Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Husk, den kæmpe fordel ved at lade togene standse på Kbh Syd er jo, at man får aflastet København H., som slet ikke er bygget til det store pres, der er på den i dag. Det mærkes desværre tydeligt i dag, når ens tog stort set hver gang skal vente på at komme til perron på Kbh H., fordi trafikstyringen skal give manuel tilladelse til, at det må køre til perron.
At enkelte passagerer så måske fremover skal skifte til metroen eller S tog på København Syd - det kan ingen have ondt af, tværtimod, det er jo den rene luksus ift. de problemer ift. kollektiv transport, som man har i små bysamfund i dagens DK.

Det med der skal gives manuel tilladelse er vel ikke årsagen. Årsagen er jo også der skal være plads, det er vel uanset om det er manuelt eller computer...

Ifølge den trykte køreplan kommer der ikke til at stoppe lufthavnstog på Kbh Syd i k25. Overser jeg noget?

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k25/dsb-k25--sjaelland-.pdf

Perronerne bliver først færdige og klar i løbet af 2025, så tog der standser ved dem bliver nok først tillyst når det er aktuelt.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/10-24, 12:14.
Pt. regner Snälltåget med at kunne afgå 2024-12-20 16:23 mod Innsbruck Hbf.

For en uge siden da jeg sidst var forbi manglede endnu "en del", men bevares, der kan jo være flydt meget beton i formene siden da ...


Ps: Har ændret emnet da dobbelt spørgsmålstegn i visse kredse formidler et særligt (kodet) budskab som ikke hører hjemme her i gruppen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Niels Bak. 20/10-24, 15:15.
Seneste redigering: 20/10-24, 15:17 af Niels Bak
Citat fra: Morten Christiansen Dato  4/10-24, 18:29Husk, den kæmpe fordel ved at lade togene standse på Kbh Syd er jo, at man får aflastet København H., som slet ikke er bygget til det store pres, der er på den i dag. Det mærkes desværre tydeligt i dag, når ens tog stort set hver gang skal vente på at komme til perron på Kbh H., fordi trafikstyringen skal give manuel tilladelse til, at det må køre til perron.
At enkelte passagerer så måske fremover skal skifte til metroen eller S tog på København Syd - det kan ingen have ondt af, tværtimod, det er jo den rene luksus ift. de problemer ift. kollektiv transport, som man har i små bysamfund i dagens DK.

Dette er stadig mest noget gedigent sludder. Der er ikke nogen planer der tilsiger, at der skal køres væsentligt færre tog ind til Kbh H. Tværtimod arbejdes der på løsninger som giver mere kapacitet (om forenklingen er en god ide er en anden diskussion, men det er i hvert fald det som er formålet)

Stoppet i København S kommer derimod for 1) at få en bedre fungerende ring syd, som er et nyt - og tiltrængt - togsystem, som der er plads til på skinnerne mod Roskilde efter Ringstedbanen er åbnet, og 2) for, at internationale tog Sverige-Tyskland, som der i fremtiden forventes flere af, kan få et attraktivt stop uden at skulle ind over Kbh H, og endelig 3) for at undgå at skulle vende intercitytog fra Fyn/Jylland på Kbh H for at de kan fortsætte til lufthavnen. Det sidste er den egentlige kapacitetsbesparelse, da det er krydsningen til en anden linje og ikke perronkapaciteten, som er den største flaskehals.

Det sidste er også det eneste som smager bare lidt af ovenstående, idet nogle af intercitytogene godt i fremtiden kan få endestation i lufthavnen. Men om det sker vil helt komme an på, om der er marked for det - altså om der er nok passagerer, der skal den vej ift hvor mange, der skal ind til byen. Og ellers så kan man godt forestille sig, at flere af langdistancetogene kommer til at standse i Kbh S, så der netop kan skiftes til ring syd-togene, og dermed let kommes til lufthavnen.

Men ellers er den der underlige våde drøm med at tvinge størstedelen af passagererne til at skifte i Kbh S den bedste måde at forringe et ellers ret velfungerende togsystem på. Og at sammenligne med små bysamfund er også ret hovedløst - det er jo ikke lige det, som Storkøbenhavn er. Langt de fleste har i forvejen et skift på vej til deres destination, hvor Kbh H (eller Nørreport, for de tog som kører igennem dertil) er de naturlige skiftepunkter. For rigtig mange vil Kbh S blot være at indføre endnu et skift. Og det skal der såmænd nok være nogen som har ondt af - og det er måske lige netop det, som gør at de finder en anden transportløsning. Der er en grund til at den kollektive trafik har så dårligt fat ude i "de små byer". Det kan da ikke være et mål at kopiere det, på steder, hvor mere attraktive løsninger allerede eksisterer og fungerer.

Kære Niels Bak.
Fremadrettet vil jeg anbefale, du tænker lidt mere over, hvordan du formulerer dig. Nogle, der ikke har mit afslappede temperament, kunne blive vrede på dig, når du kalder deres indlæg for noget "gedigent sludder".
At det ikke er noget sludder, kan du få bekræftet i Trafikministeriets beslutningsgrundlag fra februar 2021. Her står:
"Den yderligere udvikling af knudepunktet ved Ny Ellebjerg,
herunder etablering af perroner på Øresundssporene, skal
også ses i sammenhæng med udfordringerne omkring Kø-
benhavn H. Både på nuværende tidspunkt, og i fremtiden
er kapaciteten på København H en udfordring, og det vil
kræve en meget stor, dyr og besværlig ombygning, hvis man
vil udbygge kapaciteten på hovedbanegården. Perroner på
Øresundsbanen ved Ny Ellebjerg vil muliggøre, at der nem-
mere kan køres flere tog til og fra hovedstadsområdet, fordi
de kan køre uden om København H, og på den måde aflaste
stationen. Fra Ny Ellebjerg bliver der fremover attraktive
skifteforbindelser til store dele af Hovedstadsområdet."
God dag til dig Niels Bak. Hvis du vil kommunikere ordentligt, er der mulighed for, at jeg svarer dig.
Vh. Morten C

Citat fra: Morten Christiansen Dato 25/10-24, 17:33Kære Niels Bak.
Fremadrettet vil jeg anbefale, du tænker lidt mere over, hvordan du formulerer dig. Nogle, der ikke har mit afslappede temperament, kunne blive vrede på dig, når du kalder deres indlæg for noget "gedigent sludder".
At det ikke er noget sludder, kan du få bekræftet i Trafikministeriets beslutningsgrundlag fra februar 2021. Her står:
"Den yderligere udvikling af knudepunktet ved Ny Ellebjerg,
herunder etablering af perroner på Øresundssporene, skal
også ses i sammenhæng med udfordringerne omkring Kø-
benhavn H. Både på nuværende tidspunkt, og i fremtiden
er kapaciteten på København H en udfordring, og det vil
kræve en meget stor, dyr og besværlig ombygning, hvis man
vil udbygge kapaciteten på hovedbanegården. Perroner på
Øresundsbanen ved Ny Ellebjerg vil muliggøre, at der nem-
mere kan køres flere tog til og fra hovedstadsområdet, fordi
de kan køre uden om København H, og på den måde aflaste
stationen. Fra Ny Ellebjerg bliver der fremover attraktive
skifteforbindelser til store dele af Hovedstadsområdet."
God dag til dig Niels Bak. Hvis du vil kommunikere ordentligt, er der mulighed for, at jeg svarer dig.
Vh. Morten C


Der står ingen steder i det segment du har sat ind, at der skal køre færre tog ind til København H.
Der står at projektet skal aflaste København H, men det behøver ikke betyde at der kommer færre tog. Det kan også bare betyde at der er mindre passagerpres på de tog som kører derind, fordi der er blevet indsat nye tog på Ring Syd-korridoren.

Citat fra: anho Dato 25/10-24, 18:57
Citat fra: Morten Christiansen Dato 25/10-24, 17:33Kære Niels Bak.
Fremadrettet vil jeg anbefale, du tænker lidt mere over, hvordan du formulerer dig. Nogle, der ikke har mit afslappede temperament, kunne blive vrede på dig, når du kalder deres indlæg for noget "gedigent sludder".
At det ikke er noget sludder, kan du få bekræftet i Trafikministeriets beslutningsgrundlag fra februar 2021. Her står:
"Den yderligere udvikling af knudepunktet ved Ny Ellebjerg,
herunder etablering af perroner på Øresundssporene, skal
også ses i sammenhæng med udfordringerne omkring Kø-
benhavn H. Både på nuværende tidspunkt, og i fremtiden
er kapaciteten på København H en udfordring, og det vil
kræve en meget stor, dyr og besværlig ombygning, hvis man
vil udbygge kapaciteten på hovedbanegården. Perroner på
Øresundsbanen ved Ny Ellebjerg vil muliggøre, at der nem-
mere kan køres flere tog til og fra hovedstadsområdet, fordi
de kan køre uden om København H, og på den måde aflaste
stationen. Fra Ny Ellebjerg bliver der fremover attraktive
skifteforbindelser til store dele af Hovedstadsområdet."
God dag til dig Niels Bak. Hvis du vil kommunikere ordentligt, er der mulighed for, at jeg svarer dig.
Vh. Morten C


Der står ingen steder i det segment du har sat ind, at der skal køre færre tog ind til København H.
Der står at projektet skal aflaste København H, men det behøver ikke betyde at der kommer færre tog. Det kan også bare betyde at der er mindre passagerpres på de tog som kører derind, fordi der er blevet indsat nye tog på Ring Syd-korridoren.

Lige mine ord. Det er for at kunne køre flere tog i det hele taget - ikke færre ind til Kbh H

Og når jeg skriver gedigent sludder, så er det fordi det så langt fra er første gang jeg personligt tilbageviser sludderet, og flere andre har gjort det samme. Sprogbruget er et spinkelt håb om endelig at få det til at sive ind.

Men der er nogle stykker herinde (jeg har ikke registreret om du er en af de faste, og dem lader jeg så ligge lige nu) som så vidt jeg kan se huser et ret irrationelt Kbh H-had og bruger enhver lejlighed til at prædike at det er langt bedre at sende flertallet af passagererne til Amager og reducere Kbh H til en mindre regionalstation. Det kan man jo godt mene, men det betyder altså ikke, at der er nogen som helst seriøse planer om det. Og når man skriver som om der er det så er det altså - noget gedigent sludder.

Gå op Sider: 1 2 [3]
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere
DSB MH 338

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak