Når man bestiller billetter/pladsbilletter på
dsb.dk, så kommer oversigten/grafikken over toget som bekendt frem.
Men her mangler der en pil, som viser hvilken retning toget kører.
Hvis bl.a. SJ og VY godt kan finde ud af dette, SJ dog ikke rigtig i praksis, hvorfor mangler DSB stadigvæk denne funktion, samt at man ikke kan se denne grafik i DSB appen?
Har skrevet til DSB, og fået dette svar, som jeg dog ikke mener er nogen undskyldning, da funktionen blot kan begrænses til afgange, hvor togene ikke skifter retning undervejs, samt næsten altid kører med samme togtype:
"Jeg har forståelse for dit ønske, om at sidde i køreretningen."
"Et togsæt har dog den helt store fordel, at det kan styres fra begge ender af toget, hvilket har stor betydning for hele driften af toggangen. Det ville ikke være muligt at gennemføre så mange afgange som i dag, hvis togene kun kunne styres fra den ene ende af toget. Dette betyder så også, at når du bestiller en pladsbillet, så er det desværre ikke er muligt at sige, hvilken køreretning din plads i toget vil have, og der er ikke udsigter til, at dette ændres."
"Samtidig er der stationer i Danmark, der er indrettet sådan, at togene kører ind og ud fra stationen i samme retning. Eksempelvis hvis du skal rejse fra Fredericia til Aalborg, så vil du køre med kørselsretningen (forlæns) fra Fredericia til Århus, men fra Århus til Aalborg vil du køre imod (baglæns) kørselsretningen."
Du er altid velkommen til at spørge vores personale i toget, om der skulle være andre ledige pladser."