Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 10:24Citat fra: mss Dato 19/01-24, 09:03En typisk bus kører i blandet trafik og kørekomfort må man drømme sig til.
En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
Det er som man tager det. I f.eks. Helsinki kører sporvognene i høj grad i blandet trafik i det meste af bymidten..
Samme i Zagreb, Geneve, Graz, Lissabon mfl.
Kapaciteten kommer vel an på køretøjernes størrelse og trafikkens intensitet.
Og uanset vores præference for sporbundet trafik må det erkendes, at busser har én meget stor fordel: De kan køre uden om forhindringer, trafikpropper og vejarbejder.
En BRT kan typisk ikke køre udenom forhindringer, trafikpropper og vejarbejder, da bussen er for lang til at kunne navigere almindelige vejsving. Hvis man altså taler om dobbeltledbusser, hvilket er tilfældet i de fleste "rigtige" BRT-systemer.
På den måde er letbane og BRT faktisk ret sammenlignelige. Letbane har bedre kapacitet, bedre komfort, og lavere vedligeholdelses- og driftsomkostninger. BRT har meget lavere anlægsomkostninger, men højere omkostninger til drift og vedligehold, og er ikke helt lige så gode til at tiltrække passagerer.
På strækninger hvor driften ikke er så intens, men hvor man stadig ønsker højklasset transport, er BRT derfor typisk det bedste valg. På strækninger med større passagerstrømme bliver letbaner mere attraktive.