Citat fra: anho Dato 5/02-24, 21:251. Så er spørgsmålet bare hvor meget af banedæmningen der rent faktisk kan genbruges - den er potentielt gået ret meget i forfald siden den sidst var i brug. Mellem Høng og Gørlev burde det være ret let at renovere, men nordfor kan man risikere at det er mere problematisk.
2. Nogle steder kunne det givetvis have bedre samfundsøkonomi at flytte traceet og bygge helt nyt, hvis man så samtidig kan øge hastigheden. Det gælder primært for et par enkelte kurveudretninger, men man kunne også afvige helt fra det gamle trace ved Forsinge (lige nord for krydsningen med Klovbyvej) og i stedet føre banen syd om Værslev, og så tilslutte til Nordvestbanen lige øst for Tingvejen. Den længde bane der skal bygges stiger med cirka 1 kilometer, men man undgår til gengæld et par meget skarpe kurver. På den anden side er det måske bedre bare at "keep it simple, stupid".
3. Jeg tæller desuden 17 overkørsler undervejs, der enten skal sikres, niveausepareres eller nedlægges. Dertil kommer yderligere et par markspor, hvor bonden nok gerne vil bevare adgang til den del af marken der ligger på den anden side af sporet.
---
4. Hvad med elektrificering? Usandsynligt, men det skulle så lige være hvis Novo gerne ville have og betale for direkte tog fra Odense til Kalundborg. Hvis man antager 14 millioner pr kilometer for elektrificering (et nummer jeg har læst en gang, måske i en rapport om elektrificering Vejle-Struer?), så vil det beløbe sig til 462 millioner for elektrificering, og lad os så sige +20 % for at korrigere for inflation - det giver 554 millioner. Det kan næppe betale sig, når batteritogene er så veludviklede som de er i dag. Den bør bygges uden køretråd.
---
Mit gæt er lidt mere pessimistisk end dit, primært på grund af krydsningerne og fordi jeg er lidt skeptisk overfor jordarbejdernes stand. Men jeg tror stadig godt at man ville kunne reaktivere jernbanen for under 900 millioner.
1. Rimelig intakt, prøv at gå ind på
https://sdfikort.dk/spatialmap og under "Danmarks Højdemodel" slå "Skyggekort terræn overdrevet" til.
Dette viser laserscanninger af terrænet, hvor fremmedlegemer som træer og bygninger er filteret fra.
Det hedder "overdrevet", fordi kontraster i tærrænen fremhæves, så du fx kan se en lille grøft i en skov meget nemt.
Med dette kort, ser man at mellem Gørlev og Værslev er der overalt skarpe kanter mellem baneskråning og terræn/sporkasse.
Kigger du mod øst, mellem Ringsted og Hvalsø, her viser det samme kort "skarpe" konturer, på halvdelen af strækningen og bløde bakker på den anden halvdel = bløde konturer = En landmands hærgen med plov.
2. Vel ikke mange steder, udover kurven ved Værslev, som har ca. R = 600 m, hvilket burde give ca. 90 km/t med fuld overhøjde.
Bymæssigt er der jo ikke rigtig nogle mellembyer af anseelig størrelse væk fra linjeføringen, som kan kræve en station.
3. Mellem Køge og Hårlev er der 5-6 overkørsler, der er totalrenoveret, og inkluderet i budgettet.
Kender ikke det totale antal overkørsler på hele Østbanen, som enten allerede er, eller skal renoveres.
Men mængdemæssigt svarer det nogenlunde til de 17 du har talt på Værslevbanen.
Det eneste som der ikke er inkluderet for Østbanens budget (når vi snakker overkørsler), er overkørslernes signaler mod vej og bane.
4. Præcis, elektrificering er alt for dyrt til trafikkens omfang. Her er batteritog en noget billigere investering, da de kan lade i Slagelse, og sandsynligvis kræves et ladeanlæg i Kalundborg.
41 km ledning mellem de to byer, lyder lidt dyrt