Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Esbjergs mobilitetsplan
Gå ned Sider:[1] 2 3
Esbjergs mobilitetsplan
Af vestjyden. 17/02-24, 18:48.

Mvh Vestjyden

Esbjergs mobilitetsplan
Af vestjyden. 17/02-24, 19:11.
Et frisk bud kunne være et trinbræt på havnen til gavn for arbejdspladserne, det ny byområde ved Strandby og fanøfærgen...

Mvh Vestjyden

Ville man kunne øge kapaciteten på stationen ved eksempelvis at nedlægge spor 6 og ombygge det til en ny perron? Hvis man forbinder det med spor 4, således at perronen kan betjene 2 tog på samme tid (indkørsel via spor 4 for den sydlige del af perronen), og man får en overgang/gangtunnel til spor 2/3 og eventuelt til spor 0/1, så ville det give en væsentligt øgning af stationens kapacitet og gøre det lettere at komme fra spor 2/3 over til busserne.

En sådan kapacitetsforøgelse kunne vel bruges til en øgning af frekvensen på Esbjerg-Lunderskov banen. Hvis man eksempelvis lavede endnu et Re tog hver time, der også stoppede i Jerne og Tjæreborg ville man ud over en fordobling af betjeningen af Gørding, Holsted og Brørup også opnå direkte forbindelse mellem Jerne/Tjæreborg og de mange stationer mellem Bramming og Kolding. Dette ville være et væsentligt boost for den offentlige transport i Esbjergområdet, og man ville potentielt også kunne udvide trafikken nordpå, hvis infrastrukturen her er til det, hvor kapaciteten på spor 0, 1 og 2 vil kunne dedikeres til tog til/fra nord.

Esbjergs mobilitetsplan
Af andersj, Aalborg. 17/02-24, 23:31.
Er der behov for flere perronspor? Der er allerede 5, da spor 3 kan betjene to tog samtidig ved hjælp af transversalen til spor 4.

Med fem spor bør man have en del kapacitet, medmindre man parkerer togene ved perron i halve og hele timer ad gangen.

Anders

I en lidt ældre rapport (https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/142/1212137/index.htm) står der på side 87: "Manglende perronspor udgør kapacitetsbegrænsninger på flere endestationer på S-banen samt i Esbjerg og på Aarhus H."

Der er ikke bygget flere spor siden den gang, så tænker at det nok ville være en god ting at få fikset, især hvis det kan gøres til en fornuftig pris.

Esbjergs mobilitetsplan
Af andersj, Aalborg. 18/02-24, 18:49.
Umiddelbart virker det bare til at det er rigeligt med de perronspor man har nu, også til evt. udvidet drift. Eksempelvis ser det ud til at hele spor 3 kun er optaget mellem xx:18 og xx:41 hver time, hvilket vil sige at der stadig er plads i den ene halvdel af spor 3 i hele timen samt i den anden halvdel mellem xx:45 og xx:15. IC-togene til/fra København ser også ud til at have et spor for sig selv fra xx:32 til xx:27, men jeg ved dog ikke om de bliver holdene ved perron eller kører ud i forsyningen som man ofte gjorde dengang IC 8xx togene kørte med IC3.

Hvis der virkelig er brug for ekstra perronplads, så kan man forlænge perronen i spor 3 ned mod Broen, da der er endnu en transversal til spor 4 som tog kan bruge til at komme ind og ud af. Så ville spor 3 kunne betjene tre tog samtidig, som vil kunne afgå og ankomme uafhængigt af hinanden.

Anders

Jeg tænker at behovet for perronspor er en vurdering på de forudsætninger der var i ca. 2012?

Siden er f.eks. kapacitetsproblemer på strækningen Esbjerg - Bramming på vej til at løst.

JH

Esbjergs mobilitetsplan
Af Thom32. 23/02-24, 20:00.
Det vigtigste på Esbjerg Station ville da helt klart at få ordnet det møg-grimme perroner og hævet dem så man kan stige ordentligt ind i toget

Esbjergs mobilitetsplan
Af Niels. 12/05-24, 00:20.
Citat fra: vestjyden Dato 11/05-24, 18:58https://jv.dk/esbjerg/det-her-er-helt-grotesk-esbjergensere-raser-over-hemmelig-plan-for-trafik-i-midtbyen
- og hvad er det så lige præcist, at det, man kan læse via ovenstående link har med jernbaner at gøre?

vh. Niels H

Citat fra: Niels Dato 12/05-24, 00:20
Citat fra: vestjyden Dato 11/05-24, 18:58https://jv.dk/esbjerg/det-her-er-helt-grotesk-esbjergensere-raser-over-hemmelig-plan-for-trafik-i-midtbyen
- og hvad er det så lige præcist, at det, man kan læse via ovenstående link har med jernbaner at gøre?

vh. Niels H

Der nævnes forbedring af kollektiv transport og knudepunkter. Men ja den endelige mobilitetsplan kommer også først efter sommer fremgår det...

Mvh Vestjyden

Esbjergs mobilitetsplan
Af vestjyden. 9/08-24, 19:49.
Nu kom forslaget til mobilitetsplanen:

"Plan & Byudviklingsudvalget skal tage stilling til, om det skal indstilles til Byrådet, at forslaget til Trafik- og Mobilitetsplan sendes i offentlig høring"

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis?id=a1e2de34-7998-4b69-adb8-fa3e2f505852&punktid=a05989b8-3d0b-46ef-8c4b-c6fa28bf1283

Mvh Vestjyden

Interessant at de på begge kort hvor de viser jernbanen har tegnet Diagonalbanen på. Jeg tvivler på at det har nogen betydning, men det er da et tegn på at man er klar over at det kan lade sig gøre at køre tog nordøst for Bramming.

Esbjergs mobilitetsplan
Af Lars. 10/08-24, 11:08.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/08-24, 23:56Interessant at de på begge kort hvor de viser jernbanen har tegnet Diagonalbanen på. Jeg tvivler på at det har nogen betydning, men det er da et tegn på at man er klar over at det kan lade sig gøre at køre tog nordøst for Bramming.

Diagonalbanen kan ikke bruges fra Bramming. Sporet er afbrudt.

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 10/08-24, 11:08
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/08-24, 23:56Interessant at de på begge kort hvor de viser jernbanen har tegnet Diagonalbanen på. Jeg tvivler på at det har nogen betydning, men det er da et tegn på at man er klar over at det kan lade sig gøre at køre tog nordøst for Bramming.

Diagonalbanen kan ikke bruges fra Bramming. Sporet er afbrudt.

Anlægsteknisk er det blot intet problem.

De nye kørestrømsmaster skal blot erstattes af en portal over alle sporene, så der bliver plads til Grindstedbanen igen.

Kan vel udføres for en 20-50 mio. Kr. at flytte kørestrømsmaster og genudlægge sporskifter og sporforbindelse til Grindstedbanen.

Resten af Grindstedbanen kan renoveres for 16-20 mio. Kr./km (16 mio. Kr./km er Østbanens budget, med et omfang svarende til Grindstedbanens tilstand).

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2 3
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak