Citat fra: mikkelwf Dato 3/03-24, 21:23For det første havde Stalder på tidspunktet for udbuddet en færdig FLIRT-platform til 200km/t kørenden - dvs. en færdig fungerende platform.
Coradia Stream var på samme tidspunkt et skrivebordsprojekt, hvor man skulle opdatere en regionaltogsplatform til 200km/t med nye boogier.
Jeg har prøvet Coradia Stream 160 i Italien, og det er et af de værste skodtog jeg nogensinde har kørt med. Komforten er elendig. Og jeg tvivler virkelig på at de kan nå at redde den hjem i den nye udgave.
Ift. Stadler har jeg stort set kun haft gode oplevelser med deres materiel. Lige fra smalspor på RhB til Giruno højhastigshedstog. I min optik er Stadler det bedste du kan få på markedet for persontransport pt., skarpt forfulgt af Siemens.
Men det er udelukkende baseret på mine egne oplever af de forskellige produkter.
Der var ikke tale om et rent skrivebordsprojekt da DSB indgik kontrakt med Alstom, for ICNG-projektet havde allerede været i gang i nogle år på det tidspunkt, og man regnede nok med at Alstom ville have børnesygdommene under kontrol inden togene skulle leveres til DSB... og det ser faktisk også ud til at have været en god antagelse. Mange børnesygdomme er allerede løst, og NS regner med at de værste af de resterende vil være udredt allerede til sommer, hvilket jo er før DSB skulle have modtaget togene efter den oprindelige plan.
At togene så ikke kan leveres til tiden alligevel skyldes vist mangel på komponenter fra underleverandører, hvilket er årsagen til at ufærdige tog nu bliver flyttet ud fra fabrikkerne for så senere at blive flyttet ind igen og blive gjort færdige. Og det kunne jo være sket for alle producenterne - vi var bare uheldige at det skete for Alstom.
Hvad angår Coradia Streams kvalitet:
Det eneste som Coradia Stream "Pop" har til fælles med Coradia Stream "ICNG" er navnet og det udvendige design. Derudover er det stort set et nyt tog, med nye elektriske systemer, nye bogier, nye... mere eller mindre alt, bortset fra det alleryderste lag. De produceres også på en anden fabrik end de gamle regionaltogs-Stream.
Indtil videre har anmeldelserne af ICNG været ganske gode - nogen brokker sig lidt over hvordan sæderne er placeret, men jeg har ikke hørt nogen brok over kvaliteten af toget eller hvor behageligt det er at sidde i, og jeg har set en del videoanmeldelser af dem efterhånden.
Det kan godt være at det endelige produkt stadig vil være en smule bagefter hvad Stadler og Siemens kan levere, i forhold til konstruktionskvalitet. Men jeg tror slet ikke det bliver en stor forskel.