nummeret så 95 bliver til 96 og 96 bliver til 95.

MF: 1'te iden ene ende, gruppe med 3 sæder omkring et bord, der er så mindst et sæde der, der ikke har et overfor.

I standard er der et sæde omkring et bord, hvor dem "overfor" er klapsæder der kører "sidelæns".

Sådan er der adskillige asymetriske indretninger, som spænder ben for dit forslag.

Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 12:24Der er så nok en million andre regler og sikkerhedsforanstaltninger, der hindrer det, men vi får aldrig ændret noget, hvis ikke man udfordrer det bestående eller bare tænker lidt ud af boksen.

Så længe toget ikke er symetriskt, og kørslen gør at du ikke på forhånd ved om toget kører den ene eller den anden vej, så er det særdeles vanskeligt.

Har selv 1 i familien, der bliver køresyg af at køre baglæns, og det har indtil nu altid kunnet løses, ved at tale med den passager overfor, eller andetsted, og så bytte plads.

Citat fra: thomastog Dato  5/03-24, 18:10
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 12:24
Citat fra: thomastog Dato  5/03-24, 11:32
Citat fra: nrk Dato  4/03-24, 20:07mit bud er at det IT system som man bruger til pladsereservationer er håbløst forældet.

det er blot et par år siden at du ikke længere kunne bestille pladser til Hamburgtog (ic3) på 1 kl. overfor hinanden som 2 passagere, det kunne dsb udland ordne over telefonen, men pludselig lød det at hvis de piller ved systemet og tildeler visse sæder før andre er solgt - så tror systemet at de pladser som man "sprang over" ikke kan/må bruges og de kan herefter ikke reserveres.

så ja, forældet IT system er mit bud.

Så fortæl mig, hvordan du vil løse, at vise kunden i dag, hvilken retning toget kører, når der reserveres plads til en tur ude i fremtiden.

Vel vidende at togsættet der benyttes kan ændres med mindre end en halv times varsel, til et tilsvarende der vender den anden vej ?

Reelt ved du ikke hvilke pladser der "kører forlæns", før toget holder klar til afgang, ved perron.

En mulighed i fremtidens tog kan jo være, at i hvert fald på vis-a-vis sæderne, så bliver siddepladsnummeret fordelt som de er blevet købt (forlæns kørsel eller modsat), lige inden toget bliver sat i drift.

Har jeg så valgt plads 96 ved vinduet, som ved købet vender fremad i køreretningen, og det så viser sig, at toget er vendt om, jamen så får jeg blot plads 95. Ved elektronisk siddepladsnumre kan det ikke være det store problem at ændre nummeret så 95 bliver til 96 og 96 bliver til 95.

MF: 1'te iden ene ende, gruppe med 3 sæder omkring et bord, der er så mindst et sæde der, der ikke har et overfor.

I standard er der et sæde omkring et bord, hvor dem "overfor" er klapsæder der kører "sidelæns".

Sådan er der adskillige asymetriske indretninger, som spænder ben for dit forslag.

Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 12:24Der er så nok en million andre regler og sikkerhedsforanstaltninger, der hindrer det, men vi får aldrig ændret noget, hvis ikke man udfordrer det bestående eller bare tænker lidt ud af boksen.

Så længe toget ikke er symetriskt, og kørslen gør at du ikke på forhånd ved om toget kører den ene eller den anden vej, så er det særdeles vanskeligt.

Har selv 1 i familien, der bliver køresyg af at køre baglæns, og det har indtil nu altid kunnet løses, ved at tale med den passager overfor, eller andetsted, og så bytte plads.

Som jeg skrev allerførst: en mulighed i fremtidens tog 😜

Er toget ikke symmetrisk, så kan visse sæder jo i fremtidens tog vel bestilles efter om toget kører den ene eller anden vej - og så fx gøre som jeg foreslog med én vogns vis-a-vis sæder.

Hvis man vil se problemer, så er det selvfølgelig nemt at finde dem i al nytænkning.

Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 19:47Hvis man vil se problemer, så er det selvfølgelig nemt at finde dem i al nytænkning.

Man kan også bruge meget krudt på at finde løsninger på problemer der egentlig ikke rigtig findes..

Citat fra: Krabsen Dato  5/03-24, 20:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 19:47Hvis man vil se problemer, så er det selvfølgelig nemt at finde dem i al nytænkning.

Man kan også bruge meget krudt på at finde løsninger på problemer der egentlig ikke rigtig findes..


Åh ja, sandt nok. Undskyld jeg blandede mig. Krabsen har talt! EOD

Det er givetvist smart for DSB at de ikke behøver bekymre sig om hvilken vej togene vender, men er der ikke forholdsvist få steder hvor man kan få dem vendt så de kører den anden vej?

Kører man Fyn/Jylland–Kbh H–Lufthavnen og så tilbage over Ny Ellebjerg har man fået vendt togretningen. Det kunne også ske hvis man kører Kbh–Fredericia–Kolding og så tilbage direkte, men hvor mange andre steder er der man skifter togretning i den nuværende køreplan?

Så er det selvfølgeligt irriterende at man skal holde øje med retningen på togene, men for ER-togene har man jo i forvejen to indretninger man skal være opmærksomme på, når man sælger pladsbilletter så mon ikke det kan lade sig gøre hvis man ville (hvilket det så lyder som om man ikke vil).

Hvor stort er problemet reelt for DSBs passagerer? Kører man Aalborg - CPH Lufthavn, så vender man kørselsretning 2 gange. Skal vi lege stoleleg i Aarhus og på København H?

Citat fra: mpp Dato  5/03-24, 22:03Det er givetvist smart for DSB at de ikke behøver bekymre sig om hvilken vej togene vender, men er der ikke forholdsvist få steder hvor man kan få dem vendt så de kører den anden vej?

Kører man Fyn/Jylland–Kbh H–Lufthavnen og så tilbage over Ny Ellebjerg har man fået vendt togretningen. Det kunne også ske hvis man kører Kbh–Fredericia–Kolding og så tilbage direkte, men hvor mange andre steder er der man skifter togretning i den nuværende køreplan?

Så er det selvfølgeligt irriterende at man skal holde øje med retningen på togene, men for ER-togene har man jo i forvejen to indretninger man skal være opmærksomme på, når man sælger pladsbilletter så mon ikke det kan lade sig gøre hvis man ville (hvilket det så lyder som om man ikke vil).

Der sælges pladser efter laveste fællesnævner. Dvs 15 pladser på DSB 1´og 123 på standard (177 per ER) for at undgå problematikken med hvilken litra der har hvilken indretning.

Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16
Citat fra: Krabsen Dato  5/03-24, 20:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 19:47Hvis man vil se problemer, så er det selvfølgelig nemt at finde dem i al nytænkning.

Man kan også bruge meget krudt på at finde løsninger på problemer der egentlig ikke rigtig findes..


Åh ja, sandt nok. Undskyld jeg blandede mig. Krabsen har talt! EOD
[/quoteMS

Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Citat fra: ivar Dato  6/03-24, 00:04
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16
Citat fra: Krabsen Dato  5/03-24, 20:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 19:47Hvis man vil se problemer, så er det selvfølgelig nemt at finde dem i al nytænkning.

Man kan også bruge meget krudt på at finde løsninger på problemer der egentlig ikke rigtig findes..


Åh ja, sandt nok. Undskyld jeg blandede mig. Krabsen har talt! EOD
[/quoteMS

Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Ja selvfølgelig er jeg det - for ingen af jer orkede at læse, hvad jeg skrev - du blander endda SMS'er ind i det. Ingen har forklaret, hvorfor det er praktisk umuligt i et fremtidigt tog. Og det er der heller ingen grund til nu.

Men det er også feset ind, at det reelt ikke er noget problem for kunderne om de sidder med hovedet eller ryggen i køreretningen. Det kunne I jo bare have skrevet fra starten.

Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 08:46
Citat fra: ivar Dato  6/03-24, 00:04
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16...


Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Ja selvfølgelig er jeg det - for ingen af jer orkede at læse, hvad jeg skrev - du blander endda SMS'er ind i det. Ingen har forklaret, hvorfor det er praktisk umuligt i et fremtidigt tog. Og det er der heller ingen grund til nu.

Men det er også feset ind, at det reelt ikke er noget problem for kunderne om de sidder med hovedet eller ryggen i køreretningen. Det kunne I jo bare have skrevet fra starten.
Spørgsmålet var, hvorfor man i dag ikke har en retningsangivelse, på hvilke pladser der "kører fremad". Det er det spørges til, og det der forsøges at få forklaret.

Du begynder at snakke om, at løse det med (endnu) ikke eksisterende tog—typer.

Gå op Sider: 1 [2] 3

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak