Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Den kommende ombygning af Aarhus H
Kære alle
Jeg vil høre om nogle af jer kender nærmere til planerne for ombygningen af Aarhus H. Jeg pendler ind fra syd hver dag og er i den forbindelse lidt nervøs for især ombygningen af broen over "hullet" i Kongsvang.
Når broen skal skiftes spærre det jo både det sydgående spor og "godssporet" hvilket giver enkeltspor helt inde fra Aarhus H til Hørning og det tillader ikke engang stabil halvtimesdrift.
Ved I om man overvejer en transversal et eller andet sted som kan løse den knude effektivt?
Bh Bjarke

Den kommende ombygning af Aarhus H
Af andersj, Aalborg. 3/03-24, 12:47.
Du kan downloade oversigten over de forventede kapacitetsrestriktioner i K25 og K26 her: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2025

Umiddelbart ser det ud til at blive totalspærring Skanderborg-Aarhus fra 2. januar til og med 12. januar 2026 og derefter enkeltsporsdrift Hørning-Aarhus frem til 13. juli 2026.

Anders

Citat fra: bjarkemm Dato  3/03-24, 07:11Jeg vil høre om nogle af jer kender nærmere til planerne for ombygningen af Aarhus H.

Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev 11.10.2024:

"Jernbanen i Aarhus bliver opgraderet til el-drift

Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Ombygningsarbejdet, der er planlagt til at begynde først i april næste år - uge 14 - og løbe frem til udgangen af 2026, omfatter ombygning af spor, perroner, signalsystem og flere broer.

Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg. Ud over at banestræknigen bliver elektrificeret, udskiftes de gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornyes og hastighedsopgraderes. Målet er at gøre jernbanen og banegården i Aarhus klar til fremtidens el-togdrift.
....."


Læs hele det uddybende nyhedsbrev her: https://www.kollektivtrafik.dk/jernbanen-i-aarhus-bliver-opgraderet-til-el-drift/3297 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 12:47Du kan downloade oversigten over de forventede kapacitetsrestriktioner i K25 og K26 her: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2025

Umiddelbart ser det ud til at blive totalspærring Skanderborg-Aarhus fra 2. januar til og med 12. januar 2026 og derefter enkeltsporsdrift Hørning-Aarhus frem til 13. juli 2026.

Jeg synes stadig at det er helt håbløst at man ikke kan indlægge en enkelt transversal fra venstre til højre spor i sydgående retning lige efter Kongsvang. På den måde kunne enkeltsporsdriften nøjes med at være mellem Kongsvang og Aarhus H og ikke mellem Hørning og Aarhus H - men det vil selvfølgelig gøre Bane DKs del af ombygningen en lille smule dyrere, men betyde al verden for regulariteten i hele ombygningsperioden, og betyde at der ikke skal køres venstresporkørsel på nær inden for Aarhus H.

Jeg pendler daglig på strækningen og må bare konstaterer at der er et betydeligt tidstab ved venstresporskørsel - selv efter ATC kom på venstre spor også.
Øv øv
Bjarke

Citat fra: bjarkemm Dato 17/10-24, 17:53
Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 12:47Du kan downloade oversigten over de forventede kapacitetsrestriktioner i K25 og K26 her: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2025

Umiddelbart ser det ud til at blive totalspærring Skanderborg-Aarhus fra 2. januar til og med 12. januar 2026 og derefter enkeltsporsdrift Hørning-Aarhus frem til 13. juli 2026.

Jeg synes stadig at det er helt håbløst at man ikke kan indlægge en enkelt transversal fra venstre til højre spor i sydgående retning lige efter Kongsvang. På den måde kunne enkeltsporsdriften nøjes med at være mellem Kongsvang og Aarhus H og ikke mellem Hørning og Aarhus H - men det vil selvfølgelig gøre Bane DKs del af ombygningen en lille smule dyrere, men betyde al verden for regulariteten i hele ombygningsperioden, og betyde at der ikke skal køres venstresporkørsel på nær inden for Aarhus H.

Jeg pendler daglig på strækningen og må bare konstaterer at der er et betydeligt tidstab ved venstresporskørsel - selv efter ATC kom på venstre spor også.
Øv øv
Bjarke

Kunne man bruge Odderbanens forladte spor?

Citat fra: tgsen Dato 17/10-24, 18:35Kunne man bruge Odderbanens forladte spor?

Desværre ikke - det når ikke langt nok ud, men kun til broerne ved Åhavevej.

Det højre spor mod syd kommer ikke til at kunne bruges i langt tid, da broen over "hullet" - som er godssporet mod nord skal rives ned og nybygges - det kunne en enkelt transversal klare - og endda inden for stationsgrænsen tror jeg.

Citat fra: tgsen Dato 17/10-24, 18:35
Citat fra: bjarkemm Dato 17/10-24, 17:53
Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 12:47Du kan downloade oversigten over de forventede kapacitetsrestriktioner i K25 og K26 her: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2025

Umiddelbart ser det ud til at blive totalspærring Skanderborg-Aarhus fra 2. januar til og med 12. januar 2026 og derefter enkeltsporsdrift Hørning-Aarhus frem til 13. juli 2026.

Jeg synes stadig at det er helt håbløst at man ikke kan indlægge en enkelt transversal fra venstre til højre spor i sydgående retning lige efter Kongsvang. På den måde kunne enkeltsporsdriften nøjes med at være mellem Kongsvang og Aarhus H og ikke mellem Hørning og Aarhus H - men det vil selvfølgelig gøre Bane DKs del af ombygningen en lille smule dyrere, men betyde al verden for regulariteten i hele ombygningsperioden, og betyde at der ikke skal køres venstresporkørsel på nær inden for Aarhus H.

Jeg pendler daglig på strækningen og må bare konstaterer at der er et betydeligt tidstab ved venstresporskørsel - selv efter ATC kom på venstre spor også.
Øv øv
Bjarke

Kunne man bruge Odderbanens forladte spor?


Næppe. Det begynder først 350 m længere mod nord, og derfor ikke er til gavn.

Men det virker spøjst at man vil støbe broen på stedet, når der tilsyneladende er plads til at støbe den ved siden af banen, og kunne bakse den på plads.

Dog er det betydeligt billigere at støbe på stedet kontra at skulle bakse den på plads, hvilket givet vist er årsagen, nu da BDK ikke skal hæfte for operatørernes udgifter til togbusser.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
TraXion

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak