Citat fra: tscheel Dato 12/02-24, 21:55Nu ved jeg godt en MZ'er godkendt til 160 (?) nok også er en anden liga end at skrue på en privatbaneskinnebus, men alligevel. Og samtidig bliver det ældre materiel - nå ja - ældre. Og vel dermed sværere og sværere at få igennem. Hvad byder fremtiden?
Museet har ingen MZ der er godkendt til 160, MZ 1401 kører 140. MZ blev leveret i fire serier, kun de sidste to kunne køre 160, og sådan en har man desværre ikke i samlingen (indtil videre -man har vel lov at drømme
).
Ja der er en del udfordringer med overhovedet at kunne køre med historisk materiel i fremtiden.
Så man må vælge med omhu, holde lidt materiel kørende og så ellers koncentrere sig om den primære opgave -at bevare historisk vigtigt materiel for eftertiden, køreklart eller ej.
MZ og ME er ekstra dyre i forhold til forgængerne pga. mere avanceret teknik, herunder turboladerne hvor revisionen alene vist koster omkring 1/2 million kr.
Hvis en af de nuværende ejere af andre ME/MZ vælger at indbygge ECTS bliver det naturligvis noget man kan kopiere og dermed få lidt billigere end hvis mam selv skulle igennem projektering, test og godkendelse.