Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- DJM’s nye magasin i Marslev
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: andersj Dato 18/02-24, 12:05
Citat fra: Togsøn Dato 18/02-24, 11:42Så hvis de vil skal bygningerne bare lades forfalde, så ophører fredningskravet, bygningerne kan fjernes og arealet sælges til Boligspekulanter, med stor fortjeneste.

DSB sælger ikke længere sådanne arealer, for de fandt ud af at de også gerne ville være boligspekulanter. https://dsbejendomme.dk/kommerciel-ejendomsudvikling/

Er remisen i Roskilde fredet? Det håber jeg......

DJM’s nye magasin i Marslev
Af anho. 18/02-24, 13:18.
Citat fra: andersj Dato 18/02-24, 12:05
Citat fra: Togsøn Dato 18/02-24, 11:42Så hvis de vil skal bygningerne bare lades forfalde, så ophører fredningskravet, bygningerne kan fjernes og arealet sælges til Boligspekulanter, med stor fortjeneste.

DSB sælger ikke længere sådanne arealer, for de fandt ud af at de også gerne ville være boligspekulanter. https://dsbejendomme.dk/kommerciel-ejendomsudvikling/

...hvilket er en ganske naturlig følgevirkning af at være drevet som en virksomhed. Næsten alle profitable jernbanevirksomheder nogensinde tjente/tjener størstedelen af deres penge ved at udleje bygninger tæt på deres stationer til virksomheder.

Citat fra: Svend Dato 18/02-24, 12:18
Citat fra: andersj Dato 18/02-24, 12:05
Citat fra: Togsøn Dato 18/02-24, 11:42Så hvis de vil skal bygningerne bare lades forfalde, så ophører fredningskravet, bygningerne kan fjernes og arealet sælges til Boligspekulanter, med stor fortjeneste.

DSB sælger ikke længere sådanne arealer, for de fandt ud af at de også gerne ville være boligspekulanter. https://dsbejendomme.dk/kommerciel-ejendomsudvikling/

Er remisen i Roskilde fredet? Det håber jeg......

Remisen er fredet med omgivelser. Se https://kulturarv.dk/fbb/bygningvis.pub?bygning=7408087

Men jeg kunne håbe at man bevare jernbanemiljøet med alle elementer og at det bliver brugt.

Citat fra: steenth Dato 18/02-24, 13:22
Citat fra: Svend Dato 18/02-24, 12:18
Citat fra: andersj Dato 18/02-24, 12:05
Citat fra: Togsøn Dato 18/02-24, 11:42Så hvis de vil skal bygningerne bare lades forfalde, så ophører fredningskravet, bygningerne kan fjernes og arealet sælges til Boligspekulanter, med stor fortjeneste.

DSB sælger ikke længere sådanne arealer, for de fandt ud af at de også gerne ville være boligspekulanter. https://dsbejendomme.dk/kommerciel-ejendomsudvikling/

Er remisen i Roskilde fredet? Det håber jeg......

Remisen er fredet med omgivelser. Se https://kulturarv.dk/fbb/bygningvis.pub?bygning=7408087

Men jeg kunne håbe at man bevare jernbanemiljøet med alle elementer og at det bliver brugt.

Tak. Det skulle nødigt ende som i Viborg......

Citat fra: andersj Dato 18/02-24, 12:05
Citat fra: Togsøn Dato 18/02-24, 11:42Så hvis de vil skal bygningerne bare lades forfalde, så ophører fredningskravet, bygningerne kan fjernes og arealet sælges til Boligspekulanter, med stor fortjeneste.

DSB sælger ikke længere sådanne arealer, for de fandt ud af at de også gerne ville være boligspekulanter. https://dsbejendomme.dk/kommerciel-ejendomsudvikling/
Det krævede også lige en lovændring før DSB overhovedet måtte:
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l154/index.htm

Citat fra: Time will tell Dato 18/02-24, 18:40Det krævede også lige en lovændring før DSB overhovedet måtte:
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l154/index.htm

Det var iøvrigt omkring samme tid, der var en delegation fra Japan på besøg. I Japan driver jernbanerne stationscentre komplet med børnehaver, indkøbsmuligheder og parkering samlet på stationen, så det er "naturligt" at vælge toget...Lidt samme strategi som man kører med i Norge, hvor stationsmoderniseringer finansieres gennem anlæg af hoteller, boliger og kontorarbejdspladser indenfor gåafstand til perronerne.

