Citat fra: Time will tell Dato 7/02-24, 19:35Citat fra: anho Dato 7/02-24, 18:17Citat fra: Time will tell Dato 7/02-24, 17:09Det giver så bare en god flaskehals i Ringsted. Desværre har man aldrig undersøgt en linjeføring Kalundborg - Syd om Roskilde og tilslutning til København - Ringsted banen omkring Ring 4.
Det vil give kortere rejsetid end via Ringsted og man slipper for et dyrt udfletningsanlæg der i stedet kan finansiere den længere linjeføring sammen med den kortere rejsetid.
Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.
Udfletningen øst for Ringsted bliver nok nødvendig under alle omstændigheder. Antallet af tog mellem Odense og København kan ikke ventes at falde i fremtiden, ej heller antallet af regionaltog på Sjælland og eller af EC-tog til Hamborg.
På nuværende tidspunkt er der vist op til... er det 4 eller 5 tog i timen pr retning mellem København og Odense i myldretiden? To intercitytog, et lyntog, et pendlerlyn (eller hvad det nu blev lavet om til), og så er jeg ikke lige sikker på om der er nogen ICL+ tog der kører i timer hvor der også er pendlerlyn. Dertil kommer alle de sjællandske regionaltog, og så er den nuværende udfletning i niveau ved Ringsted allerede ved at have opbrugt sin kapacitet. Tilføj timedrift København-Hamborg og en fortsat vækst i både intercity- og regionaltogstrafikken, og så skal man bruge den niveaufri udfletning alligevel. Så vidt jeg husker forudså fremskrivningen (da nul-løsningen blev valgt) at en niveaufri udfletning ville blive nødvendig i 30'erne en gang.
Enig men nu tilføjer du endnu en i vestenden som også stiller ekstra krav til indretningen af selve Ringsted station
Nej? Med en god udfletning øst for Ringsted der tillader alle togveje uden konflikter, kan man bare lave en "almindelig" udfletning med et enkelt flyover, ude ved Fjenneslev. Altså et godt stykke vest for Ringsted.
Med linjedrift og en østlig udfletning der kan håndtere alle togveje uden konflikter, vil der i det nordlige sæt af spor være behov for hver time at køre omkring 4-5 fjerntog mod/fra Odense, 1 regionaltog mod/fra Slagelse, og nok 3-4 tog mod/fra den nye hurtigbane til Kalundborg og Aarhus. I alt, 8-10 tog i timen pr spor. Et højt tal, men ikke uladsiggørligt, især eftersom en del af dem bliver gennemkørende. På sigt måske 6 tog mod Odense og 5 mod Aarhus pr time, så 12 tog i timen - meget, men igen ikke umuligt med ERTMS. Der er andre steder i verden der har højere frekvens på højhastighedsbaner, og her er det trods alt kun én station, ikke en hel bane.
I det sydlige par spor vil det så være 2 tog mod/fra Næstved, 1-2 mod/fra Nykøbing, og 1 per time mod/fra Hamborg, med potentiale for flere fjerntog på sigt.
Nå, under alle omstændigheder tror jeg ikke på at Kattegat bliver til noget før man finder en måde at lave klimavenlig beton på. Det var jo det der fældede den i første omgang - nok var samfundsøkonomien positiv, men det var klimaøkonomien ikke.