Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC2000 i Danmark?
IC2000 i Danmark?
Af bjergged. 5/02-24, 12:53.
Jeg sad og læste om SBBs IC2000 på Wikipedia, og stødte på følgende bemærkning:

CitatEbenfalls waren im Jahr 1999 zehn IC-2000-Wagen leihweise in Dänemark für die DSB auf der Linie Kopenhagen–Fredericia im Einsatz. Es wurde ein festgekuppelter Zugverband mit zwei DSB EAs und 8 Wagen geschaffen (1× Bt, 6× B, 1× AD). Die zwei verbliebenen Wagen verblieben in Kopenhagen als Reserve.

Eller hurtigt oversat:

CitatI år 1999 var ti IC2000-vogne udlejlingsmæssigt indsat i Danmark af DSB på strækningen mellem København og Fredericia. Man dannede et fastkoblet tog med to af DSBs EA-lokomotiver og 8 IC2000 vogne. De to øvrige vogne blev i København som reserve.

Det var helt forbigået min opmærksomhed, selvom jeg egentlig var flittig togbruger i 1999, er der nogen der husker at der var SBB-dobbeltdækkere i brug i Danmark den gang, og evt. har billeder?

IC2000 i Danmark?
Af Ottoemil. 5/02-24, 13:04.
Goddag i forummet!

Jeg viste engang et par billeder af det schweiziske dobbeltdækkertog her https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=89084

v.h.
Ottoemil

IC2000 i Danmark?
Af mpp. 5/02-24, 14:25.
Jeg kan huske dem fordi man kunne gå fra vogn til vogn på overetagen og jeg brugte dem under decemberstormen for at komme på besøg hos mine bedsteforældre. Da der så kom de nuværende dobbeltdækkere undrede jeg mig over, at de var anderledes, men det skyldes selvfølgeligt at det var to forskellige slags.

IC2000 i Danmark?
Af Niels Munch. 5/02-24, 16:46.
Nu, hvor vi er i gang med udenlandske dobbeltdækkere, er det også på sin plads at nævne, at DSB i 1989 lejede og prøvekørte 2 to-etagers elektriske togsæt fra SNCF/RER (Paris) af typen Z 20500 på strækningen Roskilde - Helsingør, se nærmere her: http://www.sebtus.de/steckbrief_extern_z20500.html .

M.v.h.
Niels

IC2000 i Danmark?
Af Niels Munch. 5/02-24, 16:58.
Citat fra: bjergged Dato  5/02-24, 12:53Jeg sad og læste om SBBs IC2000 på Wikipedia, og stødte på følgende bemærkning:

CitatEbenfalls waren im Jahr 1999 zehn IC-2000-Wagen leihweise in Dänemark für die DSB auf der Linie Kopenhagen–Fredericia im Einsatz. Es wurde ein festgekuppelter Zugverband mit zwei DSB EAs und 8 Wagen geschaffen (1× Bt, 6× B, 1× AD). Die zwei verbliebenen Wagen verblieben in Kopenhagen als Reserve.

Eller hurtigt oversat:

CitatI år 1999 var ti IC2000-vogne udlejlingsmæssigt indsat i Danmark af DSB på strækningen mellem København og Fredericia. Man dannede et fastkoblet tog med to af DSBs EA-lokomotiver og 8 IC2000 vogne. De to øvrige vogne blev i København som reserve.

Det var helt forbigået min opmærksomhed, selvom jeg egentlig var flittig togbruger i 1999, er der nogen der husker at der var SBB-dobbeltdækkere i brug i Danmark den gang, og evt. har billeder?

Omtale og fotos her: http://www.sebtus.de/steckbrief_extern_sbb_dd.html .

M.v.h.
Niels

IC2000 i Danmark?
Af 232 fan. 5/02-24, 23:57.
Hej,

kan nogen oplyse hvordan SBB vogene blev forsynet med el i Danmark? I Schweiz benytter man 1000V 16 2/3 Hz til el forsyning i vogene, mens der er 1500V 50Hz i Danmark i tilfælde af EA (som jeg antager).

Tak på forhand!

232 fan

IC2000 i Danmark?
Af MBRrail. 6/02-24, 00:54.
Citat fra: 232 fan Dato  5/02-24, 23:57Hej,

kan nogen oplyse hvordan SBB vogene blev forsynet med el i Danmark? I Schweiz benytter man 1000V 16 2/3 Hz til el forsyning i vogene, mens der er 1500V 50Hz i Danmark i tilfælde af EA (som jeg antager).

Tak på forhand!

232 fan

Mener engang i en eller anden bog at have læst, at der stod en generator i et pakrum der ikke blev benyttet mens toget var i danmark.

mvh Marc

IC2000 i Danmark?
Af Niels Munch. 6/02-24, 00:56.
Citat fra: 232 fan Dato  5/02-24, 23:57kan nogen oplyse hvordan SBB vogene blev forsynet med el i Danmark? I Schweiz benytter man 1000V 16 2/3 Hz til el forsyning i vogene, mens der er 1500V 50Hz i Danmark i tilfælde af EA (som jeg antager).

I det ovenfor indsatte link står bl.a. om AD-vognen: "Im Gepäckabteil war weiterhin ein Wandler untergebracht, der das elektrische System der schweizer Fahrzeuge mit der dänischen Energieversorgung verband."

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak