Citat fra: mpp Dato 9/01-25, 11:43Jeg har også oplevet det med et vendt ICE1 og selvom det jo kan ske, giver det nok en masse fordele i hverdagen – f.x. ved at man allerede på vej ind på Hamborg station kan vælge den rigtige indgang, så man kan komme ned på perronen i den rigtige ende. Når jeg har oplevet, at toget var oprangeret omvendt var der da også rimeligt mange højtalerudkald om det, så folk fik en chance for at vælge den rigtige ende af perronen.
Men igen, det hele handler jo om prioriteter – DSB kører med nogle kortere togsæt, så selv hvis man vender en IC4 eller ER4 modsat er der maksimalt 50 meter til den rigtige dør og man vil generelt stå rigtigt. For dobbeltdækkervognene betyder det noget for adgangen med cykler og barnevogne og derfor har man så prioriteret, at togene vender samme vej. S-togene holder også altid samme vej, så man er sikker på, at der er fleksrum udfor cykelmarkeringerne på perronen uanset om man kører med SA eller SE.
Så det spændende bliver nok, om man vil vende Talgo-togene vilkårligt, eller man alligevel synes det er meget praktisk, at de vender samme vej når man skal hjælpe kørestolsbrugere om bord eller sikre, at folk sætter deres cykel i den rigtige ende. Derfra kan man så finde ud af, om de her ting også er smarte for IC5 og DSBs øvrige flåde.
Den med det forkert vendte tog i Tyskland kender jeg også - inklusive tre højttalerudkald, hvor det først blev annonceret, at det vendte forkert, så blev rettet til at det gjorde det ikke, for så til sidst at få bekræftet, at det gjorde det så alligevel. Også skærmene vekslede, men ikke i samme kadence som højttalerudkaldene. Der var pænt meget masen frem og tilbage på Berlin Südkreuz den dag....
I det hele taget er der ikke så meget som er til efterlignelse hos DB i de her år.
Og så tænker jeg også, at det lidt er to forskellige ting om man har en fast retning, og så hvordan man kommunikerer den retning/oprangering, der er på dagen. Hvis man alt for tit ikke kan holde (eller har vilje til at prioritere, sikkert over andre ting) den faste retning, som folk endda har købt billetter ud fra, så tænker jeg det er bedre at lade være at sælge dem det.
Til gengæld så synes jeg, det er rigtig vigtigt, at man kan stole på de informationer, der så er på skærme og udkald på dagen, så man undgår forvirring, folk der står på forkerte vogne mv. Der vil jeg meget hellere have konsistens.