Citat fra: Togiudlandet Dato 1/02-24, 08:18Det er selvfølgelig godt med en god nyhed fra jernbanen - men det siger jo ikke noget om punkligheden der, hvor folk har mest brug for toget (myldretiden). Jeg oplever da aflysninger på min linje mindst en gang om ugen, når jeg skal med i myldretiden.
Bevares, jeg kan tage toget 5-10 minutter senere, men alligevel. Groft sagt, når en af mine 10 ugentlige afgange er aflyst, så er min oplevede punktlighed jo kun 90 pct. Hvor mange pendlere mon har det på samme måde.
Jeg har rejst med S-tog de fleste hverdage i snart tre år, og har ikke oplevet en eneste aflysning bortset fra ved planlagt sporarbejde og et enkelt tilfælde med nedrevne køreledninger. Jeg rejser også i myldretiden, omend mødetid klokken 8 betyder at jeg typisk er af sted før spidsbelastningen. Det eneste jeg oplever i forhold til træls forsinkelser, er når linje F ankommer for sent til Hellerup og derfor går glip af skiftet til linje A. Men de fleste af dem tæller ikke som en forsinkelse, fordi det kun er 1 minut forsinket.
Jeg tror det kommer meget an på hvilken strækning man rejser på. For eksempel skulle Køge Bugt-banen være mere udsat for aflysninger i sydgående retning, så vidt jeg har hørt.
Men under alle omstændigheder er der tale om kundepunktlighed. Man måler altså på hvor mange passagerer der kommer frem til tiden. Med 95 % kundepunktlighed, og 10 s-togsture om ugen (frem og tilbage hver hverdag), ville man kunne forvente at blive forsinket cirka en gang hver anden uge.