Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 25/02-24, 08:49.
De 2500 tons i belastning er opstået i forbindelse DanLink godskørslen Østerport-Rødby Færge. Fandt noget om
det på Thomas Hauerslev's hjemmeside. Scroll ned til "Rullende materiel".
Mvh Jørgen
[/quote]
Præcis. Det matchede den praktiske maksimale vægt som færgerne havde med, og en MZ III eller IV kunne trække i de køreplaner, der var lagt. Det er lidt ligesom reglen om 835 meter, der kom afledt af færgekapaciteten på Storebælt, og godkendelsen af kørsel med tre aktive lokomotiver, der kom grundet mangel på store diesellok...
Når det er sagt, så burde man "give togvægten fri", da den ikke længere er interessant, hvis du har trækkraft, der kan trække toget, bremsevægt, akseltryk, metervægt osv på plads. Tilsvarende bør toglængden bestemmes af hvor toget skal/kan overhales, og ikke andre begrænsninger. Dette gælder særligt i forbindelse med overgangen til DAK, hvor togvægten kan øges betragteligt, fordi koblinger kan holde til et større træk.
Lasse
/Lasse