Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 6/02-24, 11:26Der er nogle praktiske ting, der i givet fald skal løses - både i forhold til tilslutningen til Nærumbanen, men generelt løser det jo ikke problemerne med, at strækningen er så fredet, at der ikke kan etableres traditionelle køreledninger, og at der er "rigtige" overkøsler, som Hovedstadens Letbanes tog ikke er konstrueret efter.
Så umiddelbart vil en omlægning af Nærumbanen til integreret Letbane kræve nye batteritog, der også skal køre på letbanen samt en ret voldsom opgave, med at ændre alle regler, dokumentation og lignende for Nærumbanen fra "Traditionel jernbane" til "letbane".
/Lasse
De eksisterende RegioSprintere er jo allerede bygget til både at kunne køre som tog og som sporvogn, som det blev gjort i Zwickau. Er det helt utænkeligt at man kunne anskaffe batterisporvogne, der kan køre efter jernbanereglementet på Nærumbanen og efter sporvognsreglementet ind til Lyngby?
Hvis det er umuligt at opsætte køreledning, så må det vel være noget med at der er regler for ikke at ændre områdets udseende? Eller er det noget med at man ville skulle fælde træer rundt om banen for at sikre mod grene i ledningerne? Umiddelbart ville man jo ikke være nødt til at bygge uden for det område der allerede er jernbane.
Som jeg ser det, vil den største udfordring nok være at man ville skulle sænke alle perronerne til at passe med resten af letbanen. Det kan ikke være helt billigt.