Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-24, 20:37Generelt undrer det mig helt enormt at lokoførere og togpersonale generelt skal vide lang tid i forvejen præcis hvad de skal. Så vidt jeg har hørt har de meget skæve mødetider fordi alt er tilpasset ned til minutter.... Lav dog en mødetid der hedder hver halve time og på dagen få at vide hvad du skal køre.
Personalet har ikke krav på at vide hvad de skal lave, men de har selvfølgelig krav på at kende deres nøjagtige arbejdstider i forvejen. For lokomotivførere er arbejdstiderne fuldstændig låst otte dage frem, med en lille smule råderum for ændringer mellem 9 og 28 dage i forvejen for dem, der ikke kører reserve men følger et fast mønster.
Og ja, tjenesterne og arbejdstiderne er optimeret heftigt og planlagt ned til det enkelte minut, så en arbejdstid der fx hedder 13:38 til 22:04 er ganske normalt. Der møder folk ind nærmest hele døgnet, og man møder eller slutter stort set aldrig på samme tidspunkt to dage i træk.
Man kunne sikkert godt lægge en buffer ind i starten og slutningen af en tjeneste, for at give fleksibilitet i situationer som denne. Men det er så også arbejdstid, der 95% af tiden ikke går med noget produktivt. Og hvor virksomheden altså ikke får værdi for lønnen.
Og i forvejen har man dagligt folk siddende klar på såkaldte rådighedstjenester, der kan disponeres ved akutte forsinkelser og ændringer.
Oven i alt dette kommer så de begrænsninger som infrastruktur og materielbindinger lægger.