Citat fra: emc Dato 28/02-24, 11:58Citat fra: emc Dato 23/02-24, 15:07Er der mon andre argumenter end økonomi imod at bygge (/udbygge til) 3-sporede jernbaner - eller i det mindste stationer med 1 overhalingsspor, så problematikken om, at hurtigtog er begrænset af lokaltog, reduceres?
(Jeg søger således ikke svar, der fortæller at det koster ekstra, men mere hvorfor det teknisk set ikke er de ekstra penge værd)
Hvis man har gode bud på hvilke strækninger der kunne bruge 3 spor, så skyd gerne løs
I forlængelse af mit spørgsmål;
Vil det være teknisk muligt på fx Sydbanen at køre 2 hurtigtog, 2 re-tog og 2 godstog i timen med det nuværende (og snart færdige) dobbeltspor?
Kort svar: ja.
Langt svar: jaaaaaaa.
Meget langt svar:
Et hurtigtog tager 44 minutter om at køre fra Ringsted til Nykøbing Falster. Stoptoget tager i dag 58 minutter, men det skyldes at man skal skifte tog i Næstved - uden dette skift ville det nok være tættere på 54 minutter. Lad os antage at hurtigtoget afgår i minut 00 fra Ringsted og ankommer i minut 44. Stoptoget kan så afgå i minut 04 og ankomme i minut 58. Altså ankomst 14 minutter efter hurtigtoget, og dermed er der 16 minutter indtil det næste hurtigtog ankommer.
Så er spørgsmålet: hvad tager længst tid om at tilbagelægge afstanden - stoptoget med en højere tophastighed men flere standsninger, eller det langsommere godstog som kører uden stop?
Jeg kender ikke umiddelbart beregningerne for hvordan et godstog ville køre på den rute, men hvis vi antager en konstant hastighed på 100 km/t (godstogene må så vidt jeg ved køre op til 120 km/t, så 100 km/t er nok et godt bud på gennemsnitsfarten) og en afstand på 82,3 kilometer (med den nye Storstrømsbro), vil det tage 49 minutter for godstoget at tilbagelægge strækningen. Hvilket jo ganske heldigt passer lige ind mellem hurtig- og regionaltog!
Man kan altså lade hurtigtoget afgå fra Ringsted i minut 00 og 30, godstoget i minut 03 og 33, og så regionaltoget i minut 08 og 38 - så vil ingen af dem indhente hinanden, og regionaltoget bliver heller ikke indhentet af hurtigtoget undervejs. Jeg har lagt lidt ekstra tid ind mellem godstoget og regionaltoget for at være helt sikker på at godstoget ikke bliver indhentet mellem Ringsted og Glumsø.
Man kunne nok også få plads til 2 gange "endnu hurtigere" hurtigtog, f.eks. togene til Tyskland, helt uden at skulle tage overhalingssporene i brug.
Men der er altså også overhalingsspor til rådighed i Næstved, Lundby, Vordingborg, og Nykøbing Falster. Så kapacitet er der rigeligt af!