Citat fra: anho Dato 6/02-24, 22:39Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 6/02-24, 22:21Uden overhovedet at bruge tid og penge på en opgradering af banen, så kunne det måske nok lade sig gøre at klemme nogle ekstra myldretidstog ind, som betjener Kalundborg Øst på de tidspunkter, der passer Novo bedst.
Ja, et stort problem er at myldretidstogene kun kører Kalundborg -> København om morgenen, og modsat om eftermiddagen. Hvis man pendler til Kalundborg med toget, kommer man nok østfra om morgenen. Hvis man kunne indsætte ekstra tog - eventuelt bare Roskilde-Kalundborg, hvis det ikke er muligt at føre dem hele vejen fra København - mod Kalundborg om morgenen og fra Kalundborg om eftermiddagen, kunne man givetvis få nogle flere passagerer ombord.
Det har flere gange været oppe at vende, at køre myldretidsstammer "begge veje". Dette kan med EB og Dobbeltdækkervogne og stop i Htå, Ro, Hk og Jyderup (krydsning) give en rejsetid på 53 min fra Kh til Kalundborg Øst.
Der har også været forslag fremme om en "1. klasses afdeling", indrettet til mødeaktiviteter (se eksempelvis DB Regio "Ideenzug") så Novoansatte kunne bruge en del af rejsetiden til arbejdstid.
En "Ny Kalundborg" station ifm Kattegat vil formentlig ligge nordøst for Kalundborg Øst, og altså ikke lige i gåafstand fra Novo, og også give lidt udfordringer med at betjene Kalundborg Øst - selv om der har været scenarier med "IC-tog" mellem København H og Aarhus hvert 30. min skiftevis via Ringsted hhv Holbæk, så der er 30 min drift Kalundborg - Aarhus med hurtige tog og mindst to hurtige tog til København fra Kalundborg pr time (de helt hurtige tog standser ikke i Kalundborg)
Endelig har Region Sjælland jo flere gange foreslået, at overtage driften til Kalundborg, indføre fast 30 min drift, og efter sammenkobling i Holbæk med togsæt fra Nykøbing Sj køre hurtigt til København H med få stop undervejs (rejsetid omkring 60 min fra Kalundborg)
Så der er masser af gennemarbejdede ideer at tage af, hvis man skulle få lyst til det.
/Lasse