Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny station ved Tilst?
Gå ned Sider: 1 [2]
Ny station ved Tilst?
Af ThomasTT. 13/02-24, 16:41.
Citat fra: mgameing123 Dato  6/02-24, 07:22
Citat fra: ThomasTT Dato  5/02-24, 16:59
Citat fra: mgameing123 Dato  1/02-24, 15:23Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst eller mere præcist Mundelstrup men Tilst vil være en bedre navn. Hvis man forlænger linje 3A til Tilst Station så vil det kunne have gode forbindelser til fks. alle byer på 112, hele Tilst, Mundelstrup, Sabro og mange andre byer i nærheden. Så hvorfor har det aldrig blevet vedtaget?


Det vil være en meget dårlig station.

Hvem skal helt konkret bruge den? Bor man i Tilst er der måske 30 minutter til centrum med bus. Hvis bussen blev forlænget den anden vej ud til en ny station vil der først være fem minutters køretid med bus derud, herefter et skifte på mindst fem minutter og så 10 minutter med tog  til Aarhus H. Det er ca samme rejsetid med et besværligt skift og så ender man kun et specifikt sted, fremfor bussens 10-20 stop undervejs. Hertil kommer så, at bussen formentlig ofte kører hver 10. minut. Ingen i tilst vil bruge toget til centrum.

Er der så nogen udefra, der skal til tilst?  Ja sikkert, men det vil være meget få og endnu færre, der ikke vil bruge bil, når man trods alt er så langt ude. Vil nogen udefra bruge stationen til at smide bilen og tage toget til centrum? antageligt, men andre stationer er bedre til dette, og de ligger også bedre længere ude. Kunne Tilst/Mundelstrup byudvikles og sammenvokse osv? Nej, det har motorvejen gjort umuligt.

Det er ingen kritik af nye eller genåbnede stationer, men man skal simpelthen længere ud. Så snart man kommer udenfor bybusserne ser det hele anderledes ud. I Hinnerup er toget klart bedst og langt hurtigere. Her snakker vi formentlig noget i retning af 15 minutter ift 45 minutter. Bussen bruges næppe af andre end dem, der kun skal til det nordlige Aarhus. Laurbjerg har vist slet ingen bus.

Min idé er ikke at folk vil benyt stationen til at kom til Centrum men til at kom til steder ligesom Randers. Det vil sikre gode forbindelser til andre byer som IKKE er Aarhus C. Vi skal holde op med idéen at "Alle skal til centrum". Selvom det er rigtig langt de fleste vil til centrum men der er også sikkert mange som vil bruge toget til komme til Randers eller Viborg. Byudvikling er muligt men kun industrielle områder Pga. Motorvejen som du nævnt.

Nej, vi skal absolut ikke holde op med ideen om, at alle skal til centrum. Det meste jernbane blev nedlagt i de årtier, hvor man tænkte alt skulle spredes rundt væk fra centrum. Hvis vi følger den tankegang er jernbanen snart nedlagt. Der er kommet næsten en million flere biler på vejene de sidste 10 år, og der kommer sikkert en million mere de næste 10. De bliver billigere end nogensinde, og brændstoffet nærmest gratis for den der gider lade efter vind og vejr. Til gengæld bliver der både trængsel, road pricing, dyr parkering osv i byerne, hvor der samtidig byudvikles, så menge boliger og arbejdspladser ligger ved stationer. Det er her der investeret, hvad enten det er metro eller s-tog eller nye baner ind til  og eller mellem byerne.

Hvordan skulle dit forslag egentlig fungere. det store flertal, der skal ind til Aarhus  forsinkes med den nye station, mindst to minutter hver vej, hver dag. For hvem? Hver gang, der er en fra tilst, der skal til randers, er der 117, der skal til aarhus C, og så vil den ene til randers formentlig nemmere kunne tage bilen. Og hvor skal toget i øvrigt forlades, hvis han ikke skal til Randers C, hvis vi skal væk fra den ide? Hvem vil tage toget fra Tilst til et eller andet sted fem km fra Randers station?Endnu færre end de i forvejen meget få der skal til selve Randers C.

Til gengæld forsinkes de mange fra hurtigt voksende pendler-byer som Hinnerup-Hadsten-Laurbjerg-Langå-Ulstrup-Bjerringbro.

Ny station ved Tilst?
Af Finn A. 14/02-24, 09:39.
Det kan godt være, at det lige nu er et "stort flertal", som skal til centrum.  Fakta er, at bor man ikke i centrum, så er toget ikke et reelt alternativ fordi det koster uforholdsmæssigt meget tid og besvær at transportere sig TIL centrum.  MÅSKE DERFOR er det lige nu et "stort flertal" som skal til centrum.

Ny station ved Tilst?
Af mpp. 14/02-24, 12:51.
Det er vel et spørgsmål om prioritering? Uanset rejseform er der en del der skal til centrum og her giver investeringer i tog god mening – blandt andet fordi alle er enige om at det er her toget skal køre hen. Udenfor centrum er der også en masse rejserelationer, men det kan være svært at vurdere om den ene er mere oplagt til en togbane end den anden og uanset hvad er der plads nok til biler alligevel.

Samme historie i København men her er der så samlet set passagerer nok i den offentlige transport til, at det giver mening at kigge på forbindelserne udenom centrum som Ring Syd og letbanen. Skal der laves shunts og andet udenom Aarhus giver det nu en gang en bedre business case, hvis de laves for at håndtere ny trafik og centrum trafikeres som hidtil end hvis tanken er at køre togene udenom stationen.

Og her er det jo så også vigtigt at huske, at der er lavet nogle betydelige investeringer i midtbyen med tanke på, at det er tæt på banen. Fører man nu al trafikken udenom kan det jo være, at folk andre steder holder op med at investere i stationsnær byudvikling, da de alligevel ikke føler sig sikre på, at stationen bliver ved med at være der.

Ny station ved Tilst?
Af anho. 14/02-24, 15:39.
Citat fra: Finn A Dato 14/02-24, 09:39Det kan godt være, at det lige nu er et "stort flertal", som skal til centrum.  Fakta er, at bor man ikke i centrum, så er toget ikke et reelt alternativ fordi det koster uforholdsmæssigt meget tid og besvær at transportere sig TIL centrum.  MÅSKE DERFOR er det lige nu et "stort flertal" som skal til centrum.

Jernbanen - og den offentlige transport generelt - har et "last mile"-problem. Det betyder at hvis man rejser fra et sted i forstæderne, til et andet sted i forstæderne, så er det næsten altid hurtigere at tage bilen end at tage det offentlige. Det skyldes at der i forstæderne er en væsentligt lavere befolknings- og arbejdspladstæthed, og man derfor ofte vil være nødt til at gå et længere stykke for at komme hen til sin destination. Det er simpelt hen ikke samfundsøkonomisk forsvarligt at betjene forstæderne med samme standsningstæthed som man kan betjene bymidten, for det reducerer rejsehastigheden og øger udgifterne - og samtidig får man ikke særligt mange flere passagerer, netop fordi befolkningstætheden er meget lavere i forstæderne.

Så foreslår folk jo at man kan lave park-and-ride faciliteter, men de er typisk ikke nogen stor succes, for når folk først har sat sig ind i en bil, gider de ikke skifte over til et andet transportmiddel undervejs.

Netværkseffekter er selvfølgelig vigtige, det vil jeg slet ikke benægte. For eksempel er det en rigtig god ide at man anlægger nye fjerntogsperroner på Glostrup Station, så man kan skifte om til letbanen - og den er jo netop beregnet til folk, der ikke skal mod centrum. Men på den anden side: letbanen fungere kun fordi den binder DTU, Lyngby, Herlev og Glostrup sammen, der alle i egen ret er vigtige centre med stor tæthed.

Jeg mener ikke at man helt kategorisk kan sige, at offentlig transport kun bør gå "mod centrum", men jeg mener også at det er et fejlskud hvis man ikke vægter rejserne mod centrum højt nok. Det er nu engang rejser mod et koncentreret, tæt center som den offentlige transport er bedst til at betjene, fordi man der kan blive sat af meget tæt på sin destination, og ofte uden at skulle skifte undervejs.

Al højklasset offentlig transport har behov for tætte centre til at retfærdiggøre deres eksistens. Hvis man ikke har disse centre, må man nøjes med en lavere type af offentlig transport. Derfor ser man at 400S og 200S står til at blive ombygget til BRT i stedet for letbane - især 400S kører igennem områder med væsentligt mindre tæthed end hvad man ser på 300S. Jo, 400S har godt nok Lyngby, Bagsværd og Høje Taastrup, men den har også en masse områder med meget lav befolkningstæthed omkring ruten.

En station mellem Tilst og Mundelstrup vil være brugbar for folk der kommer nordfra og arbejder langs Viborgvej, eller folk der bor langs Viborgvej og skal rejse nordpå (formentlig til Randers). Disse folk har en rute der er meget let at pendle med bil, uden stor risiko for kø, og jeg tvivler på at der overhovedet findes særligt mange folk der pendler sådan en rute under alle omstændigheder. Der er to mindre industriområder langs Viborgvej, og de fleste der arbejder der bor nok i Aarhus allerede, så man vil ikke vinde særligt meget ved at anlægge den omtalte station. Måske hvis man en gang får bygget en BRT/letbane ud til det sted, kunne det give mening at bygge stationen. Men næppe før.

Ny station ved Tilst?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/02-24, 17:14.
Citat fra: anho Dato 14/02-24, 15:39Al højklasset offentlig transport har behov for tætte centre til at retfærdiggøre deres eksistens. Hvis man ikke har disse centre, må man nøjes med en lavere type af offentlig transport. Derfor ser man at 400S og 200S står til at blive ombygget til BRT i stedet for letbane - især 400S kører igennem områder med væsentligt mindre tæthed end hvad man ser på 300S. Jo, 400S har godt nok Lyngby, Bagsværd og Høje Taastrup, men den har også en masse områder med meget lav befolkningstæthed omkring ruten.
Nej, der er ikke så mange der bor omkring "Chokoladekrydset" i Ballerup på 400S rute, men der ligger en frygtelig masse arbejdspladser lige der pmkring.

Ny station ved Tilst?
Af Svend. 14/02-24, 19:54.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/02-24, 17:14
Citat fra: anho Dato 14/02-24, 15:39Al højklasset offentlig transport har behov for tætte centre til at retfærdiggøre deres eksistens. Hvis man ikke har disse centre, må man nøjes med en lavere type af offentlig transport. Derfor ser man at 400S og 200S står til at blive ombygget til BRT i stedet for letbane - især 400S kører igennem områder med væsentligt mindre tæthed end hvad man ser på 300S. Jo, 400S har godt nok Lyngby, Bagsværd og Høje Taastrup, men den har også en masse områder med meget lav befolkningstæthed omkring ruten.
Nej, der er ikke så mange der bor omkring "Chokoladekrydset" i Ballerup på 400S rute, men der ligger en frygtelig masse arbejdspladser lige der pmkring.

Så vidt jeg ved, bor der da også temmelig mange mennesker i Ballerup   :-)

Ny station ved Tilst?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/02-24, 21:16.
Ja I Ballerup som kommune, men vel også derfor den kører non stop høje Tåstrup station til, er det Ballerup station. Men resten af vejen Bagsværd/Lyngby  er der også beboelse.
Må se om det bliver 4spor/BRT/4Spor+BRT
Det undersøges men en ring bane S tog, kunne have givet mening fra Køge bugt til Øresund
( uden at tænke i om det er muligt i dag)

Ny station ved Tilst?
Af anho. 14/02-24, 22:43.
Citat fra: Svend Dato 14/02-24, 19:54
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/02-24, 17:14
Citat fra: anho Dato 14/02-24, 15:39Al højklasset offentlig transport har behov for tætte centre til at retfærdiggøre deres eksistens. Hvis man ikke har disse centre, må man nøjes med en lavere type af offentlig transport. Derfor ser man at 400S og 200S står til at blive ombygget til BRT i stedet for letbane - især 400S kører igennem områder med væsentligt mindre tæthed end hvad man ser på 300S. Jo, 400S har godt nok Lyngby, Bagsværd og Høje Taastrup, men den har også en masse områder med meget lav befolkningstæthed omkring ruten.
Nej, der er ikke så mange der bor omkring "Chokoladekrydset" i Ballerup på 400S rute, men der ligger en frygtelig masse arbejdspladser lige der pmkring.
Så vidt jeg ved, bor der da også temmelig mange mennesker i Ballerup   :-)

75 % af 400S' passagerer på Ballerup Station er omstigere fra S-tog, hvilket også fremgår af Movias rapport. Det er faktisk årsagen til at rapporten foreslår at føre linjen via Malmparken i stedet for via Ballerup Station, da omstigningsmulighederne så bliver bedre, og man kan betjene DTUs Ballerup Campus. Ikke for at negligere Ballerup - jeg havde bare glemt at inkludere den i mit første indlæg.

Citat fra: hummel_62 Dato 14/02-24, 21:16Ja I Ballerup som kommune, men vel også derfor den kører non stop høje Tåstrup station til, er det Ballerup station. Men resten af vejen Bagsværd/Lyngby  er der også beboelse.
Må se om det bliver 4spor/BRT/4Spor+BRT
Det undersøges men en ring bane S tog, kunne have givet mening fra Køge bugt til Øresund
( uden at tænke i om det er muligt i dag)

Der skal ikke meget mere til end et hurtigt kig på Google Maps, før end man tydeligt kan se at 400S har et mindre opland end 300S. Mange steder kører den igennem villakvarterer med lav befolkningstæthed, og ved f.eks. Egebjerg er der en golfbane på den ene side af vejen, hvilket også reducerer oplandet drastisk. Selvom meget af den nordlige del af O4 er omgivet af beboelse, så er befolkningstætheden ikke særligt høj.

Til sammenligning kører 300S godt nok også igennem et par villakvarterer, men der er meget mere etagebyggeri og flere lejlighedskomplekser "blandet ind" sammen med de fritliggende huse, og de centre den bevæger sig gennem er både større og tættere. For at vende tilbage til trådens omdrejningspunkt - så er det tætheden der gør at det kan svare sig at køre højklasset offentlig transport.

Personligt håber jeg på BRT uden 4-sporet vej, og på høringssvarene lyder det til at mange af de lokale håber på det samme.

Ny station ved Tilst?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/02-24, 05:36.
300S og især 400S kører jo imellem fingrene i fingerplanen netop for at servicere de der bor i en finger og skal på arbejde i en af de andre fingre og ikke ønsker at tage via Hovedbanegården. Derfor vil de på dele af ruten køre igennem de grønne kiler der er planlagt imellem fingrene. Det reducerer ikke behovet for dem.

Ny station ved Tilst?
Af anho. 15/02-24, 18:02.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/02-24, 05:36300S og især 400S kører jo imellem fingrene i fingerplanen netop for at servicere de der bor i en finger og skal på arbejde i en af de andre fingre og ikke ønsker at tage via Hovedbanegården. Derfor vil de på dele af ruten køre igennem de grønne kiler der er planlagt imellem fingrene. Det reducerer ikke behovet for dem.

Det er jeg da godt klar over, og som jeg tidligere har sagt er jeg også enig i at transport på tværs af fingrene er vigtig. Det ændrer bare ikke på at forskellen mellem udviklingsplanerne for 300S (letbane) og 400S (projekteret BRT) meget tydeligt illustrerer konsekvenserne af det noget mindre opland, som 400S har i forhold til 300S. Mest i form af at de tætte centre langs ruten er mindre og har lavere tæthed for 400S kontra 300S.

Dette kan så overføres til nærværende diskussion, om hvorvidt og i hvor stor grad man bør anlægge offentlig transport der ikke fører mod centrum. Min pointe er at man ikke kan give ét svar der altid er gyldigt, men at man i stedet må lave en vurdering på basis af den konkrete situation, hvor man tager netværkseffekter, bytæthed, og tilstedeværelse af lokale tætte centre med i betragtning. I mange tilfælde vil sådan en vurdering netop pege på at man skal fokusere på rejser ind mod centrum, men hvis byen er tilpas stor eller hvis der er gode netværkseffekter at hente, kan det også være relevant at bygge infrastruktur til andre ruter.

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 18/02-24, 10:08.
Citat fra: Finn A Dato 14/02-24, 09:39Det kan godt være, at det lige nu er et "stort flertal", som skal til centrum.  Fakta er, at bor man ikke i centrum, så er toget ikke et reelt alternativ fordi det koster uforholdsmæssigt meget tid og besvær at transportere sig TIL centrum.  MÅSKE DERFOR er det lige nu et "stort flertal" som skal til centrum.
Og det skal vi få ændret på. Vi skal ikke pressse folk at eje en bol fordi de skal til Randers eller Viborg en gang om ugen.

Gå op Sider: 1 [2]
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak