Citat fra: ivar Dato 11/03-24, 00:20Citat fra: anho Dato 10/03-24, 23:10Citat fra: Skylight Dato 10/03-24, 16:34Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.
Mig bekendt er der ikke tale om en lejeaftale. Toget bliver drevet i fællesskab; DB stiller med vognene, og DSB stiller med lokomotiverne. Når DSB tidligere drev hele ruten med MFere, betalte DB nogle penge til DSB fordi DSB "trak hele læsset" på materielfronten. Jeg ved ikke hvad situationen er i dag, om den ene part betaler til den anden, og i så fald hvem der betaler.
Det kan jo sagtens være sådan skruet sammen, at DSB fortsat stiller materiellet mod en kompensation fra DB. At DSB så i en periode lejer materiel ved DB, har ikke noget med trafikaftalen at gøre.
mvh
-ivar
det kunne det måske godt, men det er det ikke.
Det er ikke en DSB-rute, men en DSB-DB-rute, der drives i fællsesskab. Dermed bliver udgifter og indtægter delt mellem de to selskaber (i hvilket forhold ved jeg ikke), herunder udgifter til materiel. Hvilket selskab, der stiller med materiellet er i princippet ligegyldigt, men det selskab, der stiller med materiellet, bliver så afregnet for det. Og dermed er det formentlig også sikkert, at når der bliver kørt med IC3, så bliver DSB afregnet for det og DB næppe for IC1-togstammer, som må tages ud.
De hyppige udskiftninger er dog et problem, da de IC3'er som må køre i Tyskland, ikke har ERTMS, og dermed skal køre over Roskilde med en tilhørende forsinkelse til følge.
Problemerne med forsinkelser og at få især IC1'erne klar til afgang gør i øvrigt, at DSB arbejder med at flytte afgangene i den ene retning en time fra K25, så der bliver en times ekstra vendetid i begge ender.