Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- 3-sporede jernbaner?
Gå ned Sider: 1 [2]
3-sporede jernbaner?
Af mpp. 29/02-24, 20:18.
Der har da været snak om at Traceet fra Hellerup til Holte er lavet så der kan laves 4 spor. Det blev så ikke aktuelt efter at man forlængede s-toget til Hillerød. 3 spor virker omsonst

3-sporede jernbaner?
Af steenth. 29/02-24, 21:28.
Citat fra: Svend Dato 29/02-24, 15:13
Citat fra: Brussen Dato 29/02-24, 11:22For en +10års tid siden var man relativt tæt på at beslutte at bygge et tredje spor til Hillerød (eller var det kun til Holte?). Jeg mener man droppede det, fordi man med udrulning af nyt signalsystem ville opnå en tilsvarende kapacitetsforøgelse. Det er i hvert fald ikke noget, nogen har forsøgt at genoplive siden projektet blev skrottet ...

Tæt på er noget af en overdrivelse, men nogen i DSB havde vist nogle våde drømme om udvidelser omkring Lyngby 😀

Projektet med udbygning til 4 spor var kommet i hørning, men blev senere opgivet pga. prisen for høj i forhold til udbytte. Der kom dette oplæg: "Udbygning af S-banen Hellerup-Holte"
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/13787

3-sporede jernbaner?
Af Thomas Larsen. 29/02-24, 22:02.
Og de 4 spor er tilbage, ifb med rapporten om metro lignende drift på Kystbanen

3-sporede jernbaner?
Af anho. 1/03-24, 12:44.
Jeg tænker om man ikke bare kunne nøjes med 4 spor mellem (og inklusive) Jægersborg og Sorgenfri? På denne strækning er der god plads til at bygge nye spor, næsten uden behov for ekspropriering.

S-banen har jo en meget høj rettidighed, som nærmer sig japanske tilstande, så nu vil jeg vove at tage noget inspiration fra japansk jernbanedrift. Der har man ofte overhalingsspor på én enkelt station, hvilket så betyder at lokaltoget holder ind til siden, venter på at det efterfølgende eksprestog brager igennem stationen, og så kan lokaltoget fortsætte. Et normalt stop for et lokaltog tager omkring 40 sekunder i Japan (hvilket er længere end i Danmark), og hvis toget skal overhales af et ikke-standsende eksprestog kommer det tættere på 1½ minut til 2 minutter. Hvis eksprestoget også standser, når man op mod 2½ minut standsning for lokaltoget.

Det vil sige at når lokaltoget holder ind ved stationen, så kommer eksprestoget ofte kun 1 minut derefter. Efter eksprestoget er afgået, kan lokaltoget følge efter indenfor 20-30 sekunder. Selvom det ikke muligt at køre med regulære intervaller på under 2 minutter, så er det ganske muligt at lade enkelte tog køre tættere på hinanden, især når det langsomste er bagerst.

Så lad os sige at linje E afgår fra Hellerup, og linje A afgår tre minutter efter, og afsæt 1 minut til hvert stop. Ved Bernstorffsvej vil linje A så brage igennem 2 minutter efter linje E havde sit stop. Efter Gentofte er der kun 1 minut mellem togene. Ved Jægersborg (som er udbygget til fire spor) ankommer stoptoget et minut før hurtigtoget, hvilket betyder at togene så kører parallelt til Lyngby, hvor de begge to standser. Herefter kører de parallelt til Sorgenfri, hvor kun stoptoget standser. Hurtigtoget kommer dermed cirka et minut foran, og stoptoget kan fortsætte uden problemer.

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak