Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Gå ned Sider:[1] 2
Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af andersj, Aalborg. 5/02-24, 23:33.
I Tyskland fik den daværende regering i 2009 implementeret en gældsbremse i den tyske grundlov, hvilken skal sørge for at staten ikke kan optage ny gæld udenfor krisesituationer. Altså en lov mod budgetunderskud.
Coronapandemien var en "godkendt" krisesitutation, og den nuværende regering besluttede i 2021 at optage lån for at kunne dække fremtidige ekstraordinære udgifter forbundet med pandemien. Efterfølgende var der et overskud på 60 mia. Euro i uforbrugte midler, som regeringen ville tilføre en klimafront der bl.a. skulle være med til at finansierer en hurtigere renovering- og udbygning af de tyske jernbaner.
Oppositionen bestående af de konservative CDU og CSU indklagede denne beslutning for forvaltningsdomstolen, der i november 2023 gav klagerne medhold i at disse 60 mia. Euro ikke kunne omdisponeres.

For jernbanen betyder det nu at der i de kommende år mangler 13 mia. Euro ud af de i alt planlagte 40 mia. Euro. En intern liste fra infrastrukturforvalteren DB InfraGO (tidligere DB Netz) viser at mere eller mindre alle nybyg udskydes på ubestemt tid, mens de resterende midler går til vedligehold af den eksisterende infrastruktur. Konkret nævnes udbygningen af Lübeck-Femern som et af de projekter der lægges på is.

Artikel om ovenstående: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/bahn-stoppt-neubau-haushaltskrise-100.html

Deutsche Bahn har i dag udsendt en kommentar, hvor de skriver at ingen projekter er aflyste og planlægningen af alle projekter fortsætter. Men selve tidsplanen for udførelse af projekterne skal revideres sammen med staten baseret på den nye finansielle situation.

Pressemeddelelse Deutsche Bahn: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Deutsche-Bahn-Keine-Streichung-von-Aus-und-Neubauprojekten-geplant-12680588


Jeg håber naturligvis at den liste der er lækket til pressen er gjort med forsæt for at lægge pres på regeringen, da den indeholder nogle meget vigtige projekter for både den tyske industri samt for regeringen i forhold til digitalisering.
Tidsplanen for tilslutningen til Femernforbindelsen på tysk side, er allerede i dag presset og enhver udskydelse af anlægsarbejderne vil i værste fald betyde at ingen tog kan køre syd for Femernforbindelsen når den står færdig.

Anders

Kære Anders!

Jeg bliver til stadighed imponeret over din evne til at finde spændende nyheder i det store udland :-)

Bliv endelig ved.

TAK

/Bjørn

Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/02-24, 12:47.
Jamen så må vi hellere snart se at få dobbeltsporet strkn. 26 Te - Pa genetableret.

Ærgerligt at det i sin tid blev pillet op; men på den anden side; havde man ikke gjort det var sporet nok alligevel rådnet og rustet væk.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  7/02-24, 12:47Jamen så må vi hellere snart se at få dobbeltsporet strkn. 26 Te - Pa genetableret.

Ærgerligt at det i sin tid blev pillet op; men på den anden side; havde man ikke gjort det var sporet nok alligevel rådnet og rustet væk.  ;)
Kære Per.
Det kan såmænd godt være, at omtalte spor ville være rådnet og rustet væk, men der var lige det "lille problem", at det lå med 425 cm afstand til det andet spor, og normen i Danmark var 450 cm. Og i dag er det nok noget helt andet, eller tredie! ;)
Bedste hilsener
Ove af Erritsø, "ved grænsen 1973 - 1989" 8)

Citat fra: Ove Nygaard Dato  8/02-24, 11:38Det kan såmænd godt være, at omtalte spor ville være rådnet og rustet væk, men der var lige det "lille problem", at det lå med 425 cm afstand til det andet spor, og normen i Danmark var 450 cm. Og i dag er det nok noget helt andet, eller tredie! ;)

Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/02-24, 13:26.
Seneste redigering: 8/02-24, 13:30 af Per Holm
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 12:28
Citat fra: Ove Nygaard Dato  8/02-24, 11:38Det kan såmænd godt være, at omtalte spor ville være rådnet og rustet væk, men der var lige det "lille problem", at det lå med 425 cm afstand til det andet spor, og normen i Danmark var 450 cm. Og i dag er det nok noget helt andet, eller tredie! ;)

Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Er du sikker på de 425 cm?

Som jeg husker det var det meste af Kh - HTå anlagt med så meget rettidigt udvist omhu at der forholdsvist billigt kunne anlægges et supplerende hovedspor i 450 cm afstand.

Da projektet så skulle føres ud i livet var afstandskravet i mellemtiden blevet sat op til 475 cm og så kunne man jo lige så godt anlægge strkn. 6 i stedet ...

Så meget for forudseenhed og ordentlighed.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/02-24, 13:26
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 12:28Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Er du sikker på de 425 cm?


BN1-154-3 angiver 4250 mm som BN2 krav ved projektering. Med mulighed for dispensationsationer til en mindre sporafstand.

Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/02-24, 14:13.
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 14:02
Citat fra: Per Holm Dato  8/02-24, 13:26
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 12:28Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Er du sikker på de 425 cm?


BN1-154-3 angiver 4250 mm som BN2 krav ved projektering. Med mulighed for dispensationsationer til en mindre sporafstand.


Der kan man bare se: I stand corrected!  ;D

Det lover vist godt for Te - Pa hvis nu Puttgarden - Lübeck skulle lade vente på sig. Så er der bare en smule højbro over Rendsborg der skal forstærkes. ::)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/02-24, 13:26
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 12:28
Citat fra: Ove Nygaard Dato  8/02-24, 11:38Det kan såmænd godt være, at omtalte spor ville være rådnet og rustet væk, men der var lige det "lille problem", at det lå med 425 cm afstand til det andet spor, og normen i Danmark var 450 cm. Og i dag er det nok noget helt andet, eller tredie! ;)

Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Er du sikker på de 425 cm?

Som jeg husker det var det meste af Kh - HTå anlagt med så meget rettidigt udvist omhu at der forholdsvist billigt kunne anlægges et supplerende hovedspor i 450 cm afstand.

Da projektet så skulle føres ud i livet var afstandskravet i mellemtiden blevet sat op til 475 cm og så kunne man jo lige så godt anlægge strkn. 6 i stedet ...

Så meget for forudseenhed og ordentlighed.

Kravet i dag siger 5.800 mm mellem et dobbeltspor og et sideløbene enkeltspor/dobbeltspor.
Som er fremkommet ved 2 x 2.500 mm (fritrumsprofil) + 800 mm til master, osv.

BN1_154__3, afsnit 14

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: viktoria skov Dato  8/02-24, 16:34
Citat fra: Per Holm Dato  8/02-24, 13:26
Citat fra: Bjarke_Hvass Dato  8/02-24, 12:28
Citat fra: Ove Nygaard Dato  8/02-24, 11:38Det kan såmænd godt være, at omtalte spor ville være rådnet og rustet væk, men der var lige det "lille problem", at det lå med 425 cm afstand til det andet spor, og normen i Danmark var 450 cm. Og i dag er det nok noget helt andet, eller tredie! ;)

Normen i dag er 425 cm (4250 mm).

Er du sikker på de 425 cm?

Som jeg husker det var det meste af Kh - HTå anlagt med så meget rettidigt udvist omhu at der forholdsvist billigt kunne anlægges et supplerende hovedspor i 450 cm afstand.

Da projektet så skulle føres ud i livet var afstandskravet i mellemtiden blevet sat op til 475 cm og så kunne man jo lige så godt anlægge strkn. 6 i stedet ...

Så meget for forudseenhed og ordentlighed.

Kravet i dag siger 5.800 mm mellem et dobbeltspor og et sideløbene enkeltspor/dobbeltspor.
Som er fremkommet ved 2 x 2.500 mm (fritrumsprofil) + 800 mm til master, osv.

BN1_154__3, afsnit 14

"Hvor mere end 2 spor parallelføres uden mellemliggende perroner skal den projekterede
sporafstand i hvert andet spor-mellemrum være mindst 5800 mm."

Banenormen findes her

Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af Bengt Larsson. 11/04-24, 20:17.
Seneste redigering: 11/04-24, 20:20 af Bengt Larsson
Citat fra: andersj Dato  5/02-24, 23:33Jeg håber naturligvis at den liste der er lækket til pressen er gjort med forsæt for at lægge pres på regeringen, da den indeholder nogle meget vigtige projekter for både den tyske industri samt for regeringen i forhold til digitalisering.
Tidsplanen for tilslutningen til Femernforbindelsen på tysk side, er allerede i dag presset og enhver udskydelse af anlægsarbejderne vil i værste fald betyde at ingen tog kan køre syd for Femernforbindelsen når den står færdig.

I hvert fall så er det riktig byggestart på den tyske landforbindelse på mandag 15 april.
Dette er kun på strekningen over Femern. Av andre 7 strekningerne er 4 under planlegging og 3 venter på godkjennelse.

https://www.anbindung-fbq.de/aktuelles/aktuelle-meldungen/detail/start-der-hauptarbeiten-auf-fehmarn.html

En byggestartceremoni var det 7 december 2023
https://www.anbindung-fbq.de/aktuelles/aktuelle-meldungen/detail/historischer-baustart-auf-fehmarn.html

Jeg tror det kan gå tog København-Burg auf Fehmarn da Femernbælttunnelen åpnes, der dansker og svensker kan kjøpe mat og drikk, men tog til Hamborg 1-2 år senere.

Tysk anlægsstop truer Femernforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-24, 21:43.
Seneste redigering: 11/04-24, 21:47 af Per Holm
I en tid frem over vil jernbaneforbindelse til den store verden altså hedde:
  • Tønder - Niebüll
  • Padborg - Flensburg Weiche
  • Trelleborg - Rostock
  • Ystad - Świnoujście
eller vil evt. eksisterende dele af Puttgarden - Lübeck kunne bekøres når tunnellen til Femern står færdig?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 11/04-24, 21:43I en tid frem over vil jernbaneforbindelse til den store verden altså hedde:
  • Tønder - Niebüll
  • Padborg - Flensburg Weiche
  • Trelleborg - Rostock
  • Ystad - Świnoujście
eller vil evt. eksisterende dele af Puttgarden - Lübeck kunne bekøres når tunnellen til Femern står færdig?


De gamle delene av Puttgarden - Lübeck kan ikke lenger brukes da de skal bygges om, delvis langs den gamle traseen.
Ingen trafikk før nytt dobbeltspor er klart.

Die dumme Deutschen engang imellem...  :-[
Der er simpelthen alt for meget tovtrækkeri, bureaukrati og alt for mange parter involveret i alt (!) hos vores sydlige nabo.

Nå, men mon ikke de alligevel finder pengene i deres bjerg af guld når tiden oprunder...


Bare en oplysning til nævnte forstærkning af jernbanebroen over Kielerkanalen ved Rendsborg. Over en lang  årrække blev broen forstærket i forbindelse med elektrificeringen af banen mellem Hamborg og grænsen til Danmark og den forventede trafik af flere godstog mellem det europæiske fastland og Skandinavien.

Gå op Sider:[1] 2

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak