Citat fra: Morten Christiansen Dato 4/10-24, 18:29Husk, den kæmpe fordel ved at lade togene standse på Kbh Syd er jo, at man får aflastet København H., som slet ikke er bygget til det store pres, der er på den i dag. Det mærkes desværre tydeligt i dag, når ens tog stort set hver gang skal vente på at komme til perron på Kbh H., fordi trafikstyringen skal give manuel tilladelse til, at det må køre til perron.
At enkelte passagerer så måske fremover skal skifte til metroen eller S tog på København Syd - det kan ingen have ondt af, tværtimod, det er jo den rene luksus ift. de problemer ift. kollektiv transport, som man har i små bysamfund i dagens DK.
Dette er stadig mest noget gedigent sludder. Der er ikke nogen planer der tilsiger, at der skal køres væsentligt færre tog ind til Kbh H. Tværtimod arbejdes der på løsninger som giver mere kapacitet (om forenklingen er en god ide er en anden diskussion, men det er i hvert fald det som er formålet)
Stoppet i København S kommer derimod for 1) at få en bedre fungerende ring syd, som er et nyt - og tiltrængt - togsystem, som der er plads til på skinnerne mod Roskilde efter Ringstedbanen er åbnet, og 2) for, at internationale tog Sverige-Tyskland, som der i fremtiden forventes flere af, kan få et attraktivt stop uden at skulle ind over Kbh H, og endelig 3) for at undgå at skulle vende intercitytog fra Fyn/Jylland på Kbh H for at de kan fortsætte til lufthavnen. Det sidste er den egentlige kapacitetsbesparelse, da det er krydsningen til en anden linje og ikke perronkapaciteten, som er den største flaskehals.
Det sidste er også det eneste som smager bare lidt af ovenstående, idet nogle af intercitytogene godt i fremtiden kan få endestation i lufthavnen. Men om det sker vil helt komme an på, om der er marked for det - altså om der er nok passagerer, der skal den vej ift hvor mange, der skal ind til byen. Og ellers så kan man godt forestille sig, at flere af langdistancetogene kommer til at standse i Kbh S, så der netop kan skiftes til ring syd-togene, og dermed let kommes til lufthavnen.
Men ellers er den der underlige våde drøm med at tvinge størstedelen af passagererne til at skifte i Kbh S den bedste måde at forringe et ellers ret velfungerende togsystem på. Og at sammenligne med små bysamfund er også ret hovedløst - det er jo ikke lige det, som Storkøbenhavn er. Langt de fleste har i forvejen et skift på vej til deres destination, hvor Kbh H (eller Nørreport, for de tog som kører igennem dertil) er de naturlige skiftepunkter. For rigtig mange vil Kbh S blot være at indføre endnu et skift. Og det skal der såmænd nok være nogen som har ondt af - og det er måske lige netop det, som gør at de finder en anden transportløsning. Der er en grund til at den kollektive trafik har så dårligt fat ude i "de små byer". Det kan da ikke være et mål at kopiere det, på steder, hvor mere attraktive løsninger allerede eksisterer og fungerer.