Citat fra: Anders Larsen Dato 13/01-24, 17:50Semmering?
Det var for lige at erindre om at der uden for Danmark findes en verden, som vi også må tage i regning.
Semmeringpasset er set anført som den sidste resterende "hurdle" for godstog på den adriatisk - baltiske korridor og jeg vover påstanden om at det vil få stor betydning for godstransporten på bane til og fra Danmark at Südstrecke (som Semmering-basistunnel vil indgå i) i 2030 vil åbne helt igennem til Klagenfurt. Derved får godstrafik til og fra vort lille land højt mod nord betydeligt bedre forbindelse til de store transithavne (Koper, Rijeka og Triest) i den nordlige ende af Adriaterhavet. Disse havne ligger i forhold til Suezkanalen som et naturligt europæisk endepunkt for "Den maritime Silkevej" fra og til Fjernøsten og skibstrafikken slipper for omvejen ud i Nordatlanten.
https://de.wikipedia.org/wiki/Semmering-BasistunnelIDA Rail noterede for nyligt at dybvandshavnen i Kalundborg er anlagt uden sporforbindelse. Jeg spørger om ikke dette kan være ligegyldigt. Forbindelser fra og til havnene ved Adriaterhavet kan vise sig mere vigtige og ellers findes der jo andre havne i Nordeuropa at køre til. Har man først fået læsset sit sjællandske gods på jernbanevogn og skal have det sejlet ud i verden kan det lige så godt udskibes i Amsterdam, Antwerpen, Bremerhaven, Göteborg, Hamborg, Malmø, Rotterdam eller Thyborøn som i Kalundborg. Hvis ikke "man" i Kalundborg vil være med til at satse på at ekspedere jernbanegods kan de da blive fri.
PS. Idéen om at forbinde Den maritime Silkevej med Østersøen er ikke en ledig idé. Den er allerede ført ud i livet med Vikingetoget, en shuttleforbindelse Odesa - Klaipeda via Tjernobyl, men på de kanter er der jo pt. krig, død og ødelæggelse så Semmering-basistunnel mv. må træde i stedet.
Pps. OK. Det førte langt væk fra "Tølløsebanen materiel", beklager, men nu blev spørgsmålet jo stillet.