Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København Syd i går
København Syd i går
Af Ottoemil. 4/02-24, 16:43.
Goddag i forummet!
I går var jeg forbi København Syd, og her er et par billeder fra byggepladsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra Køgebugtbanens perron, set mod nordvest. Til venstre ses 'Sverige-sporene' med nye perroner under anlæg. Til højre ses den nye (permanente, må man håbe) perron for S-togslinie F.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra Køgebugtbanens perron over metroens byggeplads, set mod nordvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Infotavle

v.h.
Ottoemil

 


Når ikke engang en officiel myndighed kan finde ud af at skrive deres egne skilte om destination på et tog, mister jeg respekten. Tænk at linje A kører til Farum som skiltet på den høje S-tog perron. Og jeg har set på stationen, at det er mange skilte, der er med fejltekst. En anelse amatøragtigt.

Flemming J

København Syd i går
Af KKLD. 5/02-24, 08:47.
Citat fra: Flemming Jakielski Dato  4/02-24, 21:52Når ikke engang en officiel myndighed kan finde ud af at skrive deres egne skilte om destination på et tog, mister jeg respekten. Tænk at linje A kører til Farum som skiltet på den høje S-tog perron. Og jeg har set på stationen, at det er mange skilte, der er med fejltekst. En anelse amatøragtigt.

Flemming J
Der står også at Linje E kører til Hillerød og at Linje A kun kører helt til Køge lø-sø, men det gør den jo alle aftener fra cirka kl. 20:00 :-)

København Syd i går
Af steenth. 5/02-24, 10:47.
Citat fra: Ottoemil Dato  4/02-24, 16:43Goddag i forummet!
I går var jeg forbi København Syd, og her er et par billeder fra byggepladsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra Køgebugtbanens perron, set mod nordvest. Til venstre ses 'Sverige-sporene' med nye perroner under anlæg. Til højre ses den nye (permanente, må man håbe) perron for S-togslinie F. 
Ringbanens perron er den endelige placering. Men du er gået glip det vigtigste på det sted. Tæt på perronen er de ved at udgrave til perrontunnel.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

København Syd i går
Af Ma0372. 5/02-24, 10:59.
Er jeg den eneste der savner en ekstra forbindelse fra Ringstedbane perronen til linje F? Selv når den nye tunnel er færdig skal man stadig hele vejen ned i den ene ende for at komme over, kunne være rart med en overgang midt på peronnen. Men det er måske allerede planlagt?

København Syd i går
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/02-24, 11:10.
Seneste redigering: 5/02-24, 11:14 af Per Holm
Vi har tidligere nogle gange drøftet emnet her og på Facebook.

En af grundene til at der ikke bygges gangbro nu skulle angiveligt være at der forudses senere bygget noget monster-stort byggeri i luftrummet over Nel bla. med funktion som adgangsveje til og fra perronen.

En gangbro nu ville bare ligge i vejen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København Syd i går
Af Ma0372. 5/02-24, 11:26.
Citat fra: Per Holm Dato  5/02-24, 11:10Vi har tidligere nogle gange drøftet emnet her og på Facebook.

En af grundene til at der ikke bygges gangbro nu skulle angiveligt være at der forudses senere bygget noget monster-stort byggeri i luftrummet over Nel bla. med funktion som adgangsveje til og fra perronen.

En gangbro nu ville bare ligge i vejen.

Det lyder lovende, lad os håbe at det er derfor :)

København Syd i går
Af Svend. 5/02-24, 11:33.
Citat fra: Per Holm Dato  5/02-24, 11:10Vi har tidligere nogle gange drøftet emnet her og på Facebook.

En af grundene til at der ikke bygges gangbro nu skulle angiveligt være at der forudses senere bygget noget monster-stort byggeri i luftrummet over Nel bla. med funktion som adgangsveje til og fra perronen.

En gangbro nu ville bare ligge i vejen.

Luftrummet over sporene ejes af DSB (dog ikke helt op til atmosfæren 😉 ), så intet er umuligt. Vi må så håbe på, at det ikke medfører længerevarende spærringer af sporene nedenunder.

København Syd i går
Af steenth. 5/02-24, 13:44.
Citat fra: Svend Dato  5/02-24, 11:33
Citat fra: Per Holm Dato  5/02-24, 11:10Vi har tidligere nogle gange drøftet emnet her og på Facebook.

En af grundene til at der ikke bygges gangbro nu skulle angiveligt være at der forudses senere bygget noget monster-stort byggeri i luftrummet over Nel bla. med funktion som adgangsveje til og fra perronen.

En gangbro nu ville bare ligge i vejen.

Luftrummet over sporene ejes af DSB (dog ikke helt op til atmosfæren 😉 ), så intet er umuligt. Vi må så håbe på, at det ikke medfører længerevarende spærringer af sporene nedenunder.
Ejerskabet er overført til Metroselskabet, som ansvaret for hele København Syd.. De har en lille hjemmeside for byggeprojektet: https://www.kbhsydby.dk/ Det er en del af finansering af den nedgravet metrostationen på København Syd.

Så det er også dem, som tager sig af bygning af perron på Øresundsbanen... Men det er Banedanmark, som har lavet forarbejdet og Metroselskabet har fået midler til det via et indskud til dem.

København Syd i går
Af Svend. 5/02-24, 13:47.
Citat fra: Per Holm Dato  5/02-24, 11:10Vi har tidligere nogle gange drøftet emnet her og på Facebook.

En af grundene til at der ikke bygges gangbro nu skulle angiveligt være at der forudses senere bygget noget monster-stort byggeri i luftrummet over Nel bla. med funktion som adgangsveje til og fra perronen.

En gangbro nu ville bare ligge i vejen.

Lidt mere - skitser/ideer ..............
https://www.kbhsydby.dk/wp-content/uploads/2023/08/A3-haefte-HNAP.pdf

København Syd i går
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/02-24, 14:07.
Seneste redigering: 5/02-24, 14:11 af Per Holm
Hele 4 perroner er der gang i på samme strkn: 2 på Nel og 2 på Cph.

Så mangler vi bare de 2 perroner på Gl og det hele vil give en højere mening.  8)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København Syd i går
Af mpp. 5/02-24, 14:26.
Der er da også snak om at lave to perronspor mere på Ørestad, så der kan overhales der (eller et tog kan køre ud mens det andet kører ind)

København Syd i går
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/02-24, 14:57.
Seneste redigering: 5/02-24, 15:05 af Per Holm
Korrekt, men de to ekstra perronspor på Øre bliver ikke udført (i første omgang). Nytteværdien ansås ikke for at være stor nok til at retfærdiggøre udgiften.

Nu anlægges der jo et par overhalings- og vendespor øst for Nel og dertil ERTMS også som (mit gæt) vil kunne byde på de ønskede forbedringer i afviklingen af toggangen.

Flere perronspor på Øre ville ikke kunne erstatte overhalings- og vendesporsstationen øst for Nel.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak