Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 25/02-24, 00:00Vi diskuterer fra tid til anden.....
..... også værdien af
tidsbesparelser.
Dén diskussion går ofte
helt galt, og hvor tit har vi ikke hørt udsagn i retningen af
"
Nu vil I investere 4 milliarder kroner for at opnå en tidsbesparelse på 90 sekunder" - eller noget i den retning. Hver gang, jeg ser sådanne udsagn, ryster jeg lidt på hovedet, og må næsten hver gang konstatere, at nærmest
ingen journalister følger op med uddybende spørgsmål. For selvfølgelig kan det være en god idé, at brænde 4 milliarder kroner af for at spare 90 sekunder. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor mange mennesker, der pr. dag, uge, måned og år i hele investeringens levetid får glæde af investeringen. Men det interesserer praktisk talt ingen journalister sig for. Det
sælger ikke. Det skaber ingen
clicks.
Der er også en tendens til, at man
betvivler den værdi, som en sparet time eller et sparet minut eller 90 sparede sekunder for den sags skyld udgør. Udsagnene kan blive helt
Donald Trump'ske og
fake-news-agtige. Og der er vist også nogle her i børneværelset, der dyrker den form for skepsis. Næste gang, man har lyst til at sige noget grimt om f.eks. Kattegatforbindelsen, Togfonden DK eller andre hadeobjekter, vil jeg foreslå, at man læser lidt på lektien (nu ved jeg godt, at jeg lyder bedrevidende og må forvente at blive haglet ned, men det må jeg jo så tage med):
Den vejledning med de 3,5%, som ministeren henviser til er denne:
https://fm.dk/media/27314/vejledning-i-samfundsoekonomiske-konsekvensvurderinger-juni-2023_web-a.pdfI nævnte vejledning henvises til
Transportøkonomiske enhedspriser, og dem kan man læse om her:
https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/teresa/transportoekonomiske-enhedspriser/transportoekonomiske-enhedspriser-2-0.xls(vælg fanen "Katalog - enhedspriser" og kig række 18-32).
De mennesker, der er kommet frem til selve vejledningen og til selve enhedspriserne, er ikke dumme, blå eller røde, ondskabsfulde eller hadere af den ene eller den anden form for transport (jernbane contra motorvej). Der er tale om den bedste form for forskning og videnskab, som universiteter og embedsværk kan diske op med i dagens Danmark.
Så hvis man vil bygge en jernbane til 4 milliarder, kan man såmænd finde ud af, om det kan betale sig eller ej. Uanset om tidsbesparelsen måske "kun" er 90 sekunder.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
og skal vi så lige se, hvorledes tidsbesparelserne bliver værdisat (hapset fra ovenstående link):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.