Målet i dé lande er ikke så meget at tjene penge på lejemål, men mere at tiltrække rejsende.
/Lasse

Citat fra: Filip Gram Dato 11/02-24, 11:24Det er egentlig ikke mange linjer om DJM's store magasinbyggeri der har fundet vej til siden her, men det kan der så rådes bod på nu: Vi er i sidste del af opførelsen af en ca 9.500 m2 affugtet hal, der kommer til at rumme ni spor på hver 235 m, i alt 2,1 km under tag! Samlet set kommer sporanlægget op på knap 4 km.

Projektet er finansieret ved en fondsbevillig og et ekstraordinært tilskud fra DSB, mod at magasinerne i Roskilde, Kalundborg, Randers og Padborg remise fraflyttes.

Der bliver ikke publikumsadgang til hallen, da det ville have medført en betydelig fordyrelse pga. brandkrav (flere og bredere gangstier, som havde bragt bygningen over 10.000 m2), men det er planen at arrangere dage hvor udvalgt materiel trækkes ud og vises frem - det primære formål er dog at sikre samlingen under bedre forhold, og gøre det muligt at have en mere dynamisk udstilling i Odense, da samlingen opbevares "lige rundt om hjørnet". Der er dog etableret et "indkig" i den østlige del af hallen, hvor man via en udvendig trappe og vinduer, kan kigge ind i hallen. Omfanget af adgang via indkigget er dog ikke fastlagt endnu.

Hallen er ved at være færdig, og afleveres forventeligt i midten af marts. Sporarbejdet er påbegyndt udendørs, men kan selvsagt først komme igang indendørs, når hallen er helt færdig.

I første omgang etableres de første fem spor, inden sporentreprænøren er nødt til at servicere deres hovedkunde: Banedanmark. Denne delaflevering forventes i løbet af maj, inden de igen starter op i slutningen af året, og etablerer de sidste fire spor.

De fem spor gør det heldigvis muligt at fraflytte magasinet i Randers, så hen over sommeren skulle dette magasin meget gerne fraflyttes, og afleveres tilbage til udlejer: DSB.

Når de sidste fire spor er etableres, kan de sidste tre eksterne magasiner fraflyttes: Roskilde, Kalundborg og Padborg remise.

På sigt er det håbet at opføre frivilligfaciliteter, værksteder, lager, smågenstandsmagasin mm., således at DJM samler sig på to adresser, men der er ingen finansiering og dermed tidsplan for dette.

Lidt opdatering og friske billeder:

Sporkassen er stort set færdig fra Bdk's spornet og op til skurbyen for halbyggeriet. Formentlig i næste uge begynder udlægningen af sporrammer, og ugen efter spærres Vøjremosegyden for etablering af overkørslen. Derefter fortsætter udlægningen af sporrammer videre op mod hallen og sporskifterne.

Sporkassen hen over DJK's grund:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sporkassen for sporviften foran hallen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Inde på museet er der travlhed med at producere sporrammer til projektet:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Venlig hilsen
Filip


CitatLidt opdatering og friske billeder:

Sporkassen er stort set færdig fra Bdk's spornet og op til skurbyen for halbyggeriet. Formentlig i næste uge begynder udlægningen af sporrammer, og ugen efter spærres Vøjremosegyden for etablering af overkørslen. Derefter fortsætter udlægningen af sporrammer videre op mod hallen og sporskifterne.

Siden sidst, er sporkassen afsluttet i vestenden af anlægget og sporlægningen er begyndt herfra, men er nu allerede oppe ved første sporskifte i sporviften foran hallen. Sporet er ballasteret og justeret i de to kurver i vestenden og overkørslen er etableret og åbnes på fredag - Vøjremosegyden er i øjeblikket spærret.

Halentreprenøren afleverede hallen i går (mandag), så nu kan den sidste smalle jordstribe foran hallen fjernes, og bundopbygning med grus og skærver etableres på de sidste stykker - det varer heller ikke længe, inden sporlægningen når hertil!

Lidt dug-friske billeder:

Sporet til DJM til venstre og til DJK til højre:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Stadig på DJK's grund, med den krydsende vej: Vøjremosegyden:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kurven på DJM's grund:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Første sporskifte foran hallen er netop placeret:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Djk hal 2 nogen som ved status på den egenligt.. virker som de pt mgl penge til at få den færdig.

Vil der blive etableret en afløbshund på DJM sporet ?

Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 16/03-24, 02:13Vil der blive etableret en afløbshund på DJM sporet ?
Ja, for at sikre at infrastrukturgrænsen bliver respekteret: Den monteres lige efter sporskiftets afvigende gren  :)

Citat fra: Filip Gram Dato 12/03-24, 23:53Siden sidst, er sporkassen afsluttet i vestenden af anlægget og sporlægningen er begyndt herfra, men er nu allerede oppe ved første sporskifte i sporviften foran hallen. Sporet er ballasteret og justeret i de to kurver i vestenden og overkørslen er etableret og åbnes på fredag - Vøjremosegyden er i øjeblikket spærret.

Halentreprenøren afleverede hallen i går (mandag), så nu kan den sidste smalle jordstribe foran hallen fjernes, og bundopbygning med grus og skærver etableres på de sidste stykker - det varer heller ikke længe, inden sporlægningen når hertil!

Endnu en opdatering og lidt friske billeder:
Bundopbygningen både indendørs og udendørs er afsluttet. Sporlægningen er nået til, og ind i hallen - Spor 4 og 6 er ført helt til bagvæggen, spor 8 er halvvejs, mene spor 9 er ført til portgavlen, klar til at fortsætte indendørs, når spor 8 er afsluttet. Herefter følger spor 1 og 2, hvor bagenden af sporskiftet dog først skal etableres. I uge 17 skal sporet justeres, hvorefter svejsning af sporet påbegyndes. Overkørslen er etableret og åbnet for vejtrafik.

Overkørslen, da den åbnede for uger for et par uger siden:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sporviften er udlagt og delvist ballasteret - i hvert fald til de seks spor der etableres i denne fase:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De første spor i hallen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sporene udenfor hallen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Venlig hilsen Filip

DJM’s nye magasin i Marslev
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/04-24, 15:51.
Drilleri

Er der frihøjde nok til der jan være kørerstrøm, når el tog skal på museet en gang i fremtiden

Citat fra: hummel_62 Dato 13/04-24, 15:51Drilleri

Er der frihøjde nok til der jan være kørerstrøm, når el tog skal på museet en gang i fremtiden

Vi har skam allerede tre elektriske motorvogne (S-tog) og et elektrisk lokomotiv (EA 3004) - men heldigvis kan de rangeres med anden trækkraft, og med sænkede strømaftagere er de indenfor samme konstruktionsprofil, som de øvrige køretøjer også skal overholde  :)

Citat fra: Filip Gram Dato 13/04-24, 16:17
Citat fra: hummel_62 Dato 13/04-24, 15:51Drilleri

Er der frihøjde nok til der jan være kørerstrøm, når el tog skal på museet en gang i fremtiden

Vi har skam allerede tre elektriske motorvogne (S-tog) og et elektrisk lokomotiv (EA 3004) - men heldigvis kan de rangeres med anden trækkraft, og med sænkede strømaftagere er de indenfor samme konstruktionsprofil, som de øvrige køretøjer også skal overholde  :)

Hvornår begynder i at fylde hallen med materiel? Bliver det som materieltransport fra Odense eller bliver nogle dele på blokvogn?

Gå op Sider: 1 [2]
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak