I Tyskland fik den daværende regering i 2009 implementeret en gældsbremse i den tyske grundlov, hvilken skal sørge for at staten ikke kan optage ny gæld udenfor krisesituationer. Altså en lov mod budgetunderskud.
Coronapandemien var en "godkendt" krisesitutation, og den nuværende regering besluttede i 2021 at optage lån for at kunne dække fremtidige ekstraordinære udgifter forbundet med pandemien. Efterfølgende var der et overskud på 60 mia. Euro i uforbrugte midler, som regeringen ville tilføre en klimafront der bl.a. skulle være med til at finansierer en hurtigere renovering- og udbygning af de tyske jernbaner.
Oppositionen bestående af de konservative CDU og CSU indklagede denne beslutning for forvaltningsdomstolen, der i november 2023 gav klagerne medhold i at disse 60 mia. Euro ikke kunne omdisponeres.
For jernbanen betyder det nu at der i de kommende år mangler 13 mia. Euro ud af de i alt planlagte 40 mia. Euro. En intern liste fra infrastrukturforvalteren DB InfraGO (tidligere DB Netz) viser at mere eller mindre alle nybyg udskydes på ubestemt tid, mens de resterende midler går til vedligehold af den eksisterende infrastruktur. Konkret nævnes udbygningen af Lübeck-Femern som et af de projekter der lægges på is.
Artikel om ovenstående:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/bahn-stoppt-neubau-haushaltskrise-100.htmlDeutsche Bahn har i dag udsendt en kommentar, hvor de skriver at ingen projekter er aflyste og planlægningen af alle projekter fortsætter. Men selve tidsplanen for udførelse af projekterne skal revideres sammen med staten baseret på den nye finansielle situation.
Pressemeddelelse Deutsche Bahn:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Deutsche-Bahn-Keine-Streichung-von-Aus-und-Neubauprojekten-geplant-12680588Jeg håber naturligvis at den liste der er lækket til pressen er gjort med forsæt for at lægge pres på regeringen, da den indeholder nogle meget vigtige projekter for både den tyske industri samt for regeringen i forhold til digitalisering.
Tidsplanen for tilslutningen til Femernforbindelsen på tysk side, er allerede i dag presset og enhver udskydelse af anlægsarbejderne vil i værste fald betyde at ingen tog kan køre syd for Femernforbindelsen når den står færdig.