Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 09:36Hvor mange kunder kunne man få på en Bramming til Grindsted tog hvis man standsede på alle småbyer?
Vi lavede en beregning på det i sin tid-jeg har desværre ikke længere de præcise tal. Men vi nåede op på et større tal, end den beregning der var lavet for/til Trafikstyrelsen.
Vi medregnede nemlig bl.a. skolebørn, til skolerne i Bramming, Grindsted, Agerbæk mv. som i dag bruger skolebus. Vi medregnede også elever til gymnasiet og handelsskolen i Grindsted, samt de studerende der skulle til Esbjerg, og uddannelsesinstitutionerne der (baseret på tal hentet fra skolerne om deres elevopland).
Vi tog også højde for evt. turister som ville kunne benytte en forlængelse fra Grindsted og mod Billund til "Tulle Banen", som Venstre & Co. jo også fik lagt i graven igen
Her tog vi højde for, at en evt. forbindelse ville indgå i "Esbjerg Nærbane" med et potentiale i "Turist tog" fra Vestbanen til Billund nogle gange om dagen, i Højsæsonen. Etc.
Uden at ville hænges op på det, så alene ved skoleelever, studerende mv. ville antallet af pendlere blive et sted mellem 40000 og 50000 om året på kortere og længere stræk. (som ville skulle lægges oven i trafikstyrelsens fejlagtige tal!
Men som jeg selv oplevede, så lever trafikstyrelsen i en helt anden verden, som jeg fandt ud af, da jeg talte med en af de højere chefer derfra, som blev ved med at påstå, at der ikke kørte godstog til Kolding og Vejle, og at der aldrig ville opstå et behov for dette!
En Journalist, med gang på "Borgen" fortalte mig, allerede i 2012, at det i korridorerne på "Borgen", var besluttet, at en jernbane til Billund IKKE måtte blive en succes, da det ville trække kunder fra Kastrup (derfor den elendige linjeføring, og dårlige kapacitet), samt at især Venstre og Konservative var imod en reaktivering af Grindstedbanen--korts sagt-at begge strækninger indgik i nogle studehandler.
Og det kommer jo ikke bag på mig..især når vi kunne tælle hvor mange lokale, regionale og folketingspolitikere fra V, K og sjovt nok formanden for DF i Billund/Grindsted, der bor/boede klods op af banen.
Så bottom line. Politisk er Den Skæve Bane og "Tulle Banen" som jo sagtens kunne forbindes, blevet modarbejdet af politikere og Borgerrådsformænd, der har hyttet deres egne private interesser og venner!