Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Perronudstyr Lokaltog
Perronudstyr Lokaltog
Af Viktoria Skov. 10/02-24, 20:31.
Hejsa

Ved I hvilke årsager der ligger bag valget af ventefaciliteterne på Lokaltogs perroner?

Jeg studser bare over at det ser meget ringe ud, læskærmen giver jo dårligt læ, højst til 2-3 personer ad gangen.

Så Favrholm st. ser noget spøjs ud, med reelle læskure på S-banesiden og ringe udstyr på Lokalbanesiden.
Selv Kildedal st. er anlagt med bedre forhold end Lokaltogs Favrholm, selvom der er flere rejsende fra starten på Favrholm.
Og Jyllingevej st. har et pænt stort glasventehus, selvom Jyllingevej er sammenlignelig med Favrholm i passagertal.

Så undrer mig over den store forskel i ventefaciliteter, det er jo næsten som at planlæggerne kører i bil.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Perronudstyr Lokaltog
Af Niels Munch. 10/02-24, 20:43.
Hej Viktoria,

Movia og Lokaltog har valgt at udvikle et design for perronaptering kaldet "MOMENT": https://www.kollektivtrafik.dk/lokaltogs-stationer-og-standsningssteder-er-vitale-elementer-i-togdriften/1092 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 10/02-24, 20:43Hej Viktoria,

Movia og Lokaltog har valgt at udvikle et design for perronaptering kaldet "MOMENT": https://www.kollektivtrafik.dk/lokaltogs-stationer-og-standsningssteder-er-vitale-elementer-i-togdriften/1092 .

M.v.h.
Niels

Spørgsmålet er så, hvorfor de har valgt det design for MOMENT?

Det virker jo ikke rigtig gennemtænkt.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Perronudstyr Lokaltog
Af anho. 11/02-24, 13:14.
Citat fra: viktoria skov Dato 11/02-24, 11:59
Citat fra: Niels Munch Dato 10/02-24, 20:43Hej Viktoria,

Movia og Lokaltog har valgt at udvikle et design for perronaptering kaldet "MOMENT": https://www.kollektivtrafik.dk/lokaltogs-stationer-og-standsningssteder-er-vitale-elementer-i-togdriften/1092 .

M.v.h.
Niels

Spørgsmålet er så, hvorfor de har valgt det design for MOMENT?

Det virker jo ikke rigtig gennemtænkt.

Jeg tror det skyldes at de fleste af Lokaltogs stationer er ret små, og derfor prioriterer man at reducere vedligeholdelsesomkostningerne. Hvilket for eksempel er årsagen til at man bruger trælameller i stedet for glas.

Så har man så bare valgt at bruge det præcis samme design på alle stationer. Det ville nok have været bedre at gøre lidt ekstra ud af de største stationer, men det har man så fravalgt... måske fordi de fleste af de store stationer alligevel har "rigtige" stationsbygninger som lokaltog også kan nyde godt af.

Perronudstyr Lokaltog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/02-24, 23:06.
Nu har Lokaltog jo en regularitet som gør at de færreste skal vente ret længe hvis de ellers følger køreplanen og ankommer til standsningsstedet få minutter før toget skal ankomme.

Perronudstyr Lokaltog
Af Niels Munch. 12/02-24, 00:12.
Citat fra: viktoria skov Dato 11/02-24, 11:59Det virker jo ikke rigtig gennemtænkt.

Det gennemtænkte i "MOMENT" består i modulariteten.

Perronudstyr Lokaltog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/02-24, 10:22.
Citat fra: Niels Munch Dato 12/02-24, 00:12
Citat fra: viktoria skov Dato 11/02-24, 11:59Det virker jo ikke rigtig gennemtænkt.

Det gennemtænkte i "MOMENT" består i modulariteten.
Og jeg synes det er nydeligt. Men OK - jeg bruger det også kun lejlighedsvist :-)

Perronudstyr Lokaltog
Af 1993matias, Kh. 12/02-24, 15:54.
Det er jo billigt med standard-elementer, og det er billigt kun at have et læskur på stationerne. At S-togsstationerne har bedrefaciliteter skyldes vel, at ejeren har flere penge at gøre godt med?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1]
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